شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آل هاشم

حوزه/ آمر به معروف باید خیرخواه بوده و با مردم مدارا کند، نباید به دنبال مچ گیری و بزرگ کردن مشکل بود، باید به دنبال حل کردن اشتباه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، امروز در جلسه درس اخلاق و مکارم که با حضور خدابخش، استاندار آرذبایجان شرقی، شهین باهر شهردار تبریز و جمعی از مدیران ارشد استان برگزار شد، با اشاره به سالروز گرامیداشت ۹ دی ابراز داشت: امروز  مسلم است که دشمنان تلاش می کنند ملت و کشور ما را نسبت به آینده ناامید کنند؛ باید همه تلاش کنیم و در صحنه بمانیم تا دشمن مایوس بشود.

وی افزود: افرادی که در فتنه ۸۸ آن حرکات را انجام دادند سالیان سال کشور را به عقب راندند، ما در اوج بودیم و به کجا رسیدیم، سه روز قبل از انتخابات اوباما به رهبر معظم انقلاب اسلامی نامه نوشته بود که حل مسائل منطقه بدون حضور ایران ممکن نیست؛ اما آن فتنه ها و توطئه ها آغاز شد و نه تنها این مسائل مطرح نشد؛ بلکه دشمن فشارها و تهدیدات را علیه ایران اسلامی تشدید کرد.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: افرادی در آن روز به مقدسات اهانت و به عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) جسارت کردند، اوایل انقلاب نیز در زمان بنی صدر چنین حرکتی انجام گرفته بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه ۹ دی روز ماندگاری است، گفت: حتی برخی افراد متدین که غافل شده بودند گرفتار فتنه شدند اما بصیرت حرف اول و آخر را در رقم زدن حماسه ۹ دی زد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از منکرات جامعه اشاعه فحشاست، ابراز داشت: علاوه بر اشاعه، علاقه به فحشا نیز گناه بزرگی است، علاقه به هیچ گناهی تا مادامی که انجام نگرفته گناه نیست اما اشاعه آن در جامعه گناه بزرگی است.

وی افزود: برخی تخلفات نباید در جامعه طرح شود، البته باید به دنبال رفع آن بود، ممکن است کسی در اداره ای یا کارخانه ای اشتباهی کرده باشد، اما تعمیم دادن آن، اشاعه فحشاست.

امام جمعه تبریز با انتقاد از گسترش چاپلوسی در جامعه اظهار داشت: بیشتر مدیران را چاپلوسی و تملق اطرافیانش ضایع می کند، چاپلوس ها و متملق ها نزدیک را دور و دور را نزدیک نشان می دهد و باید از این افراد برحذر بود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه بزرگ جلوه دادن دشمن نیز از کارهای ناپسند است، عنوان کرد: البته نباید از دشمن غافل بود که در آن ها در کمین هستند، باید همیشه آمادگی خود را داشته باشیم، اما این به این معنی نیست که بدون دلیل دشمن را بزرگ جلوه داد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بزرگ کردن دشمن را از منکرات دانست و ادامه داد: باید در مقابل توطئه های دشمن تدبیر کرد اما بزرگ جلوه دادن قوای دشمن، منکر است.

امام جمعه تبریز همچنین به ویژگی های آمران به معروف و ناهیان از منکر اشاره کرد و گفت: آمران به معروف و ناهیان از منکر باید صادق بوده و دارای توانمندی هایی باشند تا این مسئولیت همگانی را کارآمدتر کنند.

وی افزود: کسی نمی تواند به بهانه اینکه برخی از این ویژگی ها را ندارد از زیر بار واجب الهی شانه خالی کند، بلکه این ها مقدمات محسوب می شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آمر به معروف نیاز دارد که خود نسبت به رعایت موارد حلال و حرام اهتمام داشته باشد، تصریح کرد: آمربه معروف ابتدا باید خود را اصلاح کند، در غیراین صورت عمل و سخن او تاثیری در دیگری نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: آمر به معروف باید خیرخواه بوده و با مردم مدارا کند، نباید به دنبال مچ گیری و بزرگ کردن مشکل بود، باید به دنبال حل کردن اشتباه بود.

امام جمعه تبریز بیان نیکو را از دیگر ویژگی های آمران به معروف و ناهیان از منکر دانست و گفت: باید با بیان لطیف افراد را به سوی نیکی ها دعوت کرد، مدیران و زیرمجموعه های آنان اگر می خواهند از تخلفات جلوگیری کنند باید مخاطب را بشناسند.

وی ابراز داشت: آمربه معروف باید اهل صبر و تحمل باشد و اگر عکس العمل بدی دید تحمل کند، نباید از مخاطب شاکی باشد و از خودپسندی و تندخویی اجتناب کند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: آمربه معروف باید در مقابل مخالفت ها استقامت داشته باشد و اگر امر و نهی او را پذیرفتند قدران آن ها باشند تا تشویق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha