جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمود مشایخ امام جمعه شهرستان نوشهر

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که مبلغان باید حضوری مستمر و پررنگ در جامعه داشته باشند، گفت: مبلغان دینی اگر منزوی باشند نمی توانند در ترویج و گسترش مفاهیم دینی در جامعه موفق عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمود مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران، امروز در دیدار جمعی از روحانیان و مبلغان دینی نوشهر، به نقش مهم روحانیت در تبلیغ دین اشاره کرد و گفت: مبلغان نقش تصفیه کنندگان احکام الهی از خرافات و انحرافات را بر عهده دارند.

وی با بیان این که در میان مسئولیت های مختلف روحانیت مهم ترین و سخت ترین مسئولیت ها، تبلیغ است، افزود: در بسیاری از مناطق دور افتاده بسیاری از مبلغان دینی با همه توان خود برای آشنایی مردم با مبانی دینی تلاشی مجاهدانه دارند.

حجت الاسلام مشایخ با بیان این که تبلیغ دینی روحانیت در ادامه رسالت پیامبران الهی قرار دارد و در روایتی آنها تنها یک پله پایین تر از پیامبران قرار دارند، گفت: بسیاری از روحانیون مبلغ همواره در جستجو برای شناخت مهم ترین معضلات و نیازهای جامعه و روش های نوین پاسخ به این مشکلات هستند.

وی با بیان این که مبلغان موفق همواره در حال به روز کردن اطلاعات علمی خود هستند، بیان داشت: مبلغان به تناسب اولویت نیازهای جامعه در کنار شناخت دقیق مخاطب خود به طور مداوم باید اطلاعات علمی خود را تقویت کنند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که مبلغان باید حضوری مستمر و پررنگ در جامعه داشته باشند، بیان داشت: مبلغان اگر منزوی باشند نمی توانند در ترویج و گسترش مفاهیم دینی در جامعه موفق عمل کنند.

وی از مبلغان دینی به عنوان افرادی دلسوز و دغدغه مند برای جامعه یاد کرد و با بیان این که مبلغان دینی باید با هوشیاری تحولات اجتماعی را رصد کنند، تصریح کرد: یک مبلغ باید برای معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه درمان و نسخه ای شفابخش ارائه کند.

امام جمعه نوشهر از مبلغان دینی به عنوان احیاگران اسلام ناب و حقیقی در جامعه یاد کرد و با بیان این که روحانیت همواره ارزش های الهی را در جامعه گسترش داده و ترویج کردند، بیان داشت: اگر تلاش ها و مجاهدت های روحانیت نبود امروز دین در جامعه بالنده نبود.

حجت الاسلام والمسلمین مشایخ از روحانیت به عنوان احیاء گر ارزش های الهی در جامعه دانست و تصریح کرد: مبلغان دینی باید در کنار دعوت مردم به خود نیز به آنچه که بیان می کنند عمل کنند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تبلیغ دینی دارای مشکلات و سختی های زیاد است، گفت آنچه تبلیغ دینی را با توجه به سختی های زیاد و حضور  در مناطق دور افتاده و روستاهای محروم شیرین می کند، افزایش آگاهی های دینی مردم و هدایت آنها به سوی معنویت است.

امام جمعه نوشهر، رساندن پیام و احکام الهی به جامعه را ز مهم ترین وظایف مبلغان دینی دانست و خاطرنشان کرد: مبلغان نقش تصفیه کنندگان احکام الهی از خرافات و انحرافات را دارند آنان در جایگاه تبلیغ قرآن قرار می گیرند و جایگاه تبلیغ برای جامعه مانند جایگاه قلب برای بدن است.

حجت الاسلام مشایخ با بیان این که همه مکاتب عالم بر اساس تبلیغ رشد و گسترش می کنند، تصریح کرد: اگر تبلیغ نباشد حتی بهترین دین از بین خواهد رفت اما پوچ ترین دین در سایه تبلیغ خوب گسترش می یابد.

وی با اشاره به این که در عرصه تبلیغ که جهان تشنه آن است مبلغان باید اصول هایی را در سر لوحه وظیفه خطیر خود قرار دهند، ادامه داد: از جمله آنها این است که تبلیغ باید تخصصی و از روی مطالعه عمیق باشد و در این راستا باید مبلغ استقامت، مداومت و پشتکار داشته باشد. 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که تبلیغ تخصصی با پشتوانه علمی بالا می تواند دیگر ابزارهای تبلیغی دشمنان را کنار بزند و اثرگذاری آن را کاهش دهد، تصریح کرد: اگر یک مبلغ بدون مطالعه و بنیه علمی به تبلیغ دین بپردازد نمی تواند در این میدان مبارزه موفق شود.

استاد حوزه علمیه مازندران به برخی ویژگی های یک مبلغ دینی پرداخت و گفت: مبلغ دینی باید به موضوع مورد تبلیغ، یعنی اسلام، مسلط باشد و افزون بر آن باید فقه، تاریخ اسلام، معارف قرآن به‌ ویژه روایت و حدیث را خیلی خوب و به صورت تخصصی بداند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha