پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی خامنه ای

حوزه/ معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: ده‌ها سال است که هر کاری که آمریکا می‌کند همۀ آن‌ها به برکت مقام معظم رهبری نقش بر آب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از تقریب، حجت الاسلام و المسلمین نبویان به سوالاتی چون نقش رهبر معظم انقلاب در وحدت و تقریب بین مسلمین و  همچنین دیدار با اهل سنت داخل و خارج، پاسخ گفت است:

شخصیت حضرت آقا [مقام معظم رهبری] را به عنوان یک شخصیت تقریبی چگونه می‌بینید و تفاوت ایشان را با سایر افراد بین‌المللی و علمای سایر کشورها بیان کنید.

 بر روی شخصیت آقا باید کار جدی کرد؛ اولین پاسخی که به شما عرض می‌کنم این است که سؤال و مقایسه شما غلط است؛ در حقیقت هیچ عالمی در جهان اسلام قابل‌مقایسه با مقام معظم رهبری نیست. اطلاعات بنده کم است اما آن کسی که تأثیرگذار و نقش‌آفرین باشد و آن کسی که هویت مسلمانان را احیا کرده باشد [به مانند ایشان وجود ندارد.] اگر نگاه کنید مناطق حساس جهان به لحاظ انرژی دست کشورهای اسلامی است؛ خلیج‌فارس، تنگه هرمز، کانال سوئز به دست ماست. بالای شصت درصد انرژی جهان در دست کشورهای اسلامی است. جوانانی که ما داریم، سرمایه‌ها و نفت، گاز و منابع انسانی که ما داریم، در حال حاضر کشورهای جهان اسلام [فراوان است]. یکی از این نخبگان به من می‌گفت که همیشه کشورهای اسلامی عقب‌افتاده هستند و همیشه در آن‌ها کشتار است اما در کشورهای اروپایی همه چیز خوب است. بنده جواب دادم: این‌گونه برخورد کردن انصاف نیست؛ بعد سؤال پرسیدم: این درگیری‌ها را چه کسی پدید آورده است؟ داعش. داعش را چه کسی پدید آورد؟ آمریکا، آلمان، انگلستان و فرانسه در حال حاضر چه کسی در یمن کشتار می‌کند؟ چه کسی اسلحه‌های عربستان را تأمین می‌کند؟ چرا کشورهای اسلامی باید این مقدار ذلیل باشند؟ باید هویت کشورهای مسلمان و هویت مسلمین جهان زنده شود. مقام معظم رهبری یک نفر است که در کل جهان در حال زنده کردن هویت مسلمین است.

در هند جلسات مختلفی در برخی از ایالت‌ها می‌رفتیم. در یک جلسۀ علمایی –که بنده در آن جلسه سخنرانی هم نداشتم- شخصی نزد بنده آمد و به زور مترجم گفت که شما فکر نکنید که مقام معظم رهبری تنها رهبر شماست خیر، رهبر ما هم هست. من هم گفتم که چه کسی گفته مقام معظم رهبری فقط رهبر ماست! به دلیل اینکه مقام معظم رهبری در کل جهان نفوذی که جمهوری اسلامی در جهان اسلام دارد را واقعاً احیا کرد و ما گاو شیرده نشدیم. در حال حاضر خادم حرمین الشریفین تبدیل به گاو شیرده شده است و برای زدن کشورهای اسلامی پول خرج می‌کند. قرآن به صورت صریح می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياء» نباید دشمن من و کسی که جلوی دین ایستاده و دشمن خود را دوست قرار دهید. در حال حاضر چه کسی دشمن کشورهای اسلامی است؟ تحریم داخل ایران متعلق به آمریکاست، کشتارهای داعش از طرف آمریکاست. قرآن می‌فرماید: آن‌ها را ولی نگیرید. به قول آقای جوادی ولایت یکی از این سه معناست؛ محبت [یکی از این سه معناست]. در ادامۀ آیه هم می‌فرماید: «تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّة»! ابراز مودت و محبت به آنها می‌کنید!

علامه طباطبایی در المیزان استدلال آن را هم آورده است اما بنده وارد آن نمی‌شوم.- وقتی یک عُلقه روان‌شناختی با یک کسی پیدا شود کم‌کم محبت هم پیدا خواهد شد. می‌گوید که این مقدار هم که می‌گویند بد نیست و کم‌کم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. خداوند می‌خواهد این را سد کند تا کفر در مسلمانان رسوخ نکند، چرای آن‌ را هم می‌گوید. معنای دوم ولایت همکاری است؛ مشکل کشورهای اسلامی این است که با آمریکا همکاری دارند؛ نوکری آن را دارند. ذلت عربستان برای این است که نوکر آمریکاست و قدرت ندارد بایستد. این توانایی را مقام معظم رهبری به ما دارد. معنای سوم پذیرش قیادت کفار است که ممنوع است، باید هژمونی آمریکا را در منطقه دور ریخت.

 [ما باید بایستیم؛ خداوند می‌فرماید: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهاد» -إنّ و لام برای تأکید است - این آیه بسیار تکان‌دهنده است. شما نگاه کنید به این آینده و امید کشور خودمان که در حال پیشروی است. لذا بنده با اسم آقا تمام می‌کنم؛ قبل از انقلاب یک جنگ سردی بین آمریکا و شوروی بود و کل دنیا دو قطبی بود. آمریکا برای اینکه مراقب شوری بوده و در آن نفوذ داشته باشد یک پایگاهی در منطقه به اسم ایران درست کرد. شاه پایگاه و نوکر برای آمریکا بود و آمریکا همان اسلحه‌ای که به اسرائیل می‌داد را به ایران‌ هم می‌داد، برای مثال ما f14  داشتیم. امام رضوان الله تعالی علیه به برکت اسلام [جلوی آمریکا ایستاد.] بنابراین؛ با دست‌خالی می‌توان در مقابل قوی‌ترین ابرقدرت ایستاد. امام ایران را به برکت انقلاب و اسلام از دست آمریکا بیرون آورد. اما هیچ‌یک از کشورهای منطقه با ما نبودند. ملت ایران یک جنگ نیابتی با آمریکا شروع کرد؛ به نیابت از آمریکا، اسرائیل، عربستان، اردن و خیلی از کشورهای دیگر. اما به نیابت از ما تنها یک گروهکی به نام حزب‌الله بود. نقش آقا را ببینید که چگونه هویت بخشی کرد. حال ما پیروز شدیم یا آمریکا؟ مگر نمی‌گویند که ماهواره‌ها و جی‌پی‌اس‌ها که اگر یک مور در شب تاریک بر روی سنگ سیاه برود را می‌بینند. در جنگ 33 روزه لبنان از زیرزمین خاصی که حزب‌الله دارد، یک تریلیِ موشک‌بر بیرون می‌آید، یکی دو کیلومتر بیرون می‌رود، جک خود را بالا می‌آورد و با موشک، کشتی ساغر اسرائیلی را می‌زند و این کشتی به زیرآب می‌رود. بعد یواش‌یواش جک خود را می‌خواباند و بعد به آشیانه خود در زیر زمین برمی‌گردد.  از سال 2006 تابه‌حال دشمن هنوز نفهمیده‌اند که این تریلی از کجا آمده است. ما این هویت را به جهان اسلام دادیم؛ می‌توانیم بایستیم. ایران در لبنان به برکت خدا و رهبری پیروز شده است.

دوم در سوریه؛ 82 کشور آمد اما آیا ما پیروز شدیم یا آمریکا؟ داعش برای چه به وجود آمد؟ برای این به وجود آمد که اولاً مسلمانان شاخ‌به‌شاخ هم شوند، -جان کری تصریح کرد که- قرار بود سی سال داعش باشد. شما جنگ‌های کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها را که می‌خوانید می‌ببیند که 30 سال به جان ‌هم افتادند و همدیگر را سلاخی کردند و در نهایت منتهی به صلح شد. قرار بود داعش هم 30 سال در جهان اسلام باشد اما مقام معظم رهبری آن را جمع کرد. آن‌ها دیدند که هیچ اتفاقی [که آن‌ها می‌خواهند نمی‌شود گفتند که] باید منطقه را تجزیه کنند، قضیه کردستان عراق به وجود آمد اما آقا آن را جمع کرد. در یمن کودتای علی عبدالله صالح اتفاق افتاد اما آقا آن را جمع کرد. گفتند که بر سر مقاومت و حزب الله در منطقه بزنیم و استعفای سعد حریری اتفاق افتاد اما آقا آن را هم جمع کرد. شما می‌بینید ده‌ها سال است که هر کاری که آمریکا می‌کند همۀ آن‌ها به برکت مقام معظم رهبری نقش بر آب می‌شود.

در حال حاضر مسلمانان هویت پیدا کرده‌اند و می‌گویند که می‌توانیم در مقابل کفر بایستیم و هویت اسلامی خود را باز بیابیم. همایش‌های گوناگونی اتفاق افتاده است برای مثال همایشی که چند وقت پیش در سوریه بود در اوج زدن موشک‌ها بود. اما اینکه انسان نترسد و در مقابل دشمن بایستد این‌ها همه نقش مقام معظم رهبری است. هیچ‌کس در جهان اسلام نمی‌تواند به این شکل باشد.

یک کشور و دو کشور هم نیست؛ شما کل منطقه را ببینید؛ در ایران بسیج است، در عراق حشد الشعبی تشکیل داده شده است، در سوریه دفاع وطنی، در افغانستان تیپ فاطمیون و در پاکستان تیپ زینبیون است. این‌ها یعنی امنیت ایران. ملت ایران باید بداند که این‌ها برای امنیت تشکیل شده است. چرا موشک‌های آمریکا به ایران برخورد نمی‌کند؟ چرا اسرائیل ایران را نمی‌زند؟ به دلیل اینکه در همه این کشورها بسیج داریم و این‌ها همه مدافع انقلاب و ایران هستند.

 بفرمایید دیدارهایی که با اهل سنت در داخل و خارج از ایران داشته‌اید چه ثمراتی را به دنبال داشته؟

برخی از دیدارهایی که در این مدت مسئولیت در معاونت فرهنگی برگزار کردیم را بیان می‌کنم. دیدار با نمایندگان طلاب استان‌های اهل سنت داخل کشور داشته‌ایم. خود ما به استان‌های سنی نشین مانند؛ خوزستان، سیستان، هرمزگان و خراسان رضوی و گلستان داشتیم. می‌دانیم که یکی از کارهایی که دشمن در ایران انجام داد این بود که تفکر غرب‌زده روشن‌فکران را در جامعه و دانشگاه‌های ما پخش کرد که این تفکر اثر هم کرد. حال دیدند که این شیوه خوبی است که در کشورهای اسلامی هم همین را ترویج کنیم. با خبر شدیم که کتاب‌های دکتر سروش، کدیور و شبستری و ملکیان در عراق ترجمه شده است. ما علمایی را آوردیم که تحت تأثیر قرار گرفته بودند [و با آن‌ها جلسه داشتیم.] بنده برای آن‌ها بحث تجربه دینی را گفتم. بعد که بحث به اتمام رسید مورد استفاده قرار گرفت و گفتند باید این کار در عراق ارائه شود. بنده یک هفته قبل از نوروز رفتم و برای دانشگاهیان و علمای آنجا هم در بغداد و هم در نجف مباحثی را در نقد روشنفکران ارائه کردم. برای نیروهای حشدالشعبی نیز مباحثی از این دست مطرح کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

[برای ترسیم وضعیت عراق بیان کنم که برای مثال] در بغداد یک خیابانی دارد به نام شارع مُتنبّی. وقتی به آنجا وارد می‌شوید، یک ساختمان بزرگ دارای درختان خیلی جالب را می‌بینید. روزهای جمعه حدود دو هزار نفر آدم می‌آید و مثلاً یک نفر شعر دارد، پنجاه یا صد نفر دور او جمع شده‌اند و یک نفر دیگر هم افکاری را مطرح می‌کنند و همه به این شکل رفتار می‌کنند. متأسفانه چه افکاری ارائه می‌شود؛ علناً تبلیغ مارکسیم و فمینیسم صورت می‌گرفت. بنده تا آن را دیدم یاد اول انقلاب افتادم؛ در آنجا هر نوع فکری که بخواهید طرفدار دارد، علنی و آزاد هم است. اما در ایران [اول انقلاب] شخصیت‌هایی مانند آقای مطهری و آقای مصباح را داشتیم که جلوی آن تفکرات فاسده اوایل انقلاب ایستادند اما در آنجا مطلقاً این حرف‌ها نیست. در آنجا کتاب‌فروشی‌هایی است که بنده به آنجا رفتم؛ کتاب‌هایی از شریعتی، سروش، ملکیان، شبستری وجود داشت که اکثر آن‌ها ترجمه شده است. قسمت فلسفه رفتم دیدم همه کتاب‌های فلسفی، غربی است. به فروشنده گفتم که در اینجا که کشور اسلامی است از ملاصدرا کتاب اسفار چرا نیست؟ کتاب‌های شیخ‌الرئیس و علامه طباطبایی کجاست؟ بخش تفسیر رفتم گفتم المیزان کجاست؟! هر نوع فکری در آنجا عرضه می‌شود و هیچ فیلتری هم وجود ندارد و متأسفانه همین آقایی که مترجم دکتر سروش بود آنجا بساطی داشت. بنده گفتم که همان‌جا بنشینیم و مناظره‌ای داشته باشیم اما نشد.

ما دوستان را به مرکز نمایندگی جامعة المصطفی در گلستان بردیم. از 21 کشور در گلستان هستند. دوست ما که معاون آموزش آنجا بود -از قبل در فیضیه با ما بود- گفت که ما در اینجا گرفتار هستیم؛ بسیاری از این‌ها تحت تأثیر افکار دکتر سروش هستند. بنده در یک جلسه افکار دکتر سروش را بصورت خیلی اجمالی نقد کردم. خدا را شکر خیلی راضی بودند یکی از آن‌ها به من گفت که در اینجا -یعنی ایران- کتاب‌های دکتر سروش کم هست اما در افغانستان نیسان نیسان آن‌ها را خالی می‌کنند. لذا دشمن کشورهای اسلامی را دارد با این حربه منحرف می‌کند.

این نکته را بدانید؛ اگر دنیای اهل تسنن معقول و عقلانی بار بیاید از خیلی از مشکلات نجات پیدا خواهیم کرد. مدام از بنده می‌پرسیدند که صغرای قضیه چه بود، کبرای آن چه بود و نتیجه چه می‌شود، حتی در آخر به این سمت آمدند که در بحث فلسفه چه بخوانیم. همه آن‌ها اهل سنت بودند. هم در عراق و هم در داخل کشور این کار انجام شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha