پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 451602
۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
ماه رمضان

حوزه/ انسان برای حرکت وترقی به دو چیز نیاز دارد یک توشه و دیگر رفع موانع راه . توشه را خداوند در این ماه مبارک و عظیم رایگان برای بندگان فراهم کرده است به طوری که برای امور غیر ارادی هم پاداش و بهاء می دهد چرا که پیامبر خدا فرمود:" أَنفَاسُکُم فِیهِ تَسبِیحً وَ نَومُکُم فِیهِ عِبَادَۀً" ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این ماه مبارک خدای متعال با تمام رحمت خود به استقبال بندگان آمده و هر کس را با هر ظرفیتی که داشته به حضور پذیرفته لذا پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند :" أَیَّهَاالنَّاسُ قَدأَقبَلَ إِلَیکُم شَهرُ اللهِ بِالبَرَکَۀِ وَ الرَّحمَۀِ وَالمَغفِرَۀِ " ای مردم ماه خدا با برکتش و رحمتش و مغفرتش به شما رو کرده است. چه چیز از این بالاتر که چنین فرصتی از سوی صاحب عالم در اختیار بندگان قرار گیرد تا آن که می خواهد جبران کند بتواند، آن که می خواهد بالاتر رود بتواند، و آن که می خواهد بیاندوزد بتواند.

در این میان خدای متعال آن چه شایسته ی ذات کبریایی اش بوده در مقابل بندگان به جا آورده و راه را برای رسیدن کاملا هموار کرده است، در این میان این بندگان هستند که باید از این فرصت استفاده کنند و نردبان صعود را طی کنند آن چه لازم است نیت صادق و دل پاک است؛ پیامبر فرمود:" فَسَلُوا اللهَ بِنِیَّاتٍ صَادِقَۀٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَۀٍ" این شرط شروع حرکت است با خدا باید صاف بود در این ماه، چه ما بخواهیم چه نخواهیم اعماق وجود ما برای خدا آشکار است باید ما هم خود را برای خدا آن گونه که هستیم و او می داند معرفی کنیم تا داروی شفا بخش رمضان در وجود ما تأثیر داشته باشد.

انسان برای حرکت وترقی به دو چیز نیاز دارد یک توشه و دیگر رفع موانع راه . توشه را خداوند در این ماه مبارک و عظیم رایگان برای بندگان فراهم کرده است به طوری که برای امور غیر ارادی هم پاداش و بهاء می دهد، چرا که پیامبر خدا فرمود:" أَنفَاسُکُم فِیهِ تَسبِیحً وَ نَومُکُم فِیهِ عِبَادَۀً" نفس کشیدن شما در این ماه ثواب تسبیح گفتن دارد و خوابیدن شما عبادت محسوب می شود. حال بگذریم برای اعمالی که انسان اختیارا انجام می دهد که خداوند همه را در این ماه مبارک در هم قبول می کند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود :" وَ عَمَلُکُم فِیهِ مَقبُولً " عمل شما در این ماه مورد قبول خداست و این کلام پیامبر مطلق است یعنی هر عملی که انسان انجام دهد ناقص یا کامل خدا به کرم خود می پذیرد .

امّا رفع مانع که نیاز دیگر سیر و ترقی بشر درراه خداست ترک حرام و ترک مخالفت با خداست در حقیقت یعنی انسان پذیرای لطف خدا باشد و در رحمت را به روی خود نبندد و این بهترین اعمال در این ماه معرفی شده است چرا مه امیرالمؤمنین(علیه السلام) از پیامبر سؤال کرد ای رسول خدا بهترین و با فضلت ترین اعمال در این ماه چیست؟ پیامبر در جواب فرمودند:" أَفضَلُ الأَعمَالِ فِی هَذَا الشَّهرِ اَلوَرَعُ عَن مَحَارِمِ اللهِ" با فضیلت ترین اعمال در این ماه آن است که انسان خود داری از حرام های خدا داشته باشد . حرام همان موانع رشد و موانع رحمت هستند که نمی گإارند رحمت خدا شامل انسان شود و او را در پرتگاه سقوط قرار می دهد و از بالا رفتن باز می دارد و بدا به حال چنین انسانی که از غفران الهی به دور ماند چرا که پیامبر رحمت فرمود:" فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرَانَ اللهِ فِی هَذَاالشَّهرِالعَظِیمِ" بدبخت آن کسی است که از مغفرت خدا در این ماه بزرگ محروم و بی نصیب باشد.

پی نوشت : بحارالانوار ج 93 356 به بعد.

محمد رضا شریفی خواه /معاون پژوهش حوزه علمیه کردستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha