جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه بر اساس دستور قرآن باید تابع قرآن و قوانین الهی بود، گفتند: اگر هم روزی قانون علیه ماست، اما به نفع اجتماع است، نباید نفع اجتماع را نادیده گرفت و نفع خود را مقدم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به آیه نخست سوره حجرات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»، اظهار کردند: قرآن می فرماید که «ای گروه با ایمان بر خداوند و پیامبر(ص) سبقت نگیرید».

ایشان با بیان اینکه مقصود آیه، سبقت گرفتن در هنگام راه رفتن رسول اکرم(ص) نیست، تصریح کردند: منظور آیه این است که اگر خدا و پیامبر(ص)، قضاوت کردند همه شما باید تابع باشید و مبادا شیوه و اراده خود را بر اراده خدا و نبی مکرم اسلام، قرار دهید و گرامی بدارید.

معظم له افزودند: حضرت علی(ع) می فرماید: «معنای اسلام این است که انسان در مقابل تعالیم الهی که از طریق پیامبراکرم(ص) می رسد، تسلیم مطلق باشد و آن را بپذیرد.»

این مرجع تقلید تصریح کردند: کسانی که وقتی آیین اسلام به نغع آنان است، اسلام را می پذیرند اما هنگامی که قوانین اسلام به ضرر شخصی آنان باشد، اسلام را نمی پذیرند، واجد اسلام نیستند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۳۶ سوره احزاب «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا»، افزودند: هرگز هیچ مسلمانی از مؤمن و غیرمؤمنه حق اختیاری ندارند که  قضاوت خدا و پیامبر(ص) را کنار بزنند.

حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم تسلیم در مقابل قرآن و قضاوت های پیامبراکرم(ص) تأکید کردند و افزودند: گروهی در عصر پیامبر بودند که اسلام را به نحوی تفسیر می کردند که مطابق رأی آنان باشد.  

ایشان تصریح کردند: پیامبر اکرم(ص) در ایام ماه رمضان هنگامی که عازم فتح مکه بودند، در جایی رسیدند و کاسه آبی طلب کرده و آن را میل کردند؛ حاصل گفتار رسول خدا این بود همان خدایی که به من امر بر روزه در ماه رمضان کرده، بر شکستن روزه در سفر هم تأکید کرده، من افطار کردم شما هم افطار کنید.

معظم له افزودند: اکثر کسانی که در سپاه رسول خدا بودند، روزه خود را شکستند اما خبر آوردند گروهی روزه خود را نمی شکنند و می گویند اگر ما با با زبان روزه به جهاد برویم بهتر از این است که روزه بشکنیم؛ این همان سبقت گرفتن از خدا و پیامبر(ص) است؛ رسول خدا نیز فرمود: آنان مطیع نیستند و عاصی و گناهکارند.    

این مرجع تقلید با بیان این که بر اساس دستور قرآن باید تابع قرآن و قوانین الهی بود، گفتند: اگر هم روزی قانون علیه ماست، اما به نفع اجتماع است، نباید نفع اجتماع را نادیده گرفت و نفع خود را مقدم کرد.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: بعد از آنکه لشکر اسلام نتوانست به شهر طائف ورود کند، نبی مکرم اسلام به مدینه بازگشتند؛ هیئتی از طائف به مدینه آمدند و گفتند در صورت پذیرش شروط، ما حاضریم اسلام بیاوریم.

ایشان تصریح کردند: آنان چهار شرط داشتند: بت‌خانه‌های طائف تا سه سال تخریب نشود؛ پرچم منازلی که انتفاع جنسی می رسانند، حفظ شود؛ رباخواری در بازرگانی و تجارت حلال باشد؛ نماز برداشته شود.

معظم له افزودند: وقتی نامه نمایندگان طائف را نزد رسول خدا آوردند، ایشان فرمودند من مبعوث شده ام که بت شکن باشم و توحید را در میان مردم اشاعه دهم؛ در قانون اساسی من خط اول، «لااله‌الاالله» است، چگونه اجازه باقی ماندن بت‌خانه را بدهم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: رسول خدا در واکنش به شروط دوم و سوم نیز آیات مرتبط را یادآور شدند و در واکنش به شرط چهارم نیز گفتند: چه دینی است که در آن نماز نباشد، یک مرتبه بگویید ما اسلام نمی خواهیم.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان خاطرنشان کردند: ملت مسلمان ایران که انقلاب اسلامی کرده اند، تمام قوانین اسلام را از صمیم دل می پذیرند و می دانند این قوانین به نفع آنان است و اگر روزی به ضرر فرد باشد، اما به نفع جمع خواهد بود.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha