شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر طلال عطریسی

حوزه/ رئیس انجمن علوم اسلامی لبنان گفت: اندیشه‌ی آزادی‌محور غربی، نقطه‌ی مقابل اندیشه‌ی تربیتی اسلام است که از اقتدار تربیتی این دین آسمانی بر می‌خیزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دکتر طلال عتریسی رئیس انجمن علوم اسلامی لبنان، در کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی ضمن بیان اقتدارمحوری در تربیت اجتماعی اسلام تصریح کرد: در غرب، قطع ارتباط جامعه با کلیسا و دین به آزادی‌محوری انجامید  و گسترش این اندیشه به نوبه‌ی خود به آزادی در تربیت کودک منجر شد که مشکلات و تناقضاتی فراوان را به دنبال  است.

وی در ادامه ابراز داشت: از نظر ما اندیشه‌ی آزادی‌محور غربی، نقطه‌ی مقابل اندیشه‌ی تربیتی اسلام است که از اقتدار تربیتی این دین آسمانی بر می‌خیزد.

سخنران مدعو کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی تصریح کرد: از نظر ما اندیشه‌ی اقتدار‌محور برای انسان‌سازی با اندیشه‌ی اسلام سازگار است. البته معنای این نظریه این نیست که استبداد، جایگزین آزادی شود، بلکه معنای آن این است که مهار آزادی باید در اختیار خانواده و مدرسه باشد.

وی در ادامه گفت: معتقدم که هیچ تربیتی بدون اقتدار، امکان‌پذیر نیست، همان‌گونه که هیچ بنای اجتماعی بدون اقتدار وجود ندارد.

دکتر طلال عتریسی، دیدگاه تربیت اجتماعی اسلام را بر پایه‌ی تأدیب، یعنی پاداش و کیفر دانست و خاطرنشان ساخت: دیدگاه تربیت اجتماعی اسلامی جز با اقتدار والدین، یا معلم و یا دیگر نهادهای اجتماعی محقق نمی‌شود.

313/12

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha