جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 453501
۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
تصاویر/ دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

حوزه/ ماه مبارک رمضان، دعوتی است به بازیافتن خود گمشده و عید فطر در واقع جشن بازگشت به فطرت الهی است ؛ فطرتی که در یک ماه ضیافتِ بندگی، صفا و صیقلی دیگرباره را به خود دیده و از مائده ی تقوا تناول کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، خداوند رحمت کند قیصر امین پور را که بیتی بس زیبا و پرنغز دارد در وصف حالت فعلی ما پس از یک ماه روزه داری در زیباترین ماه خدا؛ آن جا که می گوید؛

موجیم و وصل ما از خودبریدن است

ساحل بهانه ای است، رفتن رسیدن است

ماه صیام که طی می شود و عید فرخنده صیام می رسد، گرچه برای مومنان غمی در دل ایجاد می شود از بابت رفتن بهترین ساعات و لحظات عمر اما از آن سو، خرسندی و شادمانی ای می آید از این حیث که بعد از یک ماه بندگی کردن ، توانسته اند در آزمون بزرگ رمضان ، نمره قبولی گرفته و زمینه رضایت معبود را فراهم سازند.

نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد

باده خرم عید است که در ساغر شد

روز عید است، سوی میکده آیید به شکر

که ببخشند هر آن کس که در این دفتر شد

از این حیث بی هیچ تردیدی باید تصریح داشت که ماه مبارک رمضان، دعوتی است به بازیافتن خود گمشده و عید فطر در واقع جشن بازگشت به فطرت الهی است ؛ فطرتی که در یک ماه ضیافتِ بندگی، صفا و صیقلی دیگرباره را به خود دیده و از مائده ی تقوا تناول کرده است.

آری! عید فطر در واقع جشن بزرگی است از باب یافتن توفیق طاعت و اطاعت... عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان.

به دیگر سخن، فطر را باید موسم چیدن میوه هایی دانست که از فطرت الهی انسان می جوشد و از این رهگذر باید در چنین جشن بزرگی بیش از هر زمان دیگری، سپاس گفت نعمات بزرگ حضرت حق را که در رمضان نازل شده است.

فطر ، جشن میثاق بستن با فطرتی است که هیچ پاداشی را در شأن انسان نمی داند مگر قرار گرفتن در جوار قرب الهی و لذا در رمضان پیروزی بر هوای نفس ، این خصمِ درون را جشن می گیریم و بس شادمانیم از این جهت که خالصانه و مخلصانه ، فرایض را به جای آورده و در امتحان ایثار و از خودگذشتگی و احسان، سرافراز بوده ایم.

امروز روز چنین عیدی است؛ عیدی که زمین و زمان را غرق شادی و سرور نموده و ساکنان این کره خاکی به شکرانه یک ماه عبادت و نیایش، عید گرفته اند و ساکنان آسمان نیز البته مأمور شده اند که جوایز و پاداش هایی را از سوی عرش الهی برای ساکنان این کره خاکی بیاورند و به راستی که در این روز بزرگ، زمین، زمان و آسمان در جوش و خروش هستند.

از دیگر سو ، عيد فطر براي مومنان و روزه داران حقیقی شبیه تولدي دوباره است كه در آن توفیق طهارت معنوی در کنار پاكسازي كامل جسم و روان خویش را پیدا می کنند؛ به همین خاطر است که اگر خوب دقت کنیم ، متوجه می شویم که در روز عید و بعد از اقامه نماز مخصوص این روز، یک جور حالت سبکی و نشاط معنوی همراه با آرامشی در ما به وجود می آید و این ها همه البته محصول یک ماه خودسازی و تهذیب و دوری از گناه و معصیت است و این که در حد توان کوشیده ایم تا نفس سرکشِ اماره را در وجودمان مهار کنیم.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha