دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/  رونمایی از کتاب «حضرت محسن در آیینه شعر»

حوزه / در شعر فاطمی نتوانستیم درست فعالیت کنیم؛‌ شاعران می توانند با وحدت، ارزش های دینی و شعر فاطمی را تعالی و رشد دهند و به جامعه معرفی کنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «حضرت محسن در آیینه شعر» که با حضور حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان قم و جمعی از شخصیتهای حوزوی و شاعران آئینی در کتابخانه آیت الله العظمی علوی بروجردی در قم برگزار شد گفت: شعر فاطمی نتوانسته همانند اشعار علوی و حسینیی نقش پررنگی در جامعه داشته باشد و در اوج قرار گیرد، دلیل آن کم توجهی به شعر فاطمی است.

وی افزود: در مورد شخصیت حضرت علی(ع)، شعر علوی و حسینی فعالیت های خوبی شده و این جایگاه تبیین شده است، ولی نباید از حوادثی که در زمان حیات پیامبر(ص) که اوج آن بعد از رحلت ایشان بود و برحضرت زهرا(س) گذشت و باعث شکل گیری تاریخ اسلام شد، غفلت کرد. اگر از اسلام، وحی و مکتب اهل بیت(ع) و حتی عاشورا چیزی داریم، مدیون حضرت زهرا(س) و فداکاری این بانوی با کرامت هستیم.

 این استاد حوزه اظهار داشت: عاشورا گوشه ای از حوادث اسلام است، اما هیچ حادثه ای  مانند حادثه حضرت زهرا(س) نیست. در تاریخ، حادثه ای اتفاق افتاده که افرادی از اساس در جایگاه خلیفه اللهی قرار گرفتند و با مسائل چون شورای سقیفه، عدل را انکار کردند و با جعل حدیث ضعیف، عدالت صحابه و جبر را درست کردند و باعث گمراهی مردم شدند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: این گروه جبر را شکل دادند و حزب بنی امیه و بنی عباس نیز بر اساس همین جبر حرکت کردند و معتقد شدند که ارزش خلیفه از پیامبر بالاتر است.

نوه موحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی افزود: بعد از رحلت پیامبر(ص) مسئله ای که اتفاق افتاد، فدک نبود بلکه ماجرا دامنه دار تر و مهمتر از آن، جعل حدیث ضعیف،برای قانون شکنی و حرمت شکنی است وکاری کردند جبر شکل بگیرد.

 این استاد حوزه اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در حضور صحابه و انصار فریاد زدند و از حوادثی که در شرف وقوع بود، اطلاع رسانی کردند و هشدار دادند و با حرکت و قیام خود اتفاقات و پشت صحنه حادثه را بر ملا کرد. مسئله تنها خانه نشینی حضرت علی(ع) نیست؛ بلکه مسئله بالاتر از این و نتیجه غصب ولایت و جبر گرایی و به وجود آمدن امثال داعش در طول تاریخ، برگشت به جاهلیت و تهی کردن اسلام ناب از ارزش های دینی است.

آیت الله علوی بروجردی گفت: مسئله زهرا(س) و فاطمیه، اساس دین است و اگر در جامعه این همه مشکل هست، زیر بنای آن از فدک و آتش زدن خانه حضرت زهرا(س) شروع و خشت های آن، در آن روز روی هم گذاشته شد، اما حضرت زهرا(س) ساکت نشدند، فریاد زدند، صحابه را ترغیب و اطلاع رسانی کردند و نسبت به حوادث آینده و نسبت به انحراف اسلام از سوی بعضی افراد هشدار دادند.

وی عنوان کرد: در آن زمان جاهلیت شکل گرفت و نتیجه آن امروز داعش شد، داعشی که اسلام بی محتوا را ارائه داد. از اسلام تنها خشونت را دامن زد. اگر عاشورا جلوه گر شد و حضرت زینب(س) تداوم داد، به دلیل فریاد زدن و اطلاع رسانی حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و دین و اسلام ناب بود که از سوی بعضی افراد به تاراج رفته بود.

 این استاد حوزه اظهار داشت: اگر  قصد داریم میراث حضرت زهرا(س) که همان اسلام ناب و ارزشهای دینی است، حفظ کنیم، لازم است فاطمیه را زنده نگه داشت؛ فاطمیه اساس دین برای حفظ ارزش ها و  نمودار واقعی در این زمینه است.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه در شعر فاطمی نتوانستیم درست فعالیت کنیم؛‌شاعران می توانند با وحدت، ارزش های دینی و شعر فاطمی را تعالی و رشد دهند و به جامعه معرفی کنند. 

وی با بیان اینکه شیعه خود اسلام نه مولد است، گفت: معتقدیم شیعه از همان زمان « قولوا لااله الا الله تفلحون»  و توحید پیامبر(ص) شروع شده است و به همین دلیل اسلام ِغیر از اسلام ناب، اسلام بدون محتو است و ارزشی ندارد.

 این استاد حوزه با بیان اینکه مدعیان اسلام ناب در عمل نتواسته اند در سرزمین وحی، اسلام ناب را توسعه دهند و کاری کردند که اسلام تهی با حمایت از اسرائیل نمایش داده شود افزود: این خشتی است که در حادثه فدک و آتش زدن درب خانه حاز گروه های ضد دینی و اسلام ناب حمایت کردند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: لازم است برای حیات فاطمیه شعرای آئینی با تمام وجود به میدان بیایند و  فعالیت کنند تا اشعار فاطمیه پررنگ تر شود.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha