پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، رئیس بنیاد فرهنگی امامت و عضو گروه کلام تدوین متون درسی حوزه

حوزه/ مدیر بنیاد فرهنگی امامت، گفت: کلان طرح اندیشه نامه متکلمان امامیه سرمایه ای انسانی و معرفتی و دینی است که برای بازسازی کلام امامیه گام های بلندی برداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی‌ در آیین معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه نامه متکلمان امامیه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: کلان طرح اندیشه نامه متکلمان امامیه سرمایه ای انسانی و معرفتی و دینی است که برای بازسازی کلام امامیه گام های بلندی برداشته است.

ناظر علمی طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه، افزود: بررسی تاریخ تفکر امامیه اهمیت زیادی دارد و می توان در این اثر متوجه جایگاه اندیشه های متکلمان شد و از چیستی اهمیت تاریخ امامیه اطلاع یافت.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت، اظهار داشت: مهم ترین بخش در صدر پروژه ها، اندیشه متکلمان است؛ باید مهم ترین عوامل در اهمیت تاریخ امامیه را شناخت و فهم میراث و تفکر امامیه در گرو فهم صحیح تاریخ و پیشینیه متکلمان است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌ با بیان اینکه تاریخ برگرفته از اندیشه های متکلمان است، گفت: فهم نکات دقیق یک اندیشه بدون توجه به پیشینه و ظرفیت های تاریخی، کاری دشوار است؛ نباید به گونه ای تحقیق کرد که مسائل مهم، بی اهمیت جلوه کند.

وی تصریح کرد: تشیع در حال بازنگری و پوست انداختن است. بازماندن ما از فرآیند نوسازی، ما را به نتیجه ای صحیح نمی رساند و ما باید تاریخ تفکر خود را بشناسیم.

ناظر علمی طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه یادآور شد: تدوین طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه کاری ارزشمند است چرا که امروز نوسازی و کاربردی کردن کلام امامیه، اصلاح فکر شیعی و مقابله با هجمه‌ها بر عقاید اسلامی در گرو فهم درست از پیشینه تاریخ متکلمان و میراث کلام شیعه است.

وی با بیان اینکه ایده‌های بسیاری درباره کلان طرح اندیشه‌نامه متکلمان در پژوهشکده فلسفه و کلام مطرح شده است، تصریح کرد: در این کلان طرح، 80 شخصیت مهم کلامی در تاریخ امامیه شناسایی شده و تأثیرگذاری هر کدام از آنها در مقاطع مختلف تاریخی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌ بیان کرد: متأسفانه محققان متخصص در رشته کلام اندک هستند و کسانی که با تحلیل تاریخی آشنایی داشته باشند، نیز انگشت شمارند و یا تمرکز و زمان کافی را برای پژوهش در این طرح ندارند.

وی اظهار داشت: امسال اولین مجموعه کار آکادمیک با استانداردهای روز شروع شده و آثار احیا شده و اولین کار در دو جلد ارائه گردیده است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha