جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد کرد: آزادی حیوانی هر چه بیشتر شد، کار خراب‌تر می‌شود، نفس انسان باید مهار شود، وقتی مهار شد تحت فرمان عقل در می‌آید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالسحن مهدوی، پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات اخلاق عملی خود در ماه رمضان اظهار کرد: بدانیم که در محبت به دنیا هر چه جلوبرویم، سیر نخواهیم شد بلکه حریص تر می‌شویم.

وی بیان کرد: معنای «الانسانُ حَریصٌ علی ما مُنِع» چست؟،پاسخ این است که کسی در سرازیری به سمت چیزی باشد و ما جلویش را بگیریم، آن‌وقت حریص‌تر می‌شود، یعنی در سرازیری است، ولی صحبت دین این است که افراد در سرازیری قرار نگیرند، می‌گوید سطح جامعه باید آرام باشد، مثلا در پیاده روی اربعین، هیچ زن بدحجاب نمی‌بینید.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: یک نمونه از قرآن، آیات۱۷۵و۱۷۶ سوره‌ی اعراف پیرامون بلعم باعورا است (که اسم اعظم می‌دانست و مستجاب‌الدعوه بود)، از آیات قرآن جدا شد. شهوت این است؛ از هوای نفس و شهوتش تبعیت کرد و هلاک شد.

وی در توضیح نکات این آیات، تصریح کرد: جدا شدن از آیات الهی، طعمه‌ی شیطان شدن است؛«فانسلخ منها فاتبعه الشیطان»، بلعم باعورا، عالِم بی عمل بود و علمش او را نجات نداد و هلاک شد، پس من هم یاد بگیرم.

استاد حوزه ابراز کرد: شهوت همین است، که ما هر چه  از آن تبعیت بکنیم، عقل‌مان را کور می‌کنیم و وقتی عقل کور شد ظلم بیشتر می‌کنیم، گناه بیشتر می‌کنیم، شهوت انسان این طوری است که، به آن بدهید یا ندهید می‌خواهد، نفس انسان می‌خواهد و سیراب نمی‌شود.

وی افزود: شما باید مشکل را طور دیگری حل بکنید، جامعه باید آرام باشد، آن وقت عقل بیدار می‌شود و از گناه دست برمی‌دارد، زمان ظهور امام زمان«علیه‌السلام» چه خواهد شد؟ آیا گناه علنی می‌شود یا جمعش می‌کنند؟ گناه را جمع می‌کنند، می‌بینید که آرام می‌شود، دیگر در سرازیری نیست که شما بگویید: الانسان حریص علی ما منع.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: آزادی حیوانی هر چه بیشتر شد، کار خراب‌تر می‌شود، نفس انسان باید مهار بشود، وقتی مهار شد تحت فرمان عقل در می‌آید.

وی در ادامه اشاره ای به شب های پرفضیلت قدر کرد و افزود: یکی از امور مورد توجه ما دراین شب هاف دعا کردن است.

آیت الله مهدوی در توضیح چگونگی اجابت دعاها در شب‌های قدر، گفت: واسطه قرار دادن آبروداران در پیشگاه خداوند که به حق اهل‌بیت(ع) هستند را نباید فراموش کرد. در این شب ها باید به بی بی دو عالم حضرت زهرا (س) توسل پیدا کرد که تضمین کننده اجابت دعاهاست.

عضو خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: انجام انواع کارهای دینی در طول سال و خاصه شب‌های قدر یک ضرورت است، ولی اهتمام به اقدام و شریک شدن در انجام‌های کارهای فرهنگی و دینی امروزه از ضرورت هاست، چراکه دشمنان از این راه قصد ضربه زدن به اسلام را دارند.

وی در پایان اذعان کرد: توصیه اکید به مومنین می شود  که در شب های قدر باقی مانده، اعمال صالح متنوعی را انجام دهند و از انجام آنها غافل نشوند، در رواتی دیگر آمده است  که فسلفه وجودی شب های قدر طبق فرموده امام باقر(ع) این است که اگر نبود چنین شب هایی با این فضیلت، مومنین و انسان ها هرگز نمی توانستند با این گناه هان به نتیجه مطلوب برسند

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha