شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرس مصلای قم

حونزه/ یک سال از آغاز مجدد فعالیت «مصلای قدس قم» می گذرد و در این مدت متولیان اداره مصلی، طرحی نو در انداخته اند و در طول هفته، از این مکان عبادی به عنوان «مدرس» حوزوی استفاده می کنند.

خبرگزاری  «حوزه»،‌ سال 1395 مصلای قدس قم پس از یک دهه تعطیلی (به منظور مقاوم سازی) بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرد و این بار جمعی از جوانان دلسوز با مدیریت حجت الاسلام ولدان عهده دار اداره امور مصلی شدند.

در طول این یک سال مدیریت مصلی برنامه های مختلفی در آن اجرا کرده است که آخرین آن برپایی مدرس دروس حوزوی در این قرارگاه فرهنگی است.

حجت الاسلام احمد عظیمی مدیر مدرس مصلای قم در گفتگو با خبرگزاری حوزه به تشریح مراحل برپایی مدرس دروس حوزوی در مصلای قم پرداخت و گفت: از همان آغاز دوره جدید مدیریت مصلای قم، سیاست ما بر این بود که مصلی مکانی برای فعالیت های فرهنگی باشد و برگزاری جلسات هیأت، برپایی نمایشگاه کتاب و ... مؤید این مطلب است.

وی افزود: هنگامی که رهبر معظم انقلاب فرمودند: "نماز جمعه قرارگاه و قلب فرهنگی هر شهر است" ما یک سند بالادستی برای مصلای قم تعریف کردیم که به امضای سه امام جمعه محترم شهر قم، فرمانده لشکر علی ابن ابی طالب (علیه السلام)، نماینده ولی فقیه در این لشکر و مدیریت مصلی قدس قم رسید.

مدیر مدرس مصلای قم یادآور شد: یکی از نخستین دغدغه هایی که در ذهن متولیان اداره مصلا مطرح شد این بود که با هزینه سنگینی که برای مقاوم سازی بنای مصلا انجام شده، آیا روا است که فقط در جمعه ها از آن برای نماز جمعه استفاده شود؟ به همین منظور علی رغم این که مراجعات زیادی از سوی موسسات، مراکز و ارگان های مختلف داشتیم تا محیط مصلی را در اختیار کارهای فرهنگی آنها قرار دهیم، تصمیم گرفتیم این مکان با ارزش را مدرس سطوح عالی و خارج حوزه کنیم.

حجت الاسلام عظیمی ادامه داد: آنچه مدرس مصلای قم را از سایر مدرس ها متمایز می کند و مورد تأکید مدیر حوزه های علمیه نیز قرار گرفته، توجه به "فقه معاصر" در دروس خارج است. از این رو موضوعات فقهی جدید که از آن غفلت شده یا کمتر پرداخته شده، در این مدرس مورد توجه قرار گرفته است.

وی از حمایت و تشویق جدی مدیر و قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در شکل گیری این مدرس قدردانی کرد و گفت: اگر چه مدرس مصلی یک ماه بعد از آغاز رسمی دروس حوزه های علمیه شکل گرفت و استادان معظم مکان برگزاری دروس خود را انتخاب کرده بودند، توانستیم 23 عنوان درس را در مدرس مصلی برگزار کنیم.

به گفته مدیر مدرس مصلای قم هم اکنون 18 استاد سطوح عالی و خارج (دروس جنبی و اصلی) در مدرس مصلی به تدریس مشغولند که استادان دروس خارج (با رویکرد فقه معاصر) عبارتند از استاد موسوی مطلق (فقه مقارن)، استاد مدنی بجستانی (امر به معروف)، استاد صدوق (فقه حکومتی)، استاد بستان (فقه العفاف) و استاد محمدی (فقه تحلیلی). همچنین استاد تحریری روزهای چهارشنبه به ارائه درس اخلاق و استاد عابدی به ارائه درس حدیث خوانی می پردازند.

حجت الاسلام عظیمی تصریح کرد: محوطه شبستان مصلی هم اکنون در سه عرصه، پذیرای دروس طلاب است؛ محوطه زیر بالکن شامل 6 کلاس با ظرفیت هر کلاس 200 تا 300 نفر است؛ همچنین هر کلاس دارای نور و صوت مجزا است و از آنجا که با پرده از هم جدا می شود و نه با دیوارک (پارتیشن)، خللی در برگزاری نماز روزهای جمعه وارد نمی کند.

وی ادامه داد: برای استادانی که شاگردان کمتری دارند، مکان هایی با عنوان "محل درس" در نظر گرفته ایم که هم اکنون 8 کرسی تدریس در این قسمت فعال است. همچنین مدرسه آیت الله حق‏شناس (ره) تمام کلاس های خود را در قسمت بالکن مصلای قدس برگزار می کند و هر روز نزدیک به 300 نفر در پایه های 7 تا 10 در این قسمت مشغول به تحصیل هستند.

مدرس مصلای قدس قم هر روز از ساعت 7:30 صبح کار خود را آغاز می کند و حیاط مصلی نیز برای توقف رایگان خودرو طلاب در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیر مدرس مصلای قم با رایزنی های انجام شده قرار است به زودی، دروس مرکز زبان حوزه نیز در این مکان برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha