پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه آیت الله صادقی وقتی به اصفهان آمدند، شاگردان خوبی را تربیت کردند، گفت: ایشان تا آخرین لحظه عمر با برکت خود در راه تربیت و روشنگری تلاش کردند و مصداق بارز «لا يُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» بودند، چرا که تا نفس داشتند کار کردند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت  آیت الله سیدمحمدعلی صادقی، رئیس سابق حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به جایگاه علم و عالم در اسلام، گفت: امیرالمومنین(ع) در مورد علم کلمات فراوانی دارند که می فرمایند رأس همه خوبی ها علم است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه آنچه برای جامعه اسلامی نیاز است، علم مورد سفارش اسلام است، افزود: آنچه در روایات تحت عنوان عالم یاد شده عالم دینی است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه کسانی که در حوزه تحصیل و معارف اهل بییت(ع) را گسترش می دهند مرزبانان اسلام هستند، تصریح کرد: این افراد مرزی را نگهبانی می کنند که در یک طرف نیروهای شیطان قرار دارند، براین اساس به مردم هشدار می دهند که در دام شیاطین گرفتار نشوند.

وی با بیان روایتی از امام صادق(ع)، اظهار کرد: هرکس از شیعیان عالم به شریعت معصومین(ع) باشد و شیعیان را از ظلمت جهل بسوی نور علمی که اهل بیت(ع) به آنها داده اند، خارج کند، روز قیامت در صحرای محشر حضور می یابد در حالی که بر سرش تاجی از نور است که این تاج همه محشر را نورانی می کند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان  با اشاره به اینکه آیت الله صادقی بهترین مصداق عالم شیعه است که در روایت فوق ذکر شد، افزود: هرچه ایشان را ملاقات کردم یا در حال درس و بحث بود و یا در راه حرم که بیشتر با استاد خویش مرحوم آیت الله فانی ارتباط داشت.

وی با بیان اینکه حوزه نجف پس از بیرون راندن علمای ایرانی توسط صدام ضربه سنگینی دید، خاطرنشان کرد: بهترین علمایی که در حوزه نجف زبانزد بودند، ایرانی ها بودند و این علما در کشور پخش شدند و هرکجا که قرار گرفتند منطقه ای را روشن کردند.

وی با اشاره به اینکه آیت الله صادقی وقتی به اصفهان آمدند، شاگردان خوبی را تربیت کردند، افزود: ایشان تا آخرین لحظه عمر با برکت خود در راه تربیت و روشنگری تلاش کردند و مصداق بارز «لا يُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» بودند، چرا که تا نفس داشتند کار کردند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه علما در سنین کهنسالی هم دست از ترویج علم بر نمی دارند، تاکید کرد: همانطور که آموزش علم دائمی است و باید تا پایان عمر تعلیم شود، آموختن علم هم دائمی است چراکه تا آخر عمر هم که تلاش کنیم نمی توانیم قطره ای از علم اهلبیت را بیاموزیم.

وی در توصیه ای گفت: همه ما باید به اندازه وسعمان برای اسلام تلاش کنیم که معنی حقیقی وسع تا زمانی است که انسان بیهوش شود و از حال برود، براین اساس پیری و بیماری نباید باعث توقف فعالیت علمی شود همان طور که نماز را باید تا زمانی که جان داریم اقامه کنیم.

عضو خبرگان رهبری در پایان اظهار کرد: اگر کسی به اندازه وسعش برای خدا کار کند هم مورد لطف خدا قرار می گیرد و هم مورد لطف مردم واقع می شود، چنانکه خدای تعالی عزت این مومن را در دل مردم قرار می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha