جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مشعر و عرفات

حوزه/ استغفار و ذكر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمین‏ ها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، قرآن ما را به ذكر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته‏ ى خویش دعوت مى‏ كند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 199 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ الْنَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

* ترجمه                      

سپس از همانجا كه مردم كوچ مى‏كنند، كوچ كنید و از خداوند طلب آمرزش نمایید كه خداوند آمرزنده‏ ى مهربان است.

* نکته ها                     

در این آیه ضمن دستور به حركت دسته‏ جمعى همراه مردم، به اهل مكّه تذكّر مى‏دهد مبادا خیال كنید كه چون اهل حرم یا از قبیله‏ى قریش و امثال آن هستید باید حركات عبادى شما با دیگران فرقى داشته باشد، این خودبزرگ ‏بینى‏ ها را كنار گذاشته و همچون عموم مردم باشید.

اساساً یكى از آثار و فلسفه ‏هاى حج، كنار زدن امتیازات پوشالى است. در آنجا انسان از كفش، كلاه، لباس، همسر و مسكن خود مى‏گذرد و قطره ‏اى مى‏شود كه به دریا ملحق شده است.

در این آیه، دو بار و در آیه قبل یك مرتبه كلمه «افاضة» بكار رفته كه به معناى حركت دسته جمعى است، این تكرار و اصرار نشان مى‏دهد كه حركت دسته جمعى در انجام عبادات ارزشمند است.

استغفار و ذكر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمین‏ ها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، قرآن ما را به ذكر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته‏ ى خویش دعوت مى‏ كند. مگر مى‏توان در سرزمینى كه اولیاى خدا اشك ریخته ‏اند بى‏تفاوت نشست.

* پيام ها                      

1- امتیازطلبى، تحت هر نام و عنوانى ممنوع است. «افیضوا من حیث افاض النّاس»

2- حركت دسته جمعى، ارزش دارد. «افیضوا من حیث افاض الناس»

3- هرگز مأیوس نشویم، گذشته ‏ها هرچه باشد استغفار چاره ‏ساز است؛ زیرا او غفور و رحیم است. «واستغفروا انّ اللَّه غفور رحیم»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha