جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبدالوهاب فراتی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: برخلاف خواست آمریکا و هم پیمانان عرب آن ، اقتدار منطقه ای ایران در دوران پساداعش افزایش بسیاری پیدا کرده است.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: پس از شکست و برچیده شدن داعش از حیث نظامی به همت جبهه مقاومت اسلامی و با محوریت جمهوری اسلامی ایران بسیاری از تحلیلگران دنیا به خصوص اروپایی ها و آمریکایی ها معتقد هستند که در هیچ دوره ای همچون یکی دو ماه اخیر که بساط داعش از عراق و سوریه جمع شد، ایران دارای اقتدار و قدرت منطقه ای نبوده است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که اقتدار ایران هم از حیث سخت افزاری است و هم نرم افزاری چه آن که در حال حاضر هیچ حرکت و برنامه و طرحی بدون توجه جدی به بازیگران قدرتمند منطقه ای چون ایران نمی تواند سرانجام لازم را پیدا کند به خصوص در دوران پساداعش که به لطف الهی این اقتدار ما افزایش بسیاری هم پیدا کرده است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی و بین الملل خاطرنشان کرد: طبیعی است که آمریکایی و برخی کشورهای عربی متحد آن در چنین وضعی که متوجه شده اند قافیه را در منطقه باخته اند به دنبال تضعیف قدرت منطقه ای ایران و محدود کردن آن هستند و لذا همچنان در قضایای منطقه ای و به خصوص مساله بحرین و یمن به دنبال فشار بر ایران هستند.

وی گفت: حتی در قضیه حشدالشعبی عراق ، غربی ها و آمریکایی ها فشار می آورند که نکند نیرویی مثل بسیج ایران در این کشور تشکیل شود که بعدها از قدرت نظامی و آمادگی اش در جبهه مقاومت اسلامی استفاده شود که با اهداف ایران تقارن زیادی دارد؛ به همین خاطر آمریکایی ها به حیدر العبادی فشار می آورند که حشدالشعبی باید سلاح خود را تحویل داده و نیروهایش به خانه های خود برگردند.

فراتی بیان داشت: در مساله یمن، اوضاع یک مقدار پیچیده تر و حساس تر است ، چه آن که در این کشور چند گروه و جبهه مستقر است و تمام سرزمین دست حوثی ها و انصارالله نیست و لذا اوضاع خطرناک است و جنگ نیز عملاً در یمن فرسایشی شده با این وجود انصارالله می کوشد از طریق شلیک موشک های بالستیک به داخل خاک عربستان سعودی ، موازنه را به نفع خود تغییر دهد.

وی افزود: در هر صورت آن چه مهم است این که در وضعیت پساداعش که قرار داریم جبهه مقاومت اسلامی و ایران اقتدار و نفوذ بالایی پیدا کرده است و ما اگر بتوانیم همان طور که معضل داعش را جمع کردیم در داخل نیز بر مشکلات فائق شویم و مشکلاتی چون فشار اقتصادی و نارضایتی های مردمی را کنترل کنیم، دشمنان نمی توانند هیچ ضربه ای به ما بزنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: واقعیت آن است که در حال حاضر پاشنه آشیل کشور ناظر به مسایل اقتصادی است و همه اش هم البته به بحث تحریم و مخالفت های جهانی برنمی گردد چرا که شاید بشود گفت بیش از 60 درصد مربوط به مدیریت کشور است که برای ارتقای کارآمدی باید دولتمردان تلاش جدی تر کرده و بقیه نیز دولت را یاری دهند زیرا توفیق دولت در این عرصه در واقع توفیق نظام اسلامی است.

وی در خاتمه گفت: آن چه از مسئولان انتظار می رود که با هم وحدت داشته و اختلافات را رفع کرده و بکوشند که زمینه های تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور را فراهم کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha