پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر حاجی ده آبادی

حوزه/ تسلط دانش پژوهان جامعه المصطفی به زیان های مرسوم بین المللی و قلم زنی در این حوزه های زبانی، یکی از مهمترین ملزومات رسیدن به مرجعیت علمی در عرصه های مختلف بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد علی حاجی ده آبادی، رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، در مراسم آغاز سال تحصیلی این مؤسسه که در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد، تصریح کرد: همواره خود را باید برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت ها و خودسازی برای نقش آفرینی در جوامع انسانی آماده نماییم.

وی بازسازی و نوسازی را یکی از رویکردهای مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در دو سال اخیر عنوان کرد و اظهار داشت: راه اندازی جریان اسلامی سازی علوم انسانی و همراه سازی اساتید و طلاب محترم المصطفی به منظور ایجاد فضایی پژوهشی و آموزشی خاص از دیگر رویکردهای این موسسه به شمار می رود.

دکتر حاجی ده آبادی تنوع بخشی جمعیتی و توجه به سایر ملیت ها را یکی دیگر از رویکردهای مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در سالیان اخیر عنوان کرد و ابراز داشت: این مؤسسه تاکنون از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، اوگاندا، گامبیا و برخی دیگر از کشورها، طلاب و دانش پژوهانی را جذب نموده است.

وی با تأکید بر این که به دنبال جذب دانش پژوهانی در راستای اهتزاز پرچم علوم انسانی اسلامی در راستای پاسخ به نیازهای جوامع انسانی و تحقق مرجعیت علمی هستیم، خاطرنشان کرد: در سال جاری به دنبال تعمیق آموزش می باشیم؛ چراکه اکتفا به سرفصل های آموزشی که در سالیان گذشته نگاشته شده، پاسخگوی تربیت طلاب برتر با تراز پاسخگویی به نیاز های نوین جوامع انسانی نیست؛ باید سر فصل هایی را در راستای پاسخگویی به نیازهای به روز تعریف نماییم.

وی پرهیز از جزوه محوری را از دیگر رویکردهای مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در سال آتی عنوان کرد و ابراز داشت: از اساتید محترم و گروه های علمی خواستاریم که نقد اقوال را به طور جدی دنبال نموده، ضمن جریان سازی نقد های صحیح، با اتکا به مبانی معرفتی عمیق اسلامی، اندیشه های مطرح در حوزه علوم انسانی را از منظر اسلامی نقد نمایند.

وی با بیان این که تقویت بنیه فقهی و معرفت فقهی طلاب را نباید فراموش کنیم، ابراز داشت: در مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی باید مباحث فقهی را به جد دنبال نموده، در حوزه کسب اندیشه های اسلامی پایه های مستحکمی را ایجاد و نقدهای اندیشه ای را در قالب کلاس ها و کارگاه های تخصصی پیگیری نماییم.

دکتر حاجی ده آبادی اخذ مجوز برگزاری سطح 5 در مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی را یکی از دستاوردهای ارزشمند این مجموعه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم برای نخستین بار برای دوره سطح 5 در حوزه های مختلف دانشی جذب دانش پژوه داشته باشیم.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی تزکیه و تربیت محوری را مهمترین اصل نظام آموزشی جامعه المصطفی عنوان کرد و یادآور شد: اتکاء صرف به تعلیم بدون اهتمام به تزکیه و تربیت تباه ساختن عمر است.

وی با تأکید بر این که امروز جهان تشنه معرفت و تزکیه است، اظهار داشت: طلاب المصطفی باید با تمسک به برنامه های تربیتی ویژه، به خودسازی های ارزشمند معرفتی دست یافته، توان پاسخگویی به نیازهای معرفتی را کسب نمایند.

وی تصریح کرد: طلاب جامعه المصطفی باید بتوانند ارتباط روحی را با مخاطبان خود برقرار نموده، ایشان را از چشمه جوشان معارف حقه الهی بهره مند سازند.

دکتر حاجی ده آبادی با اشاره به این که موسسه آموزش عالی علوم انسانی باید برای تزکیه محوری طلاب برنامه ای منسجم را پیگیری نماید، اظهار داشت: باید طرح های نوینی را در زمینه تربیت بنیه معنوی طلاب و دانش پژوهان پیگیری نماییم؛ به گونه ای که اساتید باید فضای آموزشی را به فضای آموزشی- معنوی تبدیل کرده، از این بعد ارزشمند انسانی غافل نباشند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، ساماندهی قواعد و قوانین آموزشی المصطفی را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: طلاب و دانش پژوهان جامعه المصطفی باید نظم و انضباط کلاسی را جدی گرفته، پیش تاز این امر مهم دینی باشند.

وی بهره گیری از ابزارهای نوین آموزشی را از مهمترین رویکردهای جدید موسسه آموزش عالی علوم انسانی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اساتید این موسسه باید بتوانند از ابزارهای نوین آموزشی برای انتقال مبانی و معارف اسلامی بهره مند گردند.

وی با بیان این که پژوهش محوری مهمترین اصل موسسات علمی عصر کنونی در جهان به شمار می رود، ابراز داشت: طلاب، دانش پژوهان و اساتید موسسه آموزش عالی علوم انسانی باید ضمن حضور در همایش های علمی متعدد، مجلات علمی و تخصصی ویژه ای را برای حوزه های دانشی هدف ارائه نمایند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی برگزاری طرح دستیار پژوهشی را از دیگر رویکردهای مهم موسسه در سال آتی تحصیلی عنوان کرد و یادآور شد: وظیفه شناسی یکی از اصول مهمی است که باید مورد توجه طلاب و دانش پژوهان المصطفی قرار گرفته در راستای بهره مندی حداکثری از امکانات برنامه ریزی منسجمی داشته باشند.

دکتر حاجی ده آبادی در پایان با اشاره به این که طلاب و دانش پژوهان مؤسسه علوم انسانی باید ضمن تقویت زبان عربی، به حوزه زبان انگلیسی نیز تسلط داشته باشند، اظهار داشت: تسلط دانش پژوهان جامعه المصطفی به زیان های مرسوم بین المللی و قلم زنی در این حوزه های زبانی، یکی از مهمترین ملزومات رسیدن به مرجعیت علمی در عرصه های بین المللی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha