پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خمینی

حوزه/ اولین و مهمترین گام در برقراری روابط صمیمانه با فرزندان، پذیرفتن شخصیت آن‌ها بدون مقایسه با همسالان ‌شان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* رمزگشایی قفل ارتباطی والدین با فرزندان
ایجاد روابط صمیمانه با فرزند خود باعث می‌شود تا مسائل درونی ‌اش را راحت‌تر با والدین در میان بگذارد.

شناخت زبان فرزند و به اصطلاح راه‌ های برقراری ارتباط دوستانه با آن ‌ها از سوی والدین بسیار مهم است؛ زیرا در شکل‌گیری شخصیت فرزندان در آینده نقش بزرگی دارد.

اولین و مهمترین گام در برقراری روابط صمیمانه با فرزندان، پذیرفتن شخصیت آن‌ها بدون مقایسه با همسالان ‌شان است، همچنین استفاده از جملات محبت‌آمیز و شیوه‌های غیر کلامی عاطفی هم در این رابطه تأثیرگذار است.

سخن گفتن با فرزندان به زبان کودکی، ایجاد انگیزه مثبت و امنیت روانی، تقویت رشد معنوی، رفع اشتباهات کودکان بدون ایجاد جسارت در آن‌ها، احترام در صدا کردن نام کودک بخصوص در جمع آشنایان، استفاده نکردن از جملات دستوری در برابر او و دادن هدیه ‌های کوچک در زمان انجام دادن درست کارها؛ به‌ طوریکه آن‌ها را متوقع نکند، از دیگر راه ‌های ایجاد رابطه دوستانه با فرزندان است.

کم کردن فاصله سنی در ذهن خود با کودک به معنی درک شرایط روحی او است که بستر مناسب برای برقراری رابطه دوستانه میان شما و فرزندتان را فراهم می‌کند.

باید با آرامش و کاهش جایگاه والدین و فرزندی به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید و خود را یک دوست صمیمی و هم سن و سال برای او دانسته و در صورت لزوم راهنمایی‌اش کنید.

توقعات و انتظارات خود را از فرزندتان به صورت دقیق و با محبت برایش توضیح دهید، همچنین در زمان انتقاد، شخصیت او را زیر سؤال نبرید، بلکه حداقل از چند خوبی او تعریف کرده و سپس عمل ناپسند او را مورد انتقاد قرار دهید.

نویسنده: نسترن نیک‌جو، روان‌شناس

منبع: پایگاه اینترنتی هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha