پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله میرزای شیرازی

حوزه/ در این غوغای روابط نه چندان خوب بین مسلمین جهان که آتش آن را دشمنان غربی ما روشن کرده‌اند و هر ‌روز به هیزم آن می‌افزایند تنها راه چاره و حلقه مفقوده پیروان شریعت نبوی، رسیدن به وحدت و تأکید بر مشترکات دینی و اعتقادی است.

* آیه:

وَٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًۭا وَلَا تَفَرَّقُوا۟ آل‌عمران/103

و همگی به ریسمان خدا [ قرآن و اسلام و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید و پراکنده نشوید

* آینه:

حکایت؛ مرحوم میرزا شیرازی طبق معمول عصرها مرکبشان را سوار شده و می‌رفتند در کنار شط تا اندکی استراحت کنند. گاهی در همان‌جا فرع فقهی مطرح می‌کردند و با همراهان به بحث و گفتگو می‌پرداختند.

آخرین روز ماه مبارک رمضان بود که مرحوم میرزا طبق عادت، از کنار شط عبور می‌کردند، در همین حال برای ایشان خبری ‌آورند مبنی بر اینکه شیعیان ماه را ندیده اند تا فردا عید فطر اعلام گردد ولی اهل سنت ادعا می‌کنند که ماه را دیده‌اند. مرحوم میرزا می‌فرمایند: افرادی از سنی‌ها که ماه را دیده‌اند برای شهادت بیایند. چند نفر از اهل سنت که ماه را دیده بودند خدمت ایشان آمدند و پس از اثبات وثاقت، شهادت به رؤیت هلال ماه دادند و میرزا پس از شهادت آنان، حکم داد که فردا عید فطر است در حالی که شیعیان رؤیت هلال را تائید نکرده بودند. 
حکم میرزا باعث تعجب و جلب‌توجه اهل سنت ‌شد و تأثیر بسیار خوبی در میان آنان گذاشت. پس از جلسه، مرحوم میرزاعلی آقا فرزند ایشان به میرزای بزرگ عرض می‌کند: آیا مبنای شما در باب قبول شهادت تغییر کرده است؟! زیرا شما معتقد بودید که شاهد حتماً باید شیعه باشد.

این عالم فهیم فرمود: من خودم ماه را دیده بودم اما خواستم با این عمل دل اهل تسنن را به دست آورده و تحبیب کرده باشم.1

 

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha