یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ |۱۳ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶ | Dec 15, 2024
حجاب

حوزه/ قرآن وقتی درباره ی عفت و حجاب زن سخن می‌گوید، می‌فرماید: حجاب، عبارت است از یک نحوه احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، "حجاب و عفاف" یکی از دستورات دین مبین اسلام بوده که در شماره های گوناگون، مطالب مختلف از این فریضه الهی را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* سؤال

از نظر قرآن کریم، آیا عفاف بدون حجاب برای اخلاق کافی است؟

* پاسخ

عفت و پاکدامنی، با آفرینش و فطرت زن به هم آمیخته است و در آفرینش او، جایگاه عظیم و بلندی دارد که هم خود زنان خواهان عفت و پاکدامنی هستند و هم دیگران، زن را با این ویژگی می‌خواهند. اسلام عزیز، نیز آفرینش زن و صلاح و خیر جامعه را در نظر گرفته و حجاب را لازم شمرده تا عفت برونی زن، با عفت درونی او هماهنگ و بنیان خانواده مستحکم گردد و زن هم چون کالای ناچیزی در معرض همگان قرار نگیرد.

حال با توجّه به آیاتی که در قرآن کریم، درباره ی حجاب و فلسفه ی آن بیان شده است،آیا می‌توان گفت عفت بدون حجاب اسلامی، برای زن کافی است؟!

قرآن کریم، در بعضی آیات به حکمت و فلسفه ی حجاب اشاره کرده است و درباره ی‌ آن می‌فرماید:

1. پاکی دل های مردان و زنان و آلوده نشدن آن ها در مکتب قرآن، علاوه بر بهداشت جسم (که در دنیا مطرح است)، یک نوع بهداشت روحی و روانی هم وجود دارد که چنان چه مراعات نشود، روح مسموم می‌شود و آثار خطرناکی را در پی دارد که از مسمومیت جسمی به مراتب خطرناک تر است. در برخی آیات به رعایت این نوع از بهداشت توصیّه شده است:

قرآن کریم، در مورد روبرو شدن و صحبت کردن با زنان پیامبر می‌فرماید:

« ... وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ...[1]؛ و هنگامی که چیزی (از وسایل زندگی را به عنوان عاریت) از آنان (همسران پیامبر) می‌خواهید، از پشت پرده بخواهید، این کار، برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است.»

2. در امان ماندن از اذیت افراد سبک سر: خداوند می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لأزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا[2]؛ ای پیامبر! به همسران و دختران و زنان مؤمنان بگو: رو سری‌های بلند خود را بر خویش فرو افکنند (طوری که زیر گلو و سفیدیهایشان پیدا نباشد) این کار برای این که شناخته شوند و مورد اذیت (اهل فسق و فجور) قرار نگیرند، بهتر است، (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سرزده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده و رحیم است.»

3. به طمع نیفتادن افراد سبک سر و بیماردل: در آیه ی 32 سوره ی احزاب خطاب به زنان پیامبر ـ که به طریق اولی، خطاب به زن ها ی دیگر نیزاست ـ آمده است: « ... به شکل هوس انگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگویید.» و در جای دیگر خطاب به پیامبر اکرم می‌فرماید: « قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ (30)وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ...[3]؛ به مؤمنان بگو، چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، عفت خود را حفظ کنند. این برای آنان پاکیزه‌تر است... و به زنان با ایمان بگو: چشم‌های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را ـ جز آن مقدار که نمایان است ـ آشکار نکنند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند؛ مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرشان، یا پسران برادرشان، یا پسران خواهرشان، یا زنان هم کیششان، یا برده‌گانشان، (کنیزانشان) یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن، پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد) ای مؤمنان همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید!.»

آیه ی فوق به صراحت به کیفیّت و شکل حجاب اشاره، فرموده است: رعایت آن را بر زنان امری لازم و واجب شده است، عفت زنان نیز منحصردر رعایت حدود حجابی است که خداوند برای آن ها تعیین فرموده است، آیا بدون رعایت کردن این حدود عفتی برای زن باقی می‌ماند؟! در این آیه چند نکته قابل توجّه است:

الف. زنان نباید زینت‌های خود را به جز در مواردی که به طور طبیعی ظاهر است، آشکار سازند. منظور از زینت، همان آلات زینتی است که زنان حقّ نمایاندن آن را بر دیگران ندارند؛ به این ترتیب، آشکار کردن هر نوع زینتی، حتّی لباس‌های زینتی و مخصوص که زنان در زیر لباس عادی یا چادر می‌پوشند، جایز نیست؛ زیرا قرآن کریم، از این عمل نهی فرموده است.

ب. آن‌ها باید «خِمار»های خود را بر سینه‌های خود بیفکنند: « وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ» واژه ی «خمر»، جمع «خمار» به معنای پوشش است؛ امّا به طور معمول به چیزی (روسری یا مقنعه‌ای) گفته می‌شود که زنان سر خود را با آن می‌پوشانند.

کلمه ی «جیوب» نیز جمع «جیب» و به معنای یقه ی پیراهن است که از آن به گریبان تعبیر می‌شود و گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می‌شود.

دستور آیه ی فوق در مورد انداختن گوشه ی مقنعه به روی گریبان، مضمونش پوشاندن تمام سر و گردن و سینه است.

قرآن کریم، در آیات فوق بین کمال، حجاب، اندیشه و عفاف جمع نموده است و عظمت زن را در این می‌داند که: «ان لا یرین الرجال و لا یراهن الرجال..»؛ نه نگاه مردان بر زنان (نامحرم) نیفتد و نه نگاه زنان بر مردان (نامحرم) افتد.[4]

قرآن وقتی درباره ی عفت و حجاب زن سخن می‌گوید، می‌فرماید: حجاب، عبارت است از یک نحوه احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند.

از منظر قرآن کریم، زنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند.

علاوه بر آن چه بیان شد استواری اجتماع، استحکام پیوند خانوادگی، جلوگیری از چشم چرانی‌ها، حفظ ارزش ها، احترام زن که هر اندازه متین‌تر و با وقارتر و عفیف‌تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش مرد نامحرم نگذارد به احترامش افزوده می‌شود و دیگر علت‌ها باعث می‌شود که زن بدون حجاب از عفتی برخوردار نباشد و عصمت زن که حق الهی است، بدون آن حفظ نشود.

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. مسأله حجاب، شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا.

2. فلسفه حجاب، علی محمّدی، انتشارات ارم.

3. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، و دیگران، ج 14، ص 450، 440، دار الکتب اسلامیه.

4. زن در آیینه جلال وجمال، آیت الله جوادی آملی، مرکز نشر فرهنگی رجاء.

 

پی نوشت ها:

 [1]. احزاب/ 53.

 [2]. احزاب/ 59.

 [3]. نور/ 30-31.

[4] . وسایل الشیعه، بیروت، مؤسسه آل البیت، ج 20، ص 67.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قنبری IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    19 9
    خیلی عالی! سپاس گزارم. اجرکم عند الله. خدا قوّت
  • farzane IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    33 24
    ارزش یه زن تا وقتی حفظه که نزاره هرکسی نگاه هرزشو بهش بدوزه
    • م.ش IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      48 14
      ارزش زن همین که مخلوق خداس تمام انسان ها و مجودات نزد خداوند ارزشمند هستن، این عقایدتون رو از کجا میارید ، حجاب خوب هست اما شرط ارزش گذاری نیست
    • ناشناس IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      29 11
      ینی داری میگی هرکی حجاب نداشته باشه ارزشم نداره؟
    • فهیمه IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      4 5
      بساط شیطان همیشه پهن است و همه زشتی ها و بدیهارو برای انسان خوب و زیبا جلوه میده مواظب باشین گولشو نخورین . در کل حجاب زشتی های آدم رو میپوشونه اون شیطان است که ادمهارو وسوسه می‌کنه که از نظر خودش زشتیها زیبا جلوه کنند و خودشو گول بزنه برای بدبخت شدن خودش . همه چی در دسترس این زمانه است . حجاب برای جنس زن و دختر عالیه برای مرد هم نگاه و حجاب عالیه دنیای زود گذر خودتونو گول نزنین همیشه تحقیق کنین که حجاب خوب داشتن چه آثارهای خوبی به همراه داره زندگی و جامعه تا خودتون متقاعد بشین یادتون باشه شیطان قسم خورده تا انسانی لب مرگ جون دادنش وسوسه می‌کنه تا کافر از دنیا بره.. همیشه یک شاید برای خودتون در نظر بگیرین. خداروشکر کنین که عاقل هستین و میتونی از موقعیت استفاده کنین فردا حسرت نخورین که کاش می‌توانستم درست عمل کنم .
    • L IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      5 3
      نگاه خودت رو هرز فرض کردی؟
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    32 17
    خیلی ممنون از مقاله بیسوادتون خمر یعنی شراب ولی آیه منظورش شراب نبوده خمار یعنی پوشش و حجاب درسته؟ پس خمر یجوری ریششه ولی معنیش روسری نی همه میدونن ک الان روسری و مقنعه خودش بهش میگیم وشاح و هیچ وقت به صورت معمولا ک هیچ هیچ وقت از این کلمه به عنوان روسری استفاده نمیشده این حرفتون درست مثل اینه ک پوشش هم خانوادش روسریه درحالی ک میتونه لباس باشه میتونه همون پوشش باشه به یه شکل دیگ مثل مکسر خودمون معنی اون آیه اینه و پوشش خود را بر روی سینه ها بیفکنند واقعا متاسفم واس تفسیر گراهای بی سواد
    • محمد IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      20 9
      سلام،شما که ادعای فضل دارین یه بار متن خودتون رو بخونید هیچی ازش نمی فهمید ،حداقل قبل از ارسال یه بار متن رو چک میکردین
    • جلیل IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      41 3
      ارزش مرد واقعی هم اینه که مریص جنسی نباشه چشم هاش هرزه نگردد تا زن احساس آرامش وامنیت کند هرچقدر هم دختران و زنان جامعه پوشیده باشند مریض آن جنسی هستند تا از روی چادر هم نگاه هوس آلوده کنند .اول باید مردان مریض را درمان کنیم .
    • محمدرضا IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      9 1
      بی سواد خودتی که تفاوت خَمر و خُمُر رو نمی‌فهمی فقط یه کلمه شنیدی خمر میای اینجا اظهار نظر می‌کنی! قرآن بخون یکم بنظرم اینجوری اگه پیش بری خوب نیس!
    • تشنه معرفت IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      11 2
      خداوند امر بر حجاب هم بر مردان هم برزنان کرده ولی نگفته اگر انجام ندید مجازات باید بشید همانطور که برای نخواندن نماز مجازاتی تعیین نکرده همانطور که برای چشم چرانی مردها مجازاتی تعیین نکرده خداوند انسان رو ازاد افریده هر چند که در قران برده داشتن وکنیز داشتن امری عادی محسوب میشود
    • مهدی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      5 0
      عزیز جان در زبان عربی یک اَ اِ اُ معنی کلمه رو عوض میکنه شما همه زبان ها رو فارسی فرض کردی که بین زن و مرد اختلاف نمیزاره و همه رو تو یا شما صدا میکنه زبان های بیگانه مثل عربی و انگلیسی اینطور نیست و بین زن و مرد فرق میزاره حتی وقتی که میگه تو منظورش (مونث،مذکر)یا (زن،مرد)هست
  • س IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    40 4
    براي زن كه نامحرمان او را از ديد حيواني ننگرند پس چرا ننوشته اون حیونا نگاه خودشونو کنترل کنن
    • سانار IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      11 5
      همون جور که میگن زن حجاب داشته باشه مرد م باید حیا داشته باشه فرقی با هم نداره یعنی اگر زن حجاب کنه مرد میتنه به زن نگاهو کنه انسافتو شکر
    • علی IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      8 3
      شما چرا یه طرفه وظیفه ها رو نگاه میکنید، هم مردان نگاهشون رو باید کنترل کنن و هم زنان حجابشون رو رعایت کنن، مثل اینه که شما یه تیکه طلا رو بذاری گوشه ی پارک، بگی مردم نگاهشون رو کنترل کنند و اون طلا رو برندارن😂 مگه میشه مگه داریم، لطفا تفکر
    • M IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      11 9
      خودتون دارید میگی حیوان آدم سالم و دیندار که به بد حجاب نگاه نمیکنه وقتی انسان بد حجاب برا خودش ارزشی قائل نمیشه دیگران چرا باید براش ارزشی قائل بشوند هرکسی تو خونه خودش هرطوری دوست داره بگرده ولی وقتی میاد توی جامعه دیگه حریم شخصی نیست حریم عمومیه باید احترام گزاشت به این حریم عمومی
    • ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      1 0
      دوست عزیز درمورد نگاه نامحرم ( مرد) که حرام است و جایز نیست قران گفته
    • پ.گ IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      2 1
      مراجعه کنید به آیات ۳۰و۳۱سوره نور
  • عالیه US ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    5 2
    بسیار عالی در جمع تعداد آیه حجاب در قرآن را بفرمایید
  • زارع ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 1
    عاللللللی
  • عاطفه IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 6
    خیلی عالی هر چند خیلیا خیلی باهاشون میسوزه
  • Roya IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    22 7
    شما هر مدلی ک دلتان میخواد ترجمه میکنین کتاب خدارو هیچ جای قرآن از روسری اسمی برده نشده سواد ندارین مطلب نگذاریم خواهشا انقدر ذهن مردمو خراب نکنین
    • .... IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      1 4
      سلام خواهرم سوره نورایه 31و سوره احزاب ایه 59درمورد حجاب است روسری است
  • دکتر دانشور IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    34 4
    نظر شما صحیح . نظر بنده این است که به دختر نباید گفت حجاب کن تا در امنیت باشی باید به پسر گفت دختری که بی حجابه دلیل بر این نمیشه که حریم خصوصی هم نداره. تا وقتی احترام به حریم خصوصی دیگران آموزش داده نشه حجاب معنی نخواهد داشت
    • غریبه IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      5 8
      متاسفم واست....
    • ندا GB ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      آفرین👌👌👌
    • اریا IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
      2 0
      آفرین
    • سید IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      3 7
      متاسفم برات دکترجان با این تحلیل غلط...14
  • محمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    3 3
    دراین زمان حجاب باید بیشتر برای زن ها باشه برعکس حجاب مرد ها بهتره از زن ها از نظر لباس و غیره
  • احمد IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    9 3
    متاسفانه توی مملکت ما خیلی چیزها سلیقه آیه در هیچ جای از قرآن نیامده که بخاطر حجاب مورد هتک و حرمت یک خانم بشن این کارا بر اثر بیسوادی و نیست پلیت زشتی دارند میان این قانون ها را در می‌آورند اگر خوب دقت کرده باشین انسان هر چه محدودتر بشه بدتر میشه
    • ناشناس IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      13 1
      اگر انسان بدون قاعده و قانون زندگی کنه بهتر میشه؟ پس چرا غربی ها با این همه ازادی بهترین نشدن از نظر اخلاق و رفتار؟ چرا سیر نشدن؟ هر وقت خواستید نظر بدین نگاه کنید اون نظراتی می دین جاهای دیگه دنیا چه جوابی داده... اون ارمان سرایی که برخی در ذهنشون میسازند تو غرب پیاده کردن نتیجه اش چی شد؟ با حساب برخی الان باید همه غربیا بهترین می بودن!
    • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      2 0
      بزرگوار یه مثال ساده می زنم تا قانع شوی ماشین شخصی انسان چادر میگیره و محافظت می کنه ولی ماشین عمومی کسی کاری نداره هراتفاقی بیفته
  • زهرا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    7 6
    سلام ،عزیزی که میگن زن باید رها باشه ،مرد باید نگاه بد نکنه ،آیا جواهراتشون رو بدون محافظت در مکان عمومی در دسترس دیگران قرار میدن وبگن مردم نگاه نکنن ودست درازی نکنن ؟؟؟؟؟
    • آرزو IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      19 1
      اخه جواهر عقل ومغز داره؟داری ادم رو با اشیا مقایسه میکنی؟والا بعضی با حجابا که چرخشششون خیلی خوبه وسلام فرمانده رو هم با ادا وعشوه میخونن از بی حجابا اغواگر ترن
  • زهرا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 3
    عزیزان، من کاری به حکومت ندارم که نقدهای زیادی بهش وارده .میگم ما آنچه درسته وبرای حفظ سلامت خودمون وجامعمون لازمه انجام بدیم
  • Liya IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    13 1
    سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه ، موضوع حجاب موضوعی هست کهبشدت ذهن منو درگیر خودش کرده و چند روزه همش دنبال پیدا کردن جواب برای سوالامم بنظر من ، حالا شاید سنم کم باشه یا چیز زیادی از شرع و دین و... ندونسته باشم ولی بازم از نظر من ، من خودم به حجاب اعتقاد دارم بله، ولی نه بصورتی که در کشور ما روش تاکید و اجبار میشه ببینین از نظر من قران یه چیزی هست که هرکسی با خوندنش یه درک و دریافتی ازش میگیره و یه چیزی ازش درمیاره و این ی چیز مشخصی نیست که بیان بگن دقیقا مفهوم این ایه اینه و... خب اون هاهم خودشون درک خودشون رو از مفهوم ایات بیان میکنن دیگه و هرشخصی درک متفادتی داره از نظر من حجاب در حدی مناسبه ک بدن و اندام رو بپوشونه و مانع دیدش بشه و باتوجه به اون ایه های قرانی که حالا توی کتابهای درسی و... میارن من اینو میتونم دریافت کنم که حجاب در حد پوششی برای بدنه و در این حد الزامی هستش نه دیگه در حدی که بگن دیده شدن ی تار مو گناه داره من خودم به شخصه به این جمله اعتقاد چندانی ندارم ولی مثلا با دیده شدن بیش از حد بدن و... هم موافق نیستم و بازم میگم هرکسی درک متفاوتی از ابات و احادیث قرانی داره و هیچ چیز مشخصی توی این دنیا نیست دنیا پر از مبهماته که بنظر من هرشخصی موظف هستش که مطالعش و... رو نسبت به شرعیات و... بالاببره و و اگهیش رو بیشتر کنه و اینجوری میتونه به درک واقعی مفاهیم می ببره دوستان امیدوارم گفته هام مفید بوده باشه و اینکه اگه کسی باز نظری در این باره داشت لطفا بیان کنه این روزها احساس نیکنم واقعا نیاز دارم که اگاهایم نسبت به این موضوع بیتشر بشه و تو راه درستی
    • Z.n IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      10 2
      عزیزی حجاب اجباریه سوره اخزاب خوب بخون گفته فقط پدر و مادر و زنان و ....میتونی پیششون حجابتو در بیاری و لی مردها غریب نه مگه قرآن چی داره میگه پیامبر به زنان مومن میگوید باید حجاب بپوشند اگ حجاب واجب نیس چرا وقتی نماز میخونیم باید حجاب بپوشیم ؟
    • ناشناس IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      6 2
      سلام گرامی... یه مساله ای وجود داره... قطعا همه ی ما وظیفه داریم که در دین مطالعه کنید و دینمون رو به درستی بشناسیم و بی تفاوتی نسبت به این موضوع نادرسته... اما همونطوری هر شاخه ای هر موضوعی متخصصی داره دین هم متخصصینی داره، ضمن اینکه ائمه و معصومین فرمایشات مختلفی در تبیین دستورات دین و قران برای ما داشته اند که اون فرمایشات هم مورد استفاده ی متخصصین قرار گرفته. همچنین در مستندات تاریخی و دینی در مورد نحوه ی پوشش حضرت زهرا سلام الله علیها و زنان مسلمان در زمان حیات معصومین مطالبی موجوده که مشخص میکنه اصالت حجاب چگونه است. اساسا ما وقت نیاز وقت بیماری پیش دکتر می ریم که متخصص هست برای تشخیص مشکل و بیماری ما... برای اینکه به ما راهکارهایی برای محافظت و پیشگیری از بیماری و داشتن یک زندگی سالم بده...مثلا نمی گیم من خودم فکر میکنم عمل قلب لازم دارم یا من خودم فکر میکنم که کلیه ام کار نمیکنه... متخصص این رو تشخیص میده... در مورد دین هم متخصصینی وجود دارند که این متخصصین همون علما و مراجع تقلیدی هستن که مارو در مورد دین راهنمایی می کنند...البته این از وظیفه دین شناسی ما کم نمیکنه اما در هر صورت متخصصین راهنمای ما هستن برای درک درست دین... در مورد اینکه می فرمایید شاخه ی مو بیرون بودن چه اشکالی ممکنه داشته باشه... برای درک این مساله علاوه بر دستورات خداوند باید به ساختار طبیعت زن و مرد نیز توجه بشه. اینکه زن دلش بخواد جلوی مردان غریبه زیباتر بشه یعنی کمبودی در زندگیش داره که میخواد اون رو از این طریق جبران کنه و روز به روز خودش رو ملزم میکنه با مدل جدیدی در نظر دیگران جذاب کنه و این باعث میشه بیشتر ضربه بخوره. در مورد مردان هم ساختار وجودیشون به نحوی هست که حتی با دیدن یک تار مو قدرت تجسم یک زن رو دارند... این در طبیعتشون هست و ربطی به چشم چرانی نداره. چرا این در مردان هست برای اینکه ازش در جای درست برای همسرشون بهره ببرن و بتونن توجه کافی به همسرشون داشته باشند اما وقتی در جامعه زنان رو با پوشش نامناسب ببینن بارها و بارها این حسشون صدمه می بینه. پس اینکه یه تار مو این اثر رو داره روی حساب و کتابه... البته این مباحث مفصله و ان شاالله فرصتی برای گفتگوی مفصل در این مورد پیش بیاد
    • aref IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      3 1
      دوست عزیز اصلا قرآن و احادیث و روایات هم که بگذاریم کنار مگر زن که یک موجود ظریف با جذابیت های خاص که هیچکس نمیتونه منکرش بشه و نگاه‌ها رو جلب میکنه نباید قدر خودشو بدونه و شخصیت و ارزش خودشو حفظ کنه ..همواره ناجیان بدنبال کسانی هستند که به سادگی اندام و زیبایی خودشون رو در معرض عموم قرار میدن ..و این کاملا اجتناب ناپذیره که بتوان از نگاه های هرز جلوگیری کرد ..هر کسی قدر و ارزش و اهمیت خودشو بدونه به هیچ وجه راضی به این نمیشه که هم خودش و هم دیگران به انحراف و گناه و کثافت کاری کشیده بشه ..پس وقتی یک حجاب حداقلی میتونه خیلی از مفسده ها رو جلوگیری کنه عدم انجامش دیگه لجبازی حداقل با خودشه و هر پیشامد و لغزش و حادثه ای باعث و مسبب و مقصرش خودشه..بنظرم جدای از دین و آیین کسانی که با اصالت و با سواد و با شخصیت هستند هرگز تن به همچین کارایی نمیدن
    • خاک IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      0 1
      شما وقتی دکتر میرید بابت هر دارو و نحوه ی استفاده بحث و جدل می کنید و به سلیقه ی خودتون مصرف می کنید یا مطیع از مطب خارج میشین و دارو هاتونو طبق نظر پزشک مصرف می کنید وقتی آیات قرآن تفسیر میشه زیر نظر متخصص اون رشته انجام می گیره این نیست که هر کی از راه برسه نظر بده وبعد بشه تفسیر من یه مثال دیگه می زنم شما از کجای قرآن تعداد رکعات نماز را می فهمید تا بخوانید این موضوع رو هم فقیه از دل قرآن و احادیث و روایات معتبر استخراج می کنه عزیز شک خوبه به شرط اینکه به بیراهه نرود وانسان را تبدیل به شکاک نکند
  • Liya IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    3 1
    سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه ، موضوع حجاب موضوعی هست کهبشدت ذهن منو درگیر خودش کرده و چند روزه همش دنبال پیدا کردن جواب برای سوالامم بنظر من ، حالا شاید سنم کم باشه یا چیز زیادی از شرع و دین و... ندونسته باشم ولی بازم از نظر من ، من خودم به حجاب اعتقاد دارم بله، ولی نه بصورتی که در کشور ما روش تاکید و اجبار میشه ببینین از نظر من قران یه چیزی هست که هرکسی با خوندنش یه درک و دریافتی ازش میگیره و یه چیزی ازش درمیاره و این ی چیز مشخصی نیست که بیان بگن دقیقا مفهوم این ایه اینه و... خب اون هاهم خودشون درک خودشون رو از مفهوم ایات بیان میکنن دیگه و هرشخصی درک متفادتی داره از نظر من حجاب در حدی مناسبه ک بدن و اندام رو بپوشونه و مانع دیدش بشه و باتوجه به اون ایه های قرانی که حالا توی کتابهای درسی و... میارن من اینو میتونم دریافت کنم که حجاب در حد پوششی برای بدنه و در این حد الزامی هستش نه دیگه در حدی که بگن دیده شدن ی تار مو گناه داره من خودم به شخصه به این جمله اعتقاد چندانی ندارم ولی مثلا با دیده شدن بیش از حد بدن و... هم موافق نیستم و بازم میگم هرکسی درک متفاوتی از ابات و احادیث قرانی داره و هیچ چیز مشخصی توی این دنیا نیست دنیا پر از مبهماته که بنظر من هرشخصی موظف هستش که مطالعش و... رو نسبت به شرعیات و... بالاببره و و اگهیش رو بیشتر کنه و اینجوری میتونه به درک واقعی مفاهیم می ببره دوستان امیدوارم گفته هام مفید بوده باشه و اینکه اگه کسی باز نظری در این باره داشت لطفا بیان کنه این روزها احساس نیکنم واقعا نیاز دارم که اگاهایم نسبت به این موضوع بیتشر بشه و تو راه درستی قدم بردارم
    • ببببب IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      2 0
      منم باهات موافقم
  • ناشناس IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 1
    سوالی پیش میاد چرا در قرآن گفته شده زنان مومنین یا زنان مومن.میفرماید نسا المومنین یا للمومنات.چرا نفرموده مسلمین یا مسلمات.یه فرق اساسی دراین کلمات هست ووجوب حجاب برای همه رو دربر نمیگیره.تظر شما چیه
    • سیدمحمد IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
      2 0
      به نظر من این آیه خاص است و خطاب خداوند به پیامبر ص است به صراحت فرموده یا ایالنبی قل له ازواجکم....... به زنان و دخترانت و زنا ن مومنین ( یعنی کسانی که ایمان آورده اند) که بهتر است برای در امان ماندن از نگاه مردان هوسباز روسری بپوشید. خطاب فقط زنان و دختران پیامبر و زنانی که ایمان آورده اند و این خطاب عام نیست. چرا که اگر منظور همه زنان بود شاید فقط تنها از کلمه نسا استفاده می‌شد. در ضمن در این آیه هیچ اجبار و زوری دیده نمی‌شود.
  • ناشناس IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    6 3
    کسی که مسلمان است یعنی به دین اسلام ایمان اوورده... و کسی که ایمان میاره و اسمش مسلمانه مومن خطاب میشه... شاید این دیدگاه شما برای این شکل گرفته که در امروزه مومن افراد مذهبی صرفا قلمداد میشن... در آیاتی خطاب به مردانه گفته شده مردان مومن چشم هاشون و از نامحرم فرو بگیرند... آیا به این معنیه که اگر مردی مذهبی نیست چشم چرانی کنه و بدون اشکاله؟ حتی غیرمسلمانان هم چشم چرونی روبد می دونن... پس چنین استدلالی صحیح نیست...
  • رها IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    5 3
    سلام وعرض ادب کاملا با شما موافقم کجاااااااااااااا اسم روسری وپوشاندن مو اورده شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بفرمایید تفسیر خودمان است ،تامام
    • جاجا IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      3 1
      ونیز در انجیل، در رساله پولس، به تیمو ثیوس می‎‌گوید : «و همچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا و پرهیز، نه به زلف ها وطلا و مروارید ورخت گران بها ، بلکه چنان که زنانی را می شاید که دعوای دینداری می کنند به اعمال صالحه». البته این از کتاب انجیل هست نه قرآن ولی فرق حُرّیت باخریت فقط یه نقطه هست
    • مرتضی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      0 1
      اشتباه نکن مومن با مسلمان یکی نیست .کسی ممکنه مسلمان باشه ولی مومن نباشه و کسانی هستن که مسلمان نیستن ولی مومن هستن .اکثر مردم خاور میانه مسلمانند ولی آیا همگی مومن هستن ،مسلما نه بیشتر ما به اسم و خانواده مسلمانیم ولی ممکنه مومن نباشیم ، ودر دیگر ادیان هم مومنین زیادی وجود دارند
    • نور IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 0
      عزیزان اسم روسری نبرده شده؟ خیلی به صراحت برده شده .کلمه (جلابیبهن) این نوعی روسری هست که تو منطقه جنوب کشور هم استفاده میشه که به آن جلبیل یا جلبیب یا لیسی میگن که شال بزرگ و پهنی هست و استفاده میشه
  • حاج احمد IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 0
    سلام بسیار زیبا از متن های خودتان متشکرم
  • رحیم IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 0
    سلام حجاب هم شامل مرد میشه هم زن!! چه لزومی داره زن و مرد به هر شکلی اندامی که تحریک آمیزه به نمایش بزاره ؟؟پس خودش بطور آگاهان این کار رو میکنه به زور سر خودتون کلاه شرعی نگذارید وسلام
    • مریم IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 4
      سلام خدمت شما بزرگواران.به نظر من به حجاب از نگاه غیر دینی ومذهبی هم نگاه کنیم یعنی از نظراجتماعی وعلمی باید زن حجاب داشته باشه اینطوری به احترام وارزشهاش افزوده میشه کار سختی هم نیست حجاب داشتن مانتو جلو باز رو جلو بسته بگیرید روسری هم بکشید جلوتر شلوار بلندترهم هم بپوشی این میشه حجاب
  • الهی وربی من لی غیرک IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    4 2
    به نظرمن اگر بی حجابی ارزش ومتمدن بودنه،که حیوانها اززهمه ی ماانسانها متمدن ترند . به خصوص یه نوع میمون هست که همه چیش مشخصه .اون از از همه ی موجودات متمدن تره . حالا به نظر شما نباید بین حیوان بدون عقل وانسان مثلا عاقل تفاوتی باشد؟! در ضمن ترجمه وتفسیر قرآن را باید کارشناسان وعالمان متخصصش انجام بدهند نه ماکه فقط از روی معنای آن می خوانیم .
  • عظیمی IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 0
    خیلی عالی یکی نوشته توقران از روسری اسم نبرده بس خمرهن به معنای چیه روسری یا مقنعه است دیگه چه جوری میخواستید اسم ببره فارسی بنویسه روسری به پوشید
    • محمد NL ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      2 0
      ولا من زدم معنی خمر میشه شراب نمیدونم چرا ولی معنی براش پیدا نشد هرچی گشتم بعدم خدا تاکید بر زنان داره نه دختران پس این معنی رو میرسونه که زنی که ازدواج کرده باید راعیت کنه نگته دختران مومن گفته زنان زنان یعنی کسی که ازدواج کردن زن به کسی تلقی میشه که ازدواج کرده این معنی رو هم میده بیشتر تاکید پیامبر بر زنان محصنه بوده
    • علی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      واقعا ما آدما و با حیوانات مقایسه میکنید ؟ حجاب انگلیس و فرانسه رو ببینید از قدیمیا بپرسید ببینید حتی خانم های اون موقع که با لباس های کوتاه میومدن بیرون ، امنیت داشتن الان چادریا امنیت ندارن خدا کنه مرد ها مرد باشند ( که هستن خیلیا ) و خدا نکنه .... ضمنا نامحرم بودن ، زن و مرد ندارن ، هر نگاه بد و بیماری ( حتی زن به زن ) مصداق نامحرمیه به هر حال هر چیزی مرزی داره و مرز رو عقل ، شرایط و محیط مشخص می‌کنه نه بی حجابی تمدن و یا مصداق حیوانیت ( از نظر شما البته ) هست و نه حجاب نشانه انسانیت فقط ی اعتقاد و عقیده هست و وظیفه داریم به هر عقیده ای احترام بگذاریم پس لطفاً زنان کم حجاب رو با ... مقایسه نکنید ، درسهاتون مبارکتون
  • جیمز PE ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    6 0
    خب اینها دلیل بر اجباری شدن حجاب نداره آیات گفته به زنان مومن بگو نه همه زنها اگر زنی ایمان ندارد و نمیخواهد به بهشت برود دلیل ندارد حجاب داشته باشد کجای قرآن گفته که حکومت باید با زور و تهدید حجاب به سر زنها کند هیچ جای قرآن آیه ای نیست که به حکومت گفته حجاب اجباری است
  • علی PE ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    7 0
    تنها آیه ای که مستقیما از چادر صحبت کرده آیه 59 سوره احزاب است که به پیامبر گفته به زنان و دختران خودت و زنان مومنه بگو چادر سر کنند . و هیچ آیه دیگه ای در قرآن نداریم که کلمه چادر یا حجاب آورده باشه تمام آیاتی که درباره عفت و پوشاندن از نامحرم آمده درباره زنان و دختران پیامبر است پس حجاب از نظر قرآن یک امر اختیاری است نه اجباری و در قرآن هیچ حرفی از حکومت اسلامی نیامده که باید برای حجاب نداشتن مردم را دستگیر کند و کتک بزند و پرونده سازی کند
  • م رضایی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 6
    سلام ما باید خوبيها را با بدی‌ها و بدی‌ها را با خوبيها بسنجیم. ببینیم چه گروهی و چه جناحی با حجاب و عفاف مشکل دارند و چه گروهی به آن وفادارند. مسلما حجاب حق خداست. هم مرد و هم زن باید حجاب داشته باشند و حق خدا را ادا کنند. پس می بینیم کسانیکه مخالف حجاب و عفافند از گروه شیاطین و اذنابشان هستند. این از مسلمات است. و نیز بدانیم از خودمان قرآن را تفسیر نکنیم چون اهل تفسیر نیستیم. باید به تفاسیر مفسر ین خبره مراجعه کنیم.
    • فرزاد IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      4 0
      مفسر بی طرف که نیست یکیه ذوب در اسلام و ولایت پس نظر ضد اسلام هم نمیده
    • رضا IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      3 3
      خدایا ما را از شر متعصبین مذهبی در امان بدار. الهی امین
  • حمید IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    4 2
    طبق آیات شریفه فوق حجاب فقط بر زنان پیغمبر اسلام واحب شده نه بر سایر زنان.
  • زهرا IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    4 0
    خیلی هم خوب پس در قرآن گفته حجاب د رعایت کنند پس برای آنها بهتر است ولی نگفته اگه نکنند جهنم میرند یا گناهی پلی اونا نوشته میشه پس چرا حجاب و اجباری میکنید
  • جواد IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    4 4
    حجاب در هیچ جای قرآن نیامده، ۸ میلیارد آدم عقل ندارن؟ فقط ۱۰ میلیون ایرانی عقل دارن؟ ۷۰ میلیون مردم ایران با حجاب مخالفن نه در تورات اومده نه انجیل نه قرآن، اینارو هم شما اینجوری معنی و تفسیر به رای میکنین،
  • ناشناس IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    1 0
    خوب مشغول شدید آفرین همه چی خوبه برابهشت بجنگید
  • محمدحسین TR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    ترجمه ها غلط هستند لطفا اصلاح کنید *ای پیامبر به زنانت و به دخترانت و به زنان ِ مردانِ مومن بگو( نه زنان مومن که همسری ندارند نه دختران مومن و نه زنان و دختران مسلمان! مسلمان و مومن در قرآن به یک معنی نیست ، بنا به « بگو ایمان نیاوردید بلکه اسلام آوردید…» نه خمار و نه جلباب‌ به معنای روسری نیست، پوششی که روی سر میگذاردند هم برای زنان بوده و هم مردان و روسری نبوده برای جلوگیری از گرما بوده و پوشیدن آن را کنیزها اجازه نداشتند! این همه اطلاعات اشتباه تحریف هست نویسنده ی عزیز! اشتباهات غیر اساسی تری هم در ترجمه شما و بسیاری دیگر هست که اصلاح کنید تا سخن خدا را تغییر نداده باشید که به صراحت میفرماید : فویل للذین یکتبون الکتـب بایدیهم ثم یقولون هـذا من عند الله لیشتروا به ثمنا قلیلا فویل لهم مما کتبت ایدیهم وویل لهم مما یکسبون.پس وای بر آنها که نوشته‌ای با دست خود می‌نویسند، سپس می‌گویند: «این، از طرف خداست.» …
  • احمد ایمانی US ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 0
    سلام با توجه به پس صریح قرآن زنان مومن باید حجاب رو به همون کیفیت که گفته شده رعایت کنند، ولی با توجه به اینکه این آیه در مدینه نازل شده، آیا از اینکه خداوند خطاب به زنان مومن این رو فرموده اینطور برداشت نمیشه که زنان غیر مومن نیازی به اجبار در رعایت حجاب نداشتند؟ ممنون از پاسخگویی تون
  • جی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    4 5
    دقیقا درسته رعایت شرع چون به نفع شخص و جامعه هست .آیا تا به حال به خانم های محجبه تعرض نشده .ای کاش تمام زنان ایران حجاب کامل رعایت کنن بعد نوبت اختلاس گران دزدان رانت خواران ویژه خواران و ربا خواران ووووووووو کم فروشان هست که امر به معروف و نهی از منکر بشن آیا گشت ارشاد برای مدیران فاسد .دزدان رانت خواران آقا زاده ها ....هم داریم که شرع را کامل انجام دهیم آیا با فساد هم اینطور رفتار میکنیم یا خیر
  • ناشناس IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    8 1
    اولا ترجمه لباس به روسری یک تحریف آشکار قران است. ثانیا در مکه و مدینه 1400 سال پیش عرب جاهلی و مسلمانان آن زمان لباسشان به یک تکه و حداکثر دو تکه لباس سراسری محدود می شد، حتی شلوار و لباس زیر نداشتند چه رسد به روسری و چادر، ثالثا در مراسم حج که نمادی از پوشش آن زمان است، لباس به دو جزء بالاپوش بدون دوخت و پایین پوش بدون دوخت(دو تکه پارچه شال مانند) محدود می شود. این همه تناقض را چطور می توان توجیه کرد که در طواف کعبه حاجی آقا و حاجیه خانم بدن خود و عورت خود را با دو تیکه پارچه شال مانند بپوشد و در محلی که خطا جایز نیست با این پوشش حد اقلی حاجیان به دنبال هم در حرکت و دویدن و راه رفتن باشند و همه جایشان از لباس احرام بیرون بیافتد و هوس ها بر انگیخته شود و پوشیدن(منظور پیچیدن) این لباس احرام سراسر هواس آلود در کنار خانه خدا ثواب داشته باشد ولی در 2500 کیلومتر این طرف تر پوشش بانوان گرامی(خواهران، مادران، فرزندان و همسران ما) که صد بار بهتر از لباس احرام است، بدحجابی و بی حجابی تلقی شود و این چنین رفتار ناپسندی با آنان بشود.رابعا) این چنین رفتار با بانوان توهین آشکار و ظلم نابخشودنی به آنها و همچنین توهین آشکار به آقایان است که آنها را وحشی و هوس باز و خارج از کنترل تصور کرده اند. و سر آخر اینکه اگر بعض آقایان با دیدن خانمی از روی لباس دچار مشکل می شوند، آنها آنقدر مشکل دار و مسموم هستند که با دیدن خانم مسن چادری هم دچار نوسان احساس مسموم می شوند، لذا روسری و چادر مشکل آنها را حل نمی کند. مشکل آنها را باید طور دیگری چاره جویی کرد. مضافا منطقی نیست که به خاطر اقلیتی بیمار کل جامعه آقایان را بیمار بدحال تلقی کرد و برای چاره نیمی از جمعیت جامعه(بانوان) پوشش های ظالمانه اجبار نمود و آنان را در خانه حبس کرد و یا....، بلکه باید آن اقلیت بیمار را چاره اندیشی نمود.
    • ندا GB ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      2 0
      دقیقا👌👌👌
  • زهرا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 2
    کسی رو که خوابیده ،راحت میشه بیدار کرد،اما کسی رو که خودش رو بخواب زده ،بمب هم بترکونی بیدار نمیشه.....بعضی ها سرشونو کردن تو گونی......وقتی نخوان بفهمن نمی فهمن دیگه، چون نمیخوان....در تاریخ هم خیلی هستن که دین و قرآن رو اونطور که دوست دارن قبول میکنن...اگه ترجمه ی قرآن غلطه پس اون دختر آمریکایی چطور با ترجمه ی زیبای قرآن مسلمان و شیعه میشه،و حجاب زیبایی میذاره و با عشق میگه که حجاب تاج بندگی منه....میگه ؛ خدا من رو به فرشتگانش نشون میده و میگه ببین این بنده ی منه با عشق...
    • محمد NL ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      2 0
      ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است من پرانتز ها رو قبول ندارم حجاب اختیاری است و خدا اون زمان برای اینکه بفهمن کی به کی است حجاب میپوشیدن تا از کنیز ها متایز بشن صراحت در این آیه امده این کار برای شناخته شدن شون بوده و برای اینکه اگه کسی میبینه اذیت میشه خودش رو بپوشونه
    • قاسم احسانی IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 0
      🙏
  • ندا GB ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    حجاب های خاص مربوط به زنان پیامبره بخاطر رفت و آمد مردها به خانه پیامبر و خطاب به رنان پیامبر بوده
  • مهدی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    6 0
    بزارین راحتتون کنم خداوند در سوره شوری آیه ۸ میفرماید وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً واحِدَةً و اگر خداوند مى‌خواست مردم را امّت يگانه قرار مى‌داد پس الکی عقایدتون رو به هم تحمیل نکنید خدا ۱۲۴۰۰۰ تا پیامبر فرستاد که مثله انسان با هر دین و مسلکی کنار هم زندگی کنید اگه خود خدا میخواست از همون حضرت آدم همه اسلام رو ترویج میکردن.
  • علی SG ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    2 0
    احسنت درست بود
  • مجید IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    از همه عزیزانی که نظر دادند تشکر. ولی هیچکدام علمی و انچه که منظور قران بود رو بیان نکردن. از همگی درخواست دارم بیشتر حول مباحث قرانی تحقیق کنید.
  • ناشناس US ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    1 1
    همانطور که در قران فرموده از کلنه ای مومنان استفاده کرده و مومن به کسی گفته می شود که امام زمان دوره خود را دیده و اورا راهنمایی کرده باشد پس بقیه مردم مسلمان هستند نه مومن ،هر کجا در قران فرموده باشه ای مسلمانان انجا مربوط به بقیه مردمواست
  • سکینه US ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    0 0
    پس وقتیکه قبول دارین که خداوند به مومنین خود فرموده که حجاب مراعات بکنید. پس آیا شما نمیخواهید از جمله مومنین خدواند باشید همینطور که در این دنیا بخاطر هر چیز مبارزه میکنید که مقام اول و از جایگاه خوبی برخوردار شوید چرا نمیخواهید با اطاعت از فرمان خداوند نزد خداوند محبوب شوید و جایگاه بلند را نزد خداوند کسب کنید خداوند برای هرانچه که برای ما لذت بخش است منع قرار داد تا بیبیند کی بهتر عمل میکند و اطاعت فرمان خداوند را میکند. اگر ما نافرمانی خداوند را بکنیم پس فرق ما با شیطان چی میشود که بخاطر سجده نکردن به ادم نافرمانی کرد گذشته از همه چیز که حجاب اجباری است یا نیست اگر میخواهی محبوب خدا باشی و به سخن های خود و خدا احترام بگذاری خوب حجاب بکن در غیر ان اگر میخواهی خواهشات خود را انجام بدی بده
    • سارا IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      0 3
      خیلی عالی حکومت ما اسلامیه، کسی که اسلام و پذیرفته یعنی باید تابع قرآن و ولایت باشه ما برا این حکومت کلی شهید دادیم درک این موضوع که چرا این همه شهید دادیم براتون سخته!!!
    • ر.ت US ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 1
      نه نمیخوایم مومن باشیم نمیخوایم بریم بهشت
  • معصومه IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 0
    جدا از اینکه مسلمان باشیم یا نه بیاین برای یه آدم لخت و یه آدم چادری یه حداقل و حداکثری رو در نظر بگیریم....! اگه آدم چادری رو حداقل دونستین پس لختی کاملترینه و اگه لختی رو حداقل دونستین چادری کاملترینه...! حالا تو این دنیایی که همه دنبال کامل شدن و پیشرفته چرا تو بحث حجاب همش دنبال پسرفت باشیم....؟؟؟؟
  • معصومه IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    11 0
    جدا از این که مسلمان باشیم یا نه به عنوان یه انسان لختی و چادری رو حداقل و حداکثر پوشش بدونین... حالا اگه چادری رو حداقل دونستین پس لختی کاملترینه...ولی اگه لختی رو حداقل دونستین پس چادری کاملترینه...! حالا تو این دنیایی که همش از پیشرفت حرف میزنین؛ببینید کدوم کاملترینه...؟؟؟
  • انسان IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 1
    خداوند تو آیه۳۰نور به مردان هم چشمهاشون رو محفوظ نگه دارن و اندامشون رو هم بپوشونن حالا جدا از دینمون بعضی ها میگن لباس شخصیت و ارزش نمیاره ولی میبینید که حتی تو جوامع غربی لباسهای رسمی خیلی پوشیده تر و رسمی تر از لباسهای عادیشونه...! هرکسی باتوجه به شرایط مختلف پوشش خودشو انتخاب میکنه ولی خوب یه پوشش کامل ی داریم که مطمئنا عقب ماندگی نیس....چون با گذشت زمان و کامل شدن پوشش به دست آمده...! اگه پوشش کامل عقب ماندگی باشه پس لختی تو پوشش بهترین میشد...که تو هیچ جامعه ای مورد پسند نیس...! حالا من و تو به عنوان انسان هر پوششی که داریم برای خودمون....ولی وقتی صحبت حجاب میشه نگیم عقب ماندگی...! چون واقعا حجاب کامل با کامل شدن پوشش به دست اومده!
  • امین رستمی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 1
    سلام لطفاً به دیگر تزیین داران هم بگویید که در تلویزیون اشاره کنند که در کشور جمهوری اسلامی طبق قوانین قرآن عمل می شود یعنی حجاب به صراحت در قرآن آمده است.
  • پاسخ به جیمز IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    آفرین به اونایی که خیلی صریح میگن ایمان ندارم و حجاب رو قبول ندارم... به هر حال خیلی بهتر از کسایی هستن که میگن ایمان دارم ولی حجاب تو قرآن نیومده... ولی یه سوال دارم اگه حرف مهریه هم بود میگفتین ایمان ندارم؟؟؟
  • م IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 0
    بسه دیگه همش بی حجابی وتقلیدبی بندوباری ازخارج رویادگرفتین شمامنکراسلام هستین حیف شهداکه بخاطرشماودفاع ازناموسشون رفتن شهیدشدن تووصیت نامه هرشهیدنوشته چادروحجاب توازخون من کوبنده تره کوچراداری زیرپامیزارینش
  • Saeed US ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 0
    حتی قران به پیامبرش در حد لسانی درمورد حجاب گفته نه از روی ابزار خشونت وتنبی چرا باید بخاطر حجاب زنان که اعتقاد ندارن شکنجه کرد .در ضمن قران این رو به زنان پیامبر توصیه کرد که ازجانب مردان غریبه در امان باشن
  • پارسا IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 0
    واقعا شک کردم که به آخوند ها توی حوزه علمیه عربی یاد داده باشند 1. یدنین علیهن من جلابیبهن جلباب 3 تا معنی براش آورده شده توسط همین مفسر های خودتون 1. چادر 2. روسری 3. لباس فراخ و گشاد پس به معنی لباس هم هست!!!!!! میشه بفرمایید کجای قرآن گفته مو هاتون رو بپوشونید؟ یا اینکه نه!!!! گفته نقاط خصوصی رو بپوشونید🤙 خمر هم که طبق گفته خود جناب عالی به معنی پوششه واقعا نفهمیدم از کجا در آوردید پوشوندن مو و گردن رو؟ زینت هم که در این ایات اومده هیچوقت منظورش اندام ها نبوده چرا که در همون سوره نور، چندتا آیه بعدش میاد میگه حتی اگه شده برهنه باشید، ولی زینتتون رو آشکار نکنید!(به زنان از کار افتاده که امیدی به ازدواج ندارن) واقعا دیگه شورش داره در میاد آنقدر که احکام سختگیرانه من در آوردی وارد اسلام کردید هرچند مشکل از شما نیست در همه ادیان وارد شده این احکام قرآن برای بهشتی شدن کافی است الذین آمنوا و عملوالصالحات اقیموالصلاه آتوالزکاه و اصبر علی ما اصابک کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند کسانی که صلاة را برپا نگه داشند زکات دادند و بر مصیبت هایی که به آنها اصابت می‌کند صبر می کنند ایمان به معنی اعتماد هست. اعتماد کردن به پادشاه و شاهنشاه آسمان ها و زمین که یک برگ هم بدون اذن او به زمین نمی افتد. قطعا وقتی بدونید که یه همچین چیزی پشتیبان شماست چنان آرامشی خواهید داشت وصف نشدنی. و دوستان و اولیا خدا نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند ترس از آینده میاد و غم از گذشته یعنی در لحظه *حال* زندگی می‌کنند عملو الصالحات عمل صالح انجام می دهند. مگر ممکنه عمل صالح عملی باشه که حال شما رو خراب کنه؟؟؟؟؟ خیررررررر عمل نیک عملی هست که به شما انرژی مثبت و آرامش و شادی ناب الهی عطا کند اقیموالصلاه صلاة از ریشه صلو به معنی توجه کردن هست همچنین در قرآن داریم از طلوع خورشید *تا* غروب آن نماز برپا دارید دقت کردید چرا اکثر عرفا دائم الوضو بودند؟ چون دائم الصلاه بودند مؤمنان کسانی هستند که بر نمازشان مواظبت می کنند یعنی حواسشون هست در طول روز به چه چیز هایی توجه می کنند آیا به زیبایی ها که همون پروردگار عالمیان باشه توجه می کنند؟ یا به نازیبایی ها که همون ابلیس باشه؟ آنوالزکاه میدونید چرا زکات میدیم؟ تا فرکانس عدم کمبود رو به عالم هستی/خدا ارسال کنیم. فرکانس شکر گزاری
  • رضوان IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    0 0
    گفته به مومنات بگو یعنی مسلمانان نه بقیه😒 به علاوه چطوریاست که مسلمان کنیز یا یاعسه حجاب براشون واجب نیست
    • سنم DE ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      2 0
      کجای قرآن آمده که برای حفظ گوشی همراه تان پوش مخصوص برای حفظ و نگهداری شیشه کمره وغیره نقات تلفون همراه تان بخرید و کوشش میکنید قیمتی ترین و زخیم ترین پوش را خریداری کنید تا گوشی صدمه نبیند پس اگر همه راه های انسانیت به قرآن میامد حالا ما یک قرآن نه بلکه صدها قرآن میداشتیم نمیشه همه چیز را در قرآن گنجانید به جز خلاصه و عمدتا یک اشاره از امر الهی۲
  • ر.ت US ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 0
    فقط یه چیز بگم خداوند اگر میخواست کلمه موی سر رو صراحتا در قرآن می اورد نه چیزی که معانی مختلفی داره و یه مشت آخوند به مو ترجمه کردن
  • لامالاما IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    2 0
    سلام سلام سلامتی میاره
  • به تو چه IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    من اصلا به چیز دیگه میخواستم😐
  • لی لی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    1 0
    حجاب خوب هست اگر کسی اون رو از ته دل انتخاب کنه. اما حجاب بخاطر اینکه مردان گناه نکنند و از این حرف ها واقعا مسخره هست. پس مردهای مسلمان در کشورهای دیگه دنیا چطور ایمانشان رو حفظ می کنند‌. خیلی هم از ایرانی ها مسلمان ترن.
    • جمال احمدی ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 0
      خمر به معنای پوشش است و شراب را خمر گویند چون عقل را می پوشاند . قرآن می فرماید حجاب خوب است اما حجاب باطن یعنی تقوا بهتر است پس زنان و مردان باید هم دارای حجاب درون باشند هم بیرون
  • حسن PL ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    زن با حفظ حجاب این رو میگه که من ارزشمندترین خلقت خدا هستم و جسمم که امانت خداست را از نامحرم دور نگه میدارم..
  • جستجو گر IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    درود من قبل از این متن یک مقاله دیگه خواندم برام جالب بود زنان آزاد مسلمان ملزم به رعایت حجاب بودند اما کنیزان و اقلیت های قومی نه! اصولاً چرا برده داری در زمان پیامبر اسلام رایج بوده؟ چرا برده حجاب نداشته اما زن آزاد داشته؟ انگار زن آزاد برده مرد آزاد بوده! اشاره ای در قرآن به پوشش کامل سر تا پا نشده فقط۷آیه برای حجاب آمده در حالیکه در جامعه ایران حجاب شده ستون اصلی دین و سیاست! ارزش انسان به جلوه گر شدن انسانیت و تبلور خصایص انسانی است در جایی که هنوز برده و بردگی رواج دارد حرف از رعایت حجاب و حفظ ارزش به نظر بحث مزحکی است. سپاس از دوستان
  • مجید IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    در ایات به صراحت خداوند زنان با ایمان را خطاب و حجاب را بر ان ها فرض کرده و طبعا زنان که ایمان ندارند میتواند حجاب نداشته باشند... البته زن بدون ایمان یعنی کسی که شاید نماز نخونه وروزه نگیره ولی اگر بی حجاب هست بمعنانی هرزه وفاحشه بودن نیست...
  • morad51 IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    0 0
    متاسفانه اکثریت قرآن رو تفسیر به رای نی کنند
  • فاطمه IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    2 0
    _عفت در ساحت اخلاق است و حجاب در ساحت شعائر و ربطی به يکدگر ندارند. _عفت یعنی شما تحریک بشوید اما تربیت و توانایی کنترل و غلبه بر شهوت را داشته باشید. _جایی که اختیار و انتخاب نیست کلا صحبت از اخلاق و ارزش منتفی است. متاسفانه حجاب در جامعه ما نماد زور و اجبار است نه ارزش. _پیوند حجاب با عفت جامعه، توجیه قرآنی ندارد وگرنه چرا خطاب به زنان برده نگفته? چرا خطاب به زنان اهل کتاب جامعه نگفته? چرا خطاب به زنان دگری که آزادانه و برهنه در جامعه آن زمان می گشتند نیست? در هیچ جای قرآن پاکيزگي مردان متصل به پوشش زنان نشده. نهایتا گفته برای خود زنان خطاب شده خوب است.
  • باران IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    فوقالعاده
  • فریده IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام تمام نظرات رو خوندم ببینیم همه انسانها از لباسی که میپوشن و کاری که میکنن خبر دارن و میدونه داره چکار میکنه مثلا من میدونم دارم میرم بیرون با چه نیتی میرم بیرون متاسفانه بعضی ها با طرز لباس پوشیدنشون مشخص اومده خودشو نمایش ده ولی یکی رو میبینی شاید اصلا حجاب نداره ول طرز برخورد راه رفتن و طوری هست که هیچ ضعیف نفسی نمیتونه بهش نگاه کنه پس تمام انسانها از خوب بد کارهایشان خبر داره فقط خودشون رو به نفهمی میزنن میگن من منظوری ندارم
  • ثریا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 0
    از آیات قرآنی فوق حجاب اجباری برداشت نمیشود اگر حجاب واجب میشد باید مثل مثلاً روزه می‌نوشت کتب علیکم .......
  • منصور IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    1 0
    در آیه به صراحت گفته به [زنان با ایمان] بگو بعد چطور شما نتیجه گرفتید که پس مشخص شد حجاب بر (زنان) واجب و الزامیست؟ چیزی که مشخص هست حجاب بر زنان با ایمان لازم هست یا به عبارتی یکی از مشخصات ایمان زن حجاب هست
  • aref IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 0
    تو اکثر نظرات هی میگن تو قرآن این اومده اینجوری نیومده اونجوری اومده و این حرفا ..وجدانا اصلا اعتقادی به قرآن دارید ..اصلا قرآن رو خوندی تا حالا ..مگر موردی مثل الان رفتید یه آیه ای رو بررسی کردید ..عزیزان اصلا قرآن رو بذارید تو همون طاقچه خونتون که بنظرم حرمتش خیلی بیشتره ..شما انسان که هستید ..زن با مرد تفاوت های بسیار و اساسی دارند..اینکه زنان با اندامها و زیباییشون میتونن جلب نظر کنند رو که کسی نمیتونه منکر بشه ..حالا اگه واقعا زن یا دختری برای حفظ ارزش و شخصیت و وقار خودش وممانعت از نگاه های هرز و پلید یه پوشش حداقلی رو رعایت کنه این میشه اصالت و خودباوری و درک این موضوع که با این کارش جلوی خیلی مفسده ها رو میگیره ..بنظرم اگه ربطش به دین و کتاب و قرآن هم ندیم دقیقا برمیگرده به تربیت خانوادگی و سواد و شخصیت و متانت طرف..هر کسی باید اول برای خودش ارزش قائل باشه بعد برای دیگران ..چون اگر اولی رو رعایت کنه یقینا به بقیه هم احترام میذاره..یک پوشش حداقلی در تمام ممالک دنیا میتونه اون شخص رو از بسیاری از خطرات و مضرات و نگاه آلوده و گناه مصون کنه..اگر خدا رو هم با جان و دل قبول داشته باشه که قطعا رضای خدا هم در همینه و راهنما و پشتیبان اوست
  • صلوات بفرست IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    0 2
    واقعا متاسفم که بعضی ها به این راحتی حجاب رو زیر پا میزارن و با حرفهای اشتباهشون دیگران رو به راه غلط میکشونن _ شمایی که میگی زن هر طور خواست بیاد تو خیابون و مردها نباید نگاه کنن آخه شما مگه نمیفهمید که مرد با نگاه شهوتش تحریک میشه بعد از اون تو خیابون یه مرد داره راه میره همش سرش پایین باشه تا این زن هارو نبینه آخه اینجوری میشه . آخه اون زنی که بد حجابه تو خیابون برای جلب توجه میره چون زن ها ذاتا دوست دارن توجه دیگران رو به خودشون جلب کنن .تویی که میگی مردها باید شهوتشون رو کنترل کنن خب چرا نمیگی که زنها شهوت جلب توجه کردن رو کنترل کنن آره اینم نوعی شهوته که زنها دارن.راستی همه ی مردها که مثل هم نیستن همه نمیتونن خودشون رو کنترل کنن .خود شما بری خارج چقدر آزار جنسی زیاد هست . جالب اینکه تو مراسماتشون مردها باید با کت و شلوار حاضر بشن ولی زن ها با لباس های نیمه عریان. در آخر بگم که قانون اسلام و کشور اسلامی اینه که حجاب باید برای زن باشه تویی که قبول نداری مهاجرت کن برو یه کشوری که به خیال خودت آزاد باشی . کشور ایران اسلامی هست بنابراین باید قوانین اسلامی درش اجرا بشه.
  • باقری IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 0
    حکایت این روزها حکایت آن روایت معروف است که در آخرالزمان دینداری مانند نگه داشتن آتش در کف دست است۰ بله ماندن بر سر عهد وپیمان با خدا هزینه دارد۰ اللهم عجل لولیک الفرج
  • مهرزاد IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 0
    (((((((((: خودت خندت نگرفته برای این مقاله. جالب که هرجا نتونسته حرف شمارو بزنه ایه قرانی اومدی تو پرانتز تفسیر خودت رو از ایه نوشتی این مقاله هم مثل ایه 6 سوره مائده است که خود قران گفته دستها را تا ارنج بشوئید ولی مراجع کوچیک تشیع گفتن تفسیر ایه میشه از ارنج بشوئید درسته قرات گفته تا ارنج بشوئید ولی شما به ما گوش بدبد و از ارنج بشوئید (((((((((((:
  • محمد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 0
    عجیبه. بعضیها جوری نظر دادند که گویا خداوند زیادم حالیش نیست. انگار این افراد بهتر اطلاع دارند. ادامه بدید. امان از جهل و ....
  • کریم IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    دین اسلام یعنی دین سلامت و آرامش و مهربانی و پاکی و ... پیامبر درستکار و امین و راستگو و خیلی مهربان بودند و مهربانی میکردند حتی با دشمن خود و اهل بخشش و معرفت و ... بودند اهل شورا و مشورت با مردم بودند و هیچ واسته ای نداشتند و .... در قران طبق معنی همه اینها رهنمود بوده و اجباری نداشته حتی ایمان اوردن ... حالا سوال این است چرا فقط حجاب مهم شده و بقیه دیدگاهها و نظرات و رفتار دین و پیامبر رعایت نمیشود؟!؟!؟ مردم تساوی حق و حقوق میخواهند . مسئول ما بالای پنچاه میلیون حقوق میگیره و تهسیلات را هر وقت بخواهد میگیرد و اینها را حق خودش میداند و هیچ وقت نمیگوید چرا من بالای پنجاه میلیون حقوق دارم و امکانات در اختیار من هست و خیلی ها با کمترین حقوق زیر ده میلیون زندگی میکنند ؟!!؟ مسئول اگه مسلمان باشد حق رو برابر میگیرد . حجاب هم شده راه رو دور کردن و منحرف شدن از بقیه چیزها
  • سیروس شمالی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    آخه عفت بدون حجاب اصلا معنی دارد حتی من مرد بی حجاب چطوری مرد بودنم را ثابت کنم چه رسد به یک مونث مقصر نظام ماست که در رابطه این مسئله کم کاری کرد یک راه حل راحت برای دشمنان ما این عمل در آندلس برایشون جواب داد چرا الان ندهد
  • الهه IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
    0 0
    خیلی خیلی متشکریم متاسفانه در ایران خیلی خیلی در مورد این موضوع داره اشتباه تفسیر میشه و میگند آیه ای نداریم که به صراحت گفته باشه حجاب مربوط به پوشاندن موی سر داشته باشیم و سم پاشی دز جامعه زیاد شده.خدا خیرتون بده که بیدار میکنید
  • ❤💜💙💛💚🧡🖤 IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۳
    0 0
    من چیزی از این متن متوجه نشدم حداقل یکم خلاصش میکردن