شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دانشگاه مجازی المصطفی

حوزه/ نشست علمی فرهنگ عاشورا بصورت حضوری در دهه محرم در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام احمدی تبار ضمن بیان عبرت های عاشورا در این نشستها گفت: یکی از اهداف مهمی که از عزاداری امام حسین (ع) دنبال می کنیم شناخت عبرت های عاشورا است؛ لذا در این جهت، ابتدا باید معنی عبرت را شناخت و باید دانست که این عبرت هایی که ما از عاشورا می خواهیم یعنی چه ؟ و به دنبال چه هستیم ؟ واژه عبرت از عَبَرَ و عبور گرفته شده است. وقتی می گوییم ازاین حادثه باید عبرت گرفت  یعنی از ظاهر این قضیه باید عبور کرد و به باطن قضیه و به عواملی که دست به دست هم دادند تا این حادثه اتفاق بیفتد پرداخت.

وی گفت:  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی مبعوث به رسالت شدند مردم به او گرایش پیدا کردند و مؤمن شدند و باتمام وجود نشان می دادند که عاشق پیامبر ، دین پیامبر و راه پیامبر و مسیری که پیامبر ترسیم کرده هستند؛ عبرت یعنی این که چه اتفاقی افتاد که بعد از درگذشت پیامبر، مردمی ،آماده می شوند  درمقابل نوه این پیامبر (که پیامبر نسبت به اومحبت زیادی داشته و سید جوانان اهل بیت معرفی کرده است، محبت و مودت و همراهی اورا از مردم مطالبه کرده است )به نام مسلمان بایستند و سراز تن او جداکنند وبدن های مطهر آنان را زیر سم اسبان قرار دهند

این محقق دینی افزود: چه عواملی باعث شد این ها به این درجه برسند ؟ عبرت عاشورا پاسخگوی این سوال است. باید پیگیری کنیم عوامل را بررسی کنیم تا ریشه های انحطاطی که دراین مردم بوجود آمده است را پیدا کرده و بشناسیم و تلاش کنیم که این ریشه ها و عوامل رااز خود دور کنیم.

وی در ادمه تصریح کرد: یکی دیگر از عبرتهای عاشورا این است که امام حسین (ع) از مکه خارج شدند به دنبال دعوت کوفیان(که نامه های فردی و جمعی فراوانی ارسال کرده بودند) رفتند . چه عواملی باعث شد این مردم که عاشقانه حضرت را دعوت کرده بودند درمقابل امام بایستند ؟  باید دید دراین مردم چه خصلتی و حالاتی بود که آنهارا وادار کرد به مقابله کرد.

حجت الاسلام احمدی تبارتصریح کرد: یکی دیگر از عبرتهای عاشورا این است که خودمان را بشناسیم  و خصلت هایی به سبب ان در مقابل امام حسین علیه السلام ایستادند را بشناسیم. ببینیم اصحاب امام چه ویژگی ها خصلت هایی داشتند که باعث شد قرص و محکم همراه امام بمانند و باید این هارا درخودمان ایجاد و تقویت کنیم.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از عبرتهای عاشورا این است که  بعد از حادثه عاشورا و کربلا ماه محرم سال 61 تمام نشده بود که همه مردم اظهار ناراحتی می کنند که چرا امام (ع)را یاری نکردند. چرا مردمی که قیام و توبه کردند دور امام زین العابدین (ع)را نگرفتند ؟ چرا دور مختارجمع شدند و دور فرزند امام حسین نه؟ عبرت عبوراست از ظاهر حادثه به عمق باطن قضیه.  حادثه عاشورا ظاهر بسیار ساده و شفاف و روشنی دارد، دوگروهی که باهم درگیر می شوند یکی در اقلیت و دیگری در اکثریت.گروه اکثریت قالب می شود وهرجنایتی که بخواهد انجام می دهد.حادثه درنصف روز اتفاق می افتد،  ولی می بینیم که حوادث زیادی در تاریخ داشتیم ولی فراموش شدند، اما حادثه عاشورا چه ویژگی دارد که باگذشت نزدیک 1400 سال هنوز زنده و جوشان است و آثار و برکات آن بیشتر و بیشتر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha