جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطاط

حجت الاسلام خطاط گفت: کسی قادر است موافقت و مخالفت با روح قرآن را تشخیص دهد که ممارست فراوانی با قرآن کریم داشته باشد، فهمیدن مخالفت یک روایت با یک آیه از قرآن کار سختی نیست و ابزارهای لازم موجود است ولی تنها راه برای فهمیدن مخالفت با روح قرآن انس شدید فقیه با قرآن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام عبدالامیر خطاط، پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از حفاظ قرآن کریم مدرسه علمیه تخصصی شهید طباطبایی نژاد اظهارکرد: در رابطه با  قرائت قرآن  و حفظ قرآن، فراوان روایت شنیده و خوانده اید.

وی با بیان اینکه بارها در روایات شنیده ایم که اهل بیت فرموده اند آنچه که با قرآن سازگار نباشد، نفی ما هست، تاکید کرد: در بحث نقد حدیث و ترجیح  موضوع مخالفت قرآن  مطرح می شود، یعنی  جایی ما می توانیم حدیثی را درنظر بگیریم که با قرآن مخالف نباشد و روایتی را بپذیریم که موافق با قرآن باشد.

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اینکه مخالفت در بحث نقد حدیث با بحث ترجیح متفاوت است، گفت: در این عرصه علمایی چون شهید صدر مخالفتی جدید بیان کرده اند که مخالفت روایت با یک آیه قران مد نظر نیست بلکه مخالفت با روح قرآن مد نظر است.

وی عنوان کرد: کسی قادر است موافقت و مخالفت با روح قرآن را تشخیص دهد که ممارست فراوانی با قرآن کریم داشته باشد، فهمیدن مخالفت یک روایت با  یک آیه از قرآن کار سختی نیست و ابزارهای لازم موجود است، ولی تنها راه برای فهمیدن مخالفت با روح قرآن انس شدید فقیه با قرآن است

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ ابراز کرد: اگر جوانی مکررا قرآن بخواند، قرآن با خون و گوشت او امیخته می شود و سپس فکر و نگاه او قرآنی شده، برای انس با قران  نخستین گام  همنشنین شدن  و قرائت مکرر قران و حفظ است.

وی افزود: کسانی  که در مسیر طلبگی هستند و همزمان در مسیر حفظ قرآن قرار گرفته اند باید به این نکات توجه کنند، کسی که می خواهد حدیث شناس باشد و معارف اهل بیت(ع) را استخراج کند، باید مخالفت و موافقت با روح قرآن را تشخیص دهد که راهی جز همدم شدن با قرآن ندارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha