چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله میلانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: مباحث امامت همواره مورد هجمه دشمنان الهی قرار گرفته، در این عصر با بهره‌گیری از ادبیاتی جدید، از تمام ابزارهای نوین برای ضربه زدن به این مهم، استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله میلانی شامگاه چهارشنبه در دومین نشست سالانه امامت‌پژوهان مرکز تخصصی امامت اهل‌بیت(علیهم السلام)، تصریح کرد: تجلیل از دانش آموختگان و قدرانی از دست‌اندرکاران معارف دینی در حوزه امامت‌پژوهی مایه مباهات بنیاد فرهنگی امامت است.

وی در ادامه به برخی از اهداف تأسیس حوزه های علمیه در گذرگاه های مختلف تاریخی اشاره کرد و افزود: تفقه در دین یکی از واجبات کفایی برای همه متدینین بوده است؛ با توجه به میسر نبودن تفقه در دین برای همه مسلمین و مؤمنین، برخی در مسیر کسب معارف الهی قدم نهادند و تبیین اندیشه های الهی را در دستور کار قرار دادند.

استاد حوزه با بیان اینکه در اسلام، اصول مربوط به مبانی اعتقادی و فروعات، مربوط به احکام عملی است، اظهار داشت: دین اسلام مبانی اعتقادی بسیار قوی دارد و باب اجتهاد در آن باز است؛ حوزه های علمیه همچنان باید برای پاسخ‌گویی به نیازهای جوامع انسانی و اسلامی هر زمان، عالمان و مجتهدانی را تربیت کند.

آیت الله میلانی با بیان اینکه مبانی اعتقادی در مبادی تعلیم و تعلم در تقدم احکام عملی قرار دارد و تمام احکام عملی نیز مبتنی بر اصول دین است، خاطرنشان کرد: در علم امامت، محور، دو علم کلام و فقه است؛ به گونه ای که هدف تأسیس حوزه علمیه را می توان به علم امامت منتهی کرد.

وی، امام شناسی را مفتاح علم کلام و فقه دانست و یادآور شد: در امام شناسی، باید ضمن شناخت امام و فهم و تبیین حجیت قول ایشان، سیره عملی این بزرگواران را به ابزاری برای رسیدن به معرفت حقیقی قرار دهیم.

آیت الله میلانی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه باید به امر «امامت»، توجه روزافزون‌تری داشته باشد، ابراز داشت: رسانه ها، مؤسسات و محققان باید در خدمت امامت قرار گیرند و این محور معارف را به درستی به جوامع انسانی و اسلامی انتقال دهند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر تقویت ایمان آحاد جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: به لطف خدا و با عنایات حضرت ولی‌عصر(عج)، مؤسسه تخصصی امامت تأسیس شد و مورد توجه مراجع معظم تقلید قرار گرفت و در این مدت کوتاه، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در عرصه امامت پژوهی دست یافته است.

استاد حوزه با بیان اینکه تک‌تک فارغ‌التحصیلان این مؤسسه باید در هر جایی که حضور دارند، مدافع شایسته ای برای مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) باشند، یادآور شد: مباحث امامت همواره مورد هجمه دشمنان الهی قرار گرفته است؛ در این عصر با بهره‌گیری از ادبیاتی جدید، از تمام ابزارهای نوین برای ضربه زدن به این مهم استفاده می کنند.

آیت الله میلانی در پایان با اشاره به اینکه با الطاف الهی و تلاش رزمندگان اسلام، داعشیان در میدان نظامی شکست سختی خوردند، خاطرنشان کرد: در این دوران باید تلاش کنیم تا در جبهه‌های مختلف اعتقادی، کلامی و فقهی و در مواجهه با اندیشه‌های افراطیِ تحمیلی بر جهان اسلام، قوی‌تر ظاهر شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha