پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آل هاشم

حوزه/ نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان ‌شرقی خواستار توجه به نقش تبریز، مردم، روحانیت، هویت شیعی و فرهنگی مردم در انقلاب مشروطه در همایش بین المللی «تبریز و انقلاب مشروطه» شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت ‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، ظهر امروز در جلسه هماهنگی کنگره بین المللی مشروطیت، بر اهمیت برگزاری چنین همایش ‌های علمی تاکید کرد و اظهار داشت: در شورای سیاست‌ گذاری این کنگره از ظرفیت دانشگاه تبریز و همچنین ظرفیت ‌های علمی بانوان نیز استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایجاد دبیرخانه دائمی برای همایش بین المللی«تبریز و انقلاب مشروطه پیشنهاد بسیار خوبی است، تصریح کرد: این دبیرخانه می‌ تواند توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که متولی این همایش است، در داخل دانشگاه آزاد راه ‌اندازی شود؛ صرف ایجاد یک مکان برای دبیرخانه هدف نبوده و باید دبیرخانه‌ها کارآیی لازم را داشته باشند و البته فعالیت ‌هایی که داخل دبیرخانه انجام می‌ گیرد بسار حائز اهمیت است.

وی به همزمانی این همایش با رخداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ اشاره کرد و افزود: بهتر است از تجربیات سازمان میراث فرهنگی در شورای مرکزی همایش استفاده شده و همچنین سازمان میراث فرهنگی نیز خروجی علمی همایش را مورد استفاده قرار دهد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین آل ‌هاشم با اشاره به اینکه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این همایش پرداخت شود، خاطرنشان کرد: توطئه ‌های دشمنان علیه ایران اسلامی گسترده ‌تر شده و تاکید دارند که نمی ‌گذاریم ایران، ۴۰ سالکی انقلاب اسلامی را جشن بگیرد.

وی هدف از برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مطرح کردن دستاوردهای انقلاب طی ۴۰ سال پیروزی انقلاب از منظر علمی، فرهنگی، سیاسی، نظامی دانست.

امام جمعه تبریز به نقش آذربایجان در جریان های تاریخی اشاره کرد و گفت: مرتبط کردن مشروطیت به حادثه‌ تاریخی ۲۹ بهمن تبریز و همچنین توجه به بحث دینی مقالات و نقش فرهنگی مشروطه در انتخاب مقالات واصله به دبیرخانه‌ همایش نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی، خواستار توجه به هنر، معماری و ادبیات تبریز و تاریخ مشروطیت در همایش تبریز و انقلاب مشروطه شد و ابراز داشت: در این همایش به رجال سیاسی و رجال خطه‌ آذربایجان که در بحث مشروطیت نقش داشتند توجه ویژه‌ای شود.

نماینده ولی‌ فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه مسئله نفوذ در انقلاب مشروطه حرکت اصلی آن را به انحراف کشاند، تصریح کرد: وگرنه حرکت مشروطه فی نفسه ارزشمند و اصیل بود، چنانچه علیه انقلاب ما نیز توطئه‌ های مختلفی برای نفود در جریان است.

وی تاکید کرد: نقش تبریز، مردم، روحانیت، هویت شیعی و فرهنگی مردم در انقلاب مشروطه باید در این همایش برجسته شود و به جای نفی دیگران، باید خود را اثبات کرده و به جای برخورد سلبی باید ایجابی برخورد کنیم.

گفتنی است، همایش بین ‌المللی «تبریز و انقلاب مشروطه ایران» در ۱۸ محور علمی و تخصصی با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی ۱۴ مرداد ماه سال‌ جاری در تالار شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می ‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha