پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سرزمین منا

حوزه/ كارِ مقدّس و سرزمینِ مقدّس به تنهایى كافى نیست، انسان نیز باید مقدّس و با تقوا باشد. دوبار كلمه «تقوى» در كنار هم براى زائران خانه ‏ى خدا آن هم در سرزمین منى‏، نشانه‏ ى نفوذ شیطان در همه ‏جاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 203  سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِى يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى‏ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ‏

* ترجمه                      

و خدا را در روزهاى معیّنى یاد كنید، (روزهاى 11 و12 و13 ماه ذى‏الحجّه كه به ایام تشریق معروف است.) پس هر كس تعجیل كند (و اعمال مِنى‏ را) در دو روز (انجام دهد،) گناهى بر او نیست و هر پرهیزكارى كه تأخیر كند (و اعمال را در سه روز انجام دهد نیز) گناهى بر او نیست. و از خدا پروا كنید و بدانید شما به سوى او محشور خواهید شد.

* نکته ها                     

در حدیثى كه در تفسیر نورالثقلین آمده، توصیه شده است: در پشت سر پانزده نماز كه آغازش نماز ظهر روز عید و انجامش، نماز صبح روز سیزدهم است، این دعا خوانده شود: «اللَّه اكبر، اللَّه اكبر، لا اله ‏الا اللّه واللَّه اكبر، و للّه الحمد، اللَّه اكبر على ما هَدانا، اللَّه اكبر على ما رزقنا من بهیمة الانعام» خداوند بزرگتر است، خداوند بزرگتر است و معبودى جز او نیست، خداوند بزرگتر است و حمد و سپاس مخصوص اوست، خداوند بزرگتر است به خاطر آنكه ما را هدایت كرد، خداوند بزرگتر است به خاطر آنكه از گوشت چهار پایان به ما روزى داد.

این آیه مى ‏فرماید: كسى كه در خارج شدن از سرزمین مِنى‏ عجله كند و روز دوازدهم بعد از ظهر بیرون آمده و به مكّه رود، گناهى بر او نیست؛ چنانكه اگر كسى شب سیزدهم را نیز در مِنى‏ بماند، گناهى بر او نیست.

* پيام ها                      

1- زمان در دعا اثر دارد. «فى أیّام معدودات»

2- خداوند در سایه لطف خود، راه را بر مردم تنگ نمى‏كند.«فمن‏تعجّل...ومن‏تأخّر»

3- اساس كار، تقوى است. «لمن اتّقى» به فرموده روایات مراد از «تقوى» در اینجا دورى كردن از محرّمات در حال احرام مى‏باشد.

4- تعجیل در خروج از سرزمین منى‏ در روز 12 ذى‏الحجة یا تأخیر تا روز 13، باید همراه تقوا باشد. «لمن اتّقى»

اگر عجله براى نشان دادن زرنگى یا هدف فاسدى باشد و یا اضافه ماندن در آن سرزمین جهت خودنمایى و شهرت باشد، عمل فاسد مى ‏شود.

5 - كارِ مقدّس و سرزمینِ مقدّس به تنهایى كافى نیست، انسان نیز باید مقدّس و با تقوا باشد. دوبار كلمه «تقوى» در كنار هم براى زائران خانه ‏ى خدا آن هم در سرزمین منى‏، نشانه‏ ى نفوذ شیطان در همه ‏جاست.

6- ایمان به معاد، قوى‏ترین عامل تقواست. «واتّقوا اللَّه... انّكم الیه تحشرون»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha