جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دهه کرامت

حوزه/ حجت الاسلام خزاعی گفت: دهه کرامت دهه ترویج معارف اهل بیت(ع) و دهه تجدید پیمان با ولایت و رهبری است و برکسی پوشیده نیست که این دهه، بهترین فرصت در راستای نشر و ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، چند سالی است که در کشورمان دهه‌ای به نام کرامت گرامی‌داشته می‌شود، دهه‌ای سرشار از ابراز ارادت و عشق به خاندان عصمت و طهارت؛ همان خاندانی که با ورودشان به ایران، سرنوشت فرهنگی این کشور را رقم زدند.

دهه‌ای به کرامت یک نسل که تمام مفاهیم سازنده فرهنگ اسلامی در آن تداعی می‌شود زیرا در این دهه مقام خاصان تکریم می‌شود که الگوی تمام عیار دین‌داری هستند؛ همان‌ها که از نسل کوثر و قرآن ناطقی هستند که فرهنگ اسلامی را از لابه‌لای مفاهیم آیات قرآن کریم استخراج کرده و با سیره عملی و بیان شیوا و رسای خود در اختیار انسان‌ها قرار دادند.

دهه کرامت دهه تجدید پیمان با ولایت و رهبری

حجت الاسلام خزاعی، امام جمعه نهبندان، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با تبریک دهه کرامت و ولایت، اظهار کرد: دهه کرامت دهه ترویج معارف اهل بیت(ع) و دهه تجدید پیمان با ولایت و رهبری است و برکسی پوشیده نیست که این دهه، بهترین فرصت در راستای نشر و ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

وی افزود: دهه کرامت از برکات انقلاب اسلامی ایران برای ترویج فرهنگ ولایت مداری و ولایت پذیری درجامعه است که در این راستا باید با برگزاری برنامه های بامحتوا، سیره اهل بیت(ع) را در جامعه جاری نمود.

دهه کرامت فرصتی برای احیای سبک زندگی اسلامی ، ایرانی در جامعه است

امام جمعه نهبندان خاطر نشان کرد: تاثیر الگوبرداری از نمونه های دینی در سبک زندگی، عمیق و پررنگ است و باید با معرفی ابعاد شخصیتی و معرفتی ائمه اطهار(ع) و منش زندگانی آن بزرگواران، در جهت گسترش و اشاعه سبک زندگی اسلامی-ایرانی تلاش نمائیم.

استاد حوزه با بیان تبیین سبک زندگی اسلامی ، ایرانی در جامعه ابراز داشت: اشاعه سبک زندگی اسلامی-ایرانی نیاز و نجات دهنده جامعه امروز  از توطئه ها و نقشه های فرهنگی دشمنان اسلام است و با تبیین سبک زندگی اسلامی-ایرانی و ترویج سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، می توان در راستای گسترش سبک زندگی اسلامی-ایرانی در بین خانواده ها گام برداشت.

وی ادامه داد: روحانیون و مبلغان دینی باید تلاش تا در فضای مجازی اصول سبک زندگی اسلامی را در پوشش دوری از اسراف، پرهیز از تجملات، ساده زیستی  و ازدواج آسان تبلیغ و ترویج نمایند.

الگوسازی تنها با شناخت عمیق معارف دینی انجام می شود

حجت الاسلام شاهبیگی، امام جمعه خوسف در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با بیان آیه "ان اکرمکم عندالله اتقئکم" اظهار کرد: از دیدگاه قرآن کرامت، به معنی این است که خداوند انسان را برهمه موجودات خلقت برتری داده است، تا شان و جایگاه خود را حفظ کند، نه اینکه با انجام کارهای پست حیوانی این برتری با به پست ترین مخلوق تبدیل نماید.

وی ادامه داد: اسلام و پیامبر عظیم الشان(ص)، برای زنان و دختران، ارزش زیادی قائل شدند، تا جایی که خداوند به آخرین پیامبر خود تنها یک دختر عطا کرد و حضرت محمد(ص) نیز بوسه بر دستان دخترش زد.

لزوم تبیین جایگاه زن در اسلام و جوامع غربی

امام جمعه خوسف حضرت معصومه(س) را به عنوان کریمه اهل بیت و بهترین و جامع ترین الگوی دختران جامعه اسلامی دانست و گفت: کرامت با تعهد عجین شده است که نباید از آن غافل شود و تنها راه ترویج فرهنگ فاطمی، نوآوری در آموزش معارف اسلامی، همچون ساخت فیلم ها، بازی و سرگرمی و کتاب های مختلف می باشد.

وی با بیان فلسفه حقوق بشر از سوی جوامع غربی خاطرنشان کرد: حقوق بشر مطرح شده از سوی غرب، فقط درحد شعار است، چرا که شاید آنان برای یک سگ و یا  گربه ارزش قائل شوند ولی متعاقب آن در برابر آدمکشی در ممالک عراق، سوریه و یمن بی تفاوت بمانند و کشتن زنان و بچه ها بخصوص سیاه پوستان توسط آنان نیزاز موارد قابل توجه در این زمینه است.

حجت الاسلام شاهبیگی تصریح کرد: تحلیل و بررسی الگوی زنان غرب و نیز الگوی زنان مسلمان در جامعه خود باعث آسیب شناسی و جلوگیری از ولنگاری فرهنگی در جامعه می شود که متاسفانه در جامعه ما به این موضوع کمتر توجه شده است و موضوعات را به تحلیل و بررسی نمی گذاریم.

 تفکر الگوی زن مسلمان  باید از حوزهای علمیه به جامعه تزریق شود

امام جمعه خوسف تبلیغ معارف دینی را مهمترین وظایف طلاب و روحانیت دانست و خاطرنشان کرد: شبکه گسترده تبلیغ شامل روحانیون، ائمه جماعات، هیئات مذهبی، مداحان اهل بیت ، کانون های فرهنگی مساجد و... است که می توان در دهه کرامت، از این ظرفیت به نحو مناسبی بهره برد.

وی ادامه داد: باید مشکلات زنان در غرب و جامعه ایرانی را بررسی کرد تا الگوی زنان واقعی در جامعه مشخص شود، که این امر تنها توسط طلاب و حوزه علمیه به جامعه تزریق خواهد شد.

نقش پررنگ رسانه ها در گسترش فرهگ رضوی در جامعه

حجت الاسلام و المسلمین علیجان دلدار، رئیس حوزه رضوی بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، گفت: فرهنگ اهل بیت، فرهنگی نورانی و آرامش بخش برای جامعه است که رسانه ها می توانند ضمن فرهنگ سازی زندگینامه امام رضا(ع) را مورد بازخوانی قرار داده و در قالب های هنری گوناگونی ارائه دهند.

وی افزود: محاسن و زیبایی‌های کلام امام رضا(ع) باید به وسیله رسانه ها به بشریت شود تا فرهنگ رضوی در جوامع بیش از پیش اشاعه یابد.

رئیس حوزه رضوی بیرجند گسترش فضای مجازی را آفت و فرصت دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز مردم گرایش فضاهای مجازی پیداکرده‌اند، رسانه‌ها به‌ ویژه رسانه‌های مجازی می‌توانند با تولید محتواهای کوتاه، جذاب و حرفه‌ای نقش مؤثری در ترویج فرهنگ رضوی داشته باشند

وی با اشاره به نقش برجسته رسانه ها در دهه کرامت در رساندن حقیقت پیام اهل بیت(ع) به مردم، گفت: صدا و سیما در دهه کرامت می تواند از فضای ایجاد شده استفاده و معارف اهل بیت(ع) را با نمایش برنامه های متنوع به افراد جامعه منتقل کند.

حجت الاسلام دلدار با اشاره به  اهمیت زیارت در متون اسلامی خاطرنشان کرد: باید در دهه کرامت و سایر مناسبت ها به مردم  گفته شود برای رشد و تعالی خود و سعادتمند شدن در دنیا و آخرت لازم است در اماکن مقدس حضور یابند و از این سرچشمه های معرفت استفاده کنند.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha