پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مصطفی زاده

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ مصطفی زاده با تأکید بر حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، اظهار داشت: آگاهی و بیداری ملت‌ها همان چیزی بود که استکبار جهانی از آن هراس داشت زیرا بیداری ملت‌ها منافع آنها را به خطر می‌انداخت و زمینه‌های برچیده شدن ظلم و برقراری عدالت در ایران و جهان را فراهم می‌نمود.

حجت‌الاسلام‌ مصطفی‌زاده، مشاور و فعال امور فرهنگی در صنایع دفاعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» تهران، با بیان اینکه اساساً خاستگاه انقلاب حوزه علمیه است، اظهار داشت: حوزه علمیه در دوران قبل از پیروزی انقلاب در کنار ترویج معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) در آگاهی بخشی به مردم نقش مهمی را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: زمانی که امام خمینی(ره) ندای «هل من ناصر» سر دادند، مردم به این ندا پاسخ دادند و نهضت شروع شد. پشتوانه این لبیک گفتن مردم، مبتنی بر یک آگاهی و معرفت بود و آن تفکری که این آگاهی و معرفت را به مردم داده بود علمای بلاد در حوزه‌های علمیه بودند و در رأس علما حضرت امام خمینی(ره) قرار داشت.

مشاور و فعال امور فرهنگی در صنایع دفاعی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه قبل از سال 57 دارای تشکیلات نظام‌مندی نبودند و ‌ های محدودی در عرصه اجتماعی داشتند زیرا برنامه‌ای برای حضور گسترده در مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نداشتند. از آن طرف مردم نیز از حوزه‌های علمیه توقعی جز در حیطه‌ی دین نداشتند و در طول تاریخ نیز به همین گونه بوده است مثلاً در دوران حکومت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) مردم از این جهت که آن حضرت حاکم امور جامعه بودند توقعاتی داشتند، ولی مثلاً در زمان حضرت موسی(علیه‌السلام) یا امامین عسکریین(علیهماالسلام) مردم چنین توقعاتی از ایشان نداشتند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه دارای یک ساختار نظام‌مند و مقتدر شدند و از آنجا که انقلاب فرزند فکری حوزه بود کم کم انتظارات مردم در همه عرصه‌ها متوجه حوزه شد و حوزه را مسئول برآورده کردن نیازها و پاسخ به توقعاتشان می‌دانستند.

حجت الاسلام مصطفی زاده بیان داشت: مسئولین دولت جمهوری اسلامی، اگر توجیه منطقی و عقلایی نسبت به دلایل وقوع مشکلات اقتصادی، معیشتی، اجتماعی برای مردم نداشته باشند، مردم مطالبه‌گری و اعتراض را حق خود می‌دانند.

وی با اشاره به دیدگاه برخی علما نسبت به برقراری حکومت اسلامی در عصر غیبت، گفت: برخی علمای حوزه در دوران قبل از انقلاب که نفوذ خوبی هم بین مردم داشتند امّا برای تشکیل حکومت اسلامی اقدام نکردند، زیرا دغدغه‌ی اصلی آنان کادرسازی برای حکومت و ارائه خدمات به مردم در دوران بعد از پیروزی بود و می گفتند اگر حکومت اسلامی تشکیل شود و در تراز یک حاکمیت اسلامی مقبول و مطلوب نباشد، و مطالبه‌گری‌ها از حوزه افزایش یابد و حوزه نتواند مردم را اقناع کند، آیا در آن شرایط نادم نخواهیم بود؟

مشاور و فعال امور فرهنگی در صنایع دفاعی تصریح کرد: در این میان، حضرت امام(ره) نگاه جامع و دقیقی نسبت به مسئله انقلاب و حکومت اسلامی داشتند. ایشان معتقد بودند اساساً اگر زمینه برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم شد، همه مکلّف هستیم تا برای تحقق آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: امام به این تفکّر که مبادا بعد از پیروزی انقلاب، حکومت اسلامی موفق عمل کند یا نه، توجهی نداشتند و می‌فرمودند رسالت اصلی و اولویت فعلی ما، تشکیل نظام اسلامی در شرایطی است که مقدمات آن فراهم می‌باشد زیرا ایشان معتقد بودند دستورات دین مبین اسلام برای سعادت بشر وقتی به طور کامل قابلیت اجرائی دارد که دین در رأس حکومت باشد و بتواند با جبهه باطل مقابله کرده و بیداری ملت‌ها را رقم بزند.

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) عنوان داشت: البته اگر مقایسه‌ای بین این دو تفکّر داشته باشیم، روشن است که نگاه امام به این مسئله کاملاً دقیق و مبتنی بر روایات اهل بیت(علیهم السلام) بوده است. زیرا امام شرایط موجود را گامی برای افزایش معرفت دینی و آگاهی بخشی به مردم می‌دانست.

وی افزود: آگاهی و بیداری ملت‌ها همان چیزی بود که استکبار جهانی از آن هراس داشت، زیرا بیداری ملت‌ها منافع آنها را به خطر می‌انداخت و زمینه‌های برچیده شدن ظلم و برقراری عدالت در ایران و جهان را فراهم می‌نمود.

استاد حوزه با بیان این که تفکّر قرآنی، تفکّر ضداستکباری است، گفت: تفکّر امام نیز مبتنی بر تفکّر قرآنی و براساس مبانی و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) بود. امام معتقد بود حاکمیت اسلامی با تفکّر استکباری هیچ نقطه مشترکی با هم ندارند و نمی‌توانند با هم بر سر یک میز بنشینند و مذاکره کنند مگر اینکه تفکّر استکباری تسلیم شده و از زیاده خواهی‌های خود غقب نشینی کند. بنا بر این کسانی که زمانی در متن انقلاب بودند ولی به دلایلی این تفکّر امام را به درستی فهم نکرده اند، و دم از مذاکره با آمریکا می زنند نباید تعجب کنیم هر چند که مدام خود را پیرو امام هم می دانند!

وی با بیان این که هویت نظام اسلامی، هویت حوزه علمیه است، اظهار داشت: با توجه به این مطلب، حوزه‌های علمیه باید مبلغانی را در جهت پاسخگویی به شبهات جوانان - که عمدتاً از طرف دشمنان و در فضای محازی پمپاژ می شود - در زمینه چرایی وقوع انقلاب و آثار و پیامدهای آن، تربیت نماید.

مشاور و فعال امور فرهنگی در صنایع دفاعی با بیان این که مساجد یکی از مهمترین پایگاه‌های فکری و دینی در انقلاب اسلامی است، گفت: اگر مساجد به روز باشند و بتواند از حضور جوانان به نحو مطلوب بهرمند شود و به حضور آنان در مسجد بها دهد و از ایده‌ها و نظرات آنان استفاده کند، در این صورت مسجد به عنوان یک پایگاه فکری مورد رجوع مردم بوده و می‌تواند به عنوان بازویی قوی برای نظام اسلامی ایفای نقش کند. ضمن اینکه هر مسجدی باید دامنه فعالیتش را به خارج از مجموعه خود توسعه داده و بتواند مدارس، دانشگاه‌ها و همسایه‌های اطراف مسجد را تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار دهد.

حجت الاسلام مصطفی زاده در پایان با تأکید بر حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار داشت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته مردم با شوق و انگیزه بیشتری در صحنه حضور خواهند یافت، و با وجود همه دشمنی‌های دشمنان انقلاب و مشکلات اقتصادی و معیشتی که مردم با آن مواجه بودند، حضور گسترده ای در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن خواهند داشت.

مشاور و فعال امور فرهنگی در صنایع دفاعی افزود: ملت شریف ایران با توجه به معرفت و شناخت عمیقی که نسبت به انقلاب اسلامی دارند در صراط مستقیم خواهند ماند و اساساً بنا به فرمایش اساتید ما، صراط مستقیم لزوماً بدون سختی نیست و ماندگاری در صراط مستقیم، صبر و استقامت می‌خواهد. 313/42

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha