پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام فرج نژاد

فرج نژاد گفت: سینمای هالیوود ابتدا به دنبال تضعیف و سپس انکار معاد است و در عوض باور به تناسخ با رویکرد اومانیستی را ترویج می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد حسین فرج نژاد ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست تخصصی معاد و تناسخ در قرآن و سینما که در ادامه سلسله نشست های کارگاه آموزشی قرآن و سینما به همت انجمن سواد رسانه ای طلاب در نگارستان اشراق قم برگزار شد، با  اشاره به این که بسیاری از فیلم های هالیوودی ملغمه ای از نگاه ماتریالیستی به عرفان با رگه هایی از بودیسم و هندوئیسم و نیز نگاه کابالیستی است، ابراز داشت: اساساً هالیوود نتیجه و محصول چند جریان مهم همچون اومانیسم و سکولاریسم، عرفان ماده گرایانه و نیز جریان کابالیستی متاثر از بودیسم و هندوئیسم است.

وی افزود: در این گونه آثار ابتدا معاد به معنایی که ما قبول داریم تضعیف شده و سپس انکار می شود و از آن سو باور به تناسخ با همان رویکرد اومانیستی و غرب گرایانه در فیلم ها ترویج داده می شود.

این کارشناس و پژوهشگر هنر و سینما خاطرنشان کرد: از این رو بسیار لازم است که ما در زمینه تناسخ و معاد و رویکردهای سینمای امروز به آن ها مطالعات و تحقیقات عمیقی داشته باشیم تا در تحلیل مسایل دچار اشتباه نشویم.

وی گفت: البته باید توجه داشت که اساس باور به روح و بقای آن در قائلین به معاد و قائلین به تناسخ مشترک است اما معاد در نگاه ما بازگشت روح به همین جسم دنیایی است در روز قیامت اما در تناسخ روح به همین جسم باز نمی گردد و یک معنا و مفهوم دیگری دارد ، چرا که قطع کامل از جسم قبلی و شکل گیری جسم جدیدی است و لذا هویت جدیدی برای انسان در مساله تناسخ شکل می گیرد.

فرج نژاد بیان داشت: سینمای هالیوود اساساً دست ساخته نگاه یهودی است منتهای مراتب سینمای التقاطی جدید ترکیبی از نگاه یهودی و هندویی و شرقی و بودیسم است که رگه ها و نشانه هایی از هر کدام را در آثار مدرن و پست مدرن مشاهده می کنیم.

وی افزود: سینمای غرب که به شدت متاثر از سکولاریسم و اومانیسم است بحث تناسخ را به طور جدی رواج می دهد آن هم با همان قرائت اومانیستی که همان طور که اشاره شد در آن ملغمه ای از نگاه بودیسمی و هندوئیسمی وجود دارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha