پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نوایی

حوزه/ مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، گفت: درک، فهم و تبیین مبانی اخلاق نظری برای طلبه و استاد، جزو ضروریات زندگی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، در جلسه اخلاق دوره مهارت، دانش و بصیرت افزایی طلاب و اساتید برادر مدارس علمیه خراسان، با بیان نمونه هايي از علمای اخلاقی، بزرگان و فضلای حوزه، بر لزوم و رعایت تقوا، تهذیب نفس اشاره کرد و گفت: اخلاق اسلامی، اخلاقی است که با عقل و عرفان و فلسفه و فقه، همراه باشد.

وی با تبیین ویژگی های اخلاق صوفیانه و اخلاق صحیح اسلامی، تمایز بین دو نوع اخلاق را حفظ کرامت انسانی و توجه به عنصر کرامت و ارزش انسانی دانست و ابراز داشت: انسان جوهر این عالم است و ارزش او به حفظ کرامت نفسانی‌اش است.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، با ذکر آیاتی از قرآن پیرامون مصادیق کرامت، در تبیین انواع کرامات انسانی با کرامات ذاتی و اکتسابی، خاطر نشان کرد: انسان باید از کرامات ذاتی، پاسداری و حفاظت کرده و در جهت کسب کرامات اکتسابی اهتمام ویژه نماید؛ لذا بهترین راه برای این منظور، تقوا و ورع است.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی، با ترسیم نمونه هایی از اعمال کریمانه و نحوه رسیدن به کرامات نفسانی، در تشریح ویژگی ها و صفات کرامات نفسانی، گفت: غیرت، دوری از غیبت و شهوت و کذب، عزت نفس و ... مهمترین صفات مرتبط با کرامت، است.

گفتنی است، جلسه اخلاق دوره مهارت و دانش و بصیرت افزایی طلاب و اساتید برادر مدارس علمیه خراسان، به همت معاونت هاي آموزش، پژوهش و تبلیغ حوزه علمیه خراسان در اردوگاه فرهنگی آموزشي جوادالائمه(ع) گلبهار برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha