پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر رفیع الدین اسماعیلی

حوزه/ رئیس انجمن سواد رسانه ای طلاب کشور تصریح کرد: ما برای مقابله با جنگ روانی اخیر دشمن باید به ارتقای سطح سواد رسانه ای افراد جامعه کمک کنیم.

دکتر رفیع الدین اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که یکی از مهم ترین مباحث در فضای مجازی ناظر به اصل جریان سازی است، اظهار داشت: موضوعاتی در فضای مجازی، موثر واقع می شوند که به صورت جریانی و همه جانبه به آن ها نگریسته شود که اتفاقاً دشمن در این زمینه مهارت بالایی دارد، به گونه ای که گروه های ضدایرانی با همبستگی بالایی، موضوعی مشترک را دست می گیرند و از جوانب مختلف روی آن کار می کنند.

وی افزود: از سویی نیروهای داخلیِ طرفدار غرب و یا نیروهایی که ضعف فکری دارند و از سواد رسانه بی بهره اند نیز ناخواسته، بلندگوی این گروه ها می شوند و موجی را در فضای فکری مردم راه می اندازند.

این محقق و پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی همچنین گفت: واضح است که برای مقابله با هر جریانی از جمله همین جریان ناامیدسازی مردم، باید به صورت "جریانی" وارد عمل شد ،ضمن آن که لازم است گروه های فعال فرهنگی، سازِ خود را با یکدیگرهماهنگ کرده و به فکر سهم خواهی در فضای فکری مردم نباشند و برای تحقق این مهم حقیقتاً منیت ها را کنار بگذارند.

وی اضافه کرد: از این رو لازم است که این گروه ها و تشکل ها با همبستگی بر سر یک موضوع، متحد شوند و از جوانب مختلف همان موضوع را پشتیبانی کنند و در فضای مجازی کشور، موج به راه بیندازند. وی گفت: در این خصوص بهترین نکته را از امیرالمومنین(ع) باید به یاد داشته باشیم که خطاب به کوفیان فرمود: «شگفتا! شگفتا! به خدا سوگند قلب را می میراند و اندوه را سرازیر می کند که آن ها(شامی های غارتگر) در مسیر باطل خود چنین متحدند و شما در طریق حقتان، اینگونه پراکنده و متفرق».

اسماعیلی بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حوادث بسیاری رخ داد که به لطف الهی نیروهای انقلابی را با هم متحد کرد و این نیروها متوجه شدند مهم ترین راه برای نجات از فتنه ی دشمن، همبستگی بر سر حق و استمرار و استقامت در این مسیر است.

وی با اشاره به ناکامی های سابق امریکا در مواجهه و برخورد سرسختانه با ایران افزود: ما باید در چنین فضایی به خصوص به دستاوردها و شکوفایی های درونی ایران در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط اشاره کنیم و حال آن که متاسفانه پیشرفت های کشور اصلا گفته نشده و برخی از این دستاوردها حتی برای خود ما تعجب آور هست.

رییس انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: ما در چیزهای بزرگ و کوچک پیشرفت کرده ایم که هیچ کسی حرفی نمی زند و حال آن که گفتن این پیشرفت ها امید را در جامعه زیاد میکند.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهم دیگر در مواجهه با جنگ روانی دشمن این است که اعلام کنیم متکی بودن به غرب دلیل پیشرفت نیست، کما این که به تعبیر مقام معظم رهبری بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی که با همه کشورها رابطه خوب دارند اما همین ها با مشکلات اقتصادی و فرهنگی زیادی درگیر هستند.

وی افزود: بیان ضعف های دشمن که نظام خودشان را نیز دچار اختلال کرده و نیز اشاره به شکست های سنگین آمریکا در تمام پروژه های خاورمیانه و پیروزی ایران در همان پروژه ها از دیگر ضرورت هایی است که برای امیدبخشی به جبهه حق باوران لازم به نظر می رسد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که رسانه بدون مخاطب هیچ است، چه آن که رسانه با مخاطبِ خود هویت می یابد و فرصت بروز و ظهور پیدا می کند، اظهار داشت: برخی بر این اعتقاد هستند، رسانه تنها بازتاب دهنده ی واقعیت نیست، بلکه رسانه واقعیت را می سازد؛ از این حیث مخاطب منفعل، مخاطبی که قادر به رمزگشایی از پیام های رسانه ای نیست، مخاطبی که با رسانه وارد تعامل و دیالوگ نمی شود، بهترین شرایط را برای رسانه فراهم می کند تا واقعیت را به شکلی دروغ و فریبکارانه بسازد.

وی گفت: وقتی افکار عمومی یک جامعه، مطلبی را پذیرفت، قطعاً آن مطلب در فضای واقعی به منصه ظهور می رسد و اساساً این یک رمز مهم در حکومت مداری است.

وی همچنین افزود: زمانی که رسانه ها توانستند اذهان ملتی را به سمت پذیرش یک موضوع بکشانند، به تدریج آن موضوع از فضای ذهنی وارد فضای واقعی جامعه می شود و دقیقاً جایگاه مهم و کلیدی بحث سواد رسانه ای همین جاست چرا که پاسبانی از مرزهای افکار عمومی جامعه که بسیار بسیار مهم تر از مرزهای جغرافیایی است به این طریق رقم می خورد.

کارشناس و تحلیلگر مسایل رسانه ای بیان داشت: توجه به اهمیت و حساسیت افکار عمومی مساله ای است که می تواند باعث شکوفایی یک ملت در اوج بحران و سختی شود و از سوی دیگر نیز البته می تواند از درون موجب فروپاشی یک ملت شود.

وی در خاتمه گفت: طبعاً در این جا نقش رسانه ها به خصوص رسانه ملی خیلی مهم است و حال آن که متاسفانه رسانه ملی در بحران های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی سیاست واحد و درستی ندارد که به نظرم باید خیلی در این موضوع کار کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha