جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مزار شاه سلیمان علی

حوزه/ کرامات امامزاده «شاه سلیمان علی» به گونه ای است که زائران، بخش زیادی از مسیر خاکی را بدون خستگی طی کرده و خود را برای زیارت و بوسه بر این آستان مبارک به دل کوه‌ها می‌رسانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند؛ آستانه مبارک «شاه سلیمان علی» در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان خوسف خراسان جنوبی و دهستان ماژان واقع شده و سالانه توجه هزاران زائر را به خود جلب می‌کند.


در آرامگاه شاه سلیمان علی(ع) بقعه ای شامل ایوان و رواق ساخته‌اند و بر میانه آن نیز بر روی قبر مطهر، ضریحی از جنس آلومینیوم قرار داده‌اند. این بنا دارای سقف گنبدی کوتاه، شیشه کاری و گچکاری است.


قدمت این مرقد زیاد مشخص نیست، اما عده ای از بزرگان و علما نقل به نقل از گذشتگان معتقدند که این مرقد مطهر، متعلق به یکی از فرزندان حضرت امام موسی کاظم(ع) است که بر اساس دعوت ایشان به همراه عده ای دیگر از صحابه و فرزندان آن امام همام به خراسان آمده، ولی چون تحت تعقیب و آزار خلفای عباسی قرار گرفته‌اند و مسیر حرکت آنان از طریق کویر بوده، سختی راه و رنج تعقیب و گریز هر یک را به سویی هدایت کرده است.

                             
کرامات این امامزاده به گونه ای است که زائران، بخش زیادی از مسیر خاکی را بدون خستگی طی کرده و خود را برای زیارت و بوسه بر این آستان مبارک به دل کوه‌ها می‌رسانند.


اینجا دل سنگ هم آب می شود
از جاده طولانی و گاها خاکی که می گذری، از دور گنبدی طلایی در قاب نگاهت به تصویر کشیده می شود. از لا به لای درختان تنومند که بگدزی، شمیم بهشت به مشامت می رسد.
 

قدم به داخل امامزاده که بگذاری، رایحه ای از عطر گل یاس احساست را به اوج می برد. حال و هوایت ملکوتی می شود و ناخودآگاه رو به روی ضریحش می ایستی و دست به سینه سلام می دهی.
                              

به دنیای خودت فرو می روی. هچ چیز جز افکار و اندیشه هات در ذهنت مرور نمی شود. به راستی که چه عاشقانه، دلدادگی هایت خود به خود رنگ می گیرند و چه عارفانه کبوتر دلت را در آسمان عشق پرواز می دهی.
 

بی اختیار اشک هایت روانه می شود. بغض می کنی و دلت می شکند. شاید بتوان گفت محصور شدن امامزاده در میان رشته کوه ها مانند حفاظی سنگی، پدیده ای خارق العاده است. گویی سنگ ها هم برای حفاظت از این شاه کرامات مامور شده اند. به راستی که عشق دل سنگ را هم آب می کند.

                               
امامزاده «شاه سلیمان علی (ع)» اولین قربانگاه در استان
امام جمعه شهرستان خوسف در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند بیان کرد: امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

حجت الاسلام حامد شاهبیگی با بیان اینکه امامزادگان پرچم دار اهل بیت (ع) هستند، افزود: امروزه امامزاده‌ها باعث وحدت شده و مردم را نیز به دین نزدیک تر می‌کنند.


وی با اشاره به امامزاده «شاه سلیمان علی (ع)» بیان کرد: این امامزاده در مکانی زیبا و دارای آب و هوای خوش قرار دارد.
 

امام جمعه خوسف با بیان اینکه مردم از این امامزاده کرامات زیادی دیده‌اند، اظهار کرد: مردم بیشترین قربانی را در این امامزاده انجام می‌دهند، و به تعبیری می‌توان گفت که امامزاده «شاه سلمان علی (ع)» اولین قربانگاه در خراسان جنوبی بوده است.
 

حجت الاسلام شاهبیگی ادامه داد: این امامزاده دارای برادری با نام «شاه سلطان علی (ع)» بوده که مرقد مطهر ایشان نیز در نزدیکی مزار و پشت کوه «شاه» قرار دارد.

                                 
وی افزود: امامزاده «شاه سلیمان علی» دارای تنها یک بقعه بود، اما مردم با کراماتی که از این امامزاده دیدند هر سال موج عظیمی بر عاشقان این امام زاده افزوده شد، که به خاطر آسایش و رفاه آن ها عملیات بازسازی آن آغاز گردید و تاکنون نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

امام جمعه شهرستان خوسف با بیان اینکه در امامزادگان شهرت مهم است و این شهرت از قدیم در بین مردم وجود داشته است، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و اینکه بقاع متبرکه باید به قطی فرهنگی تبدیل شود لذا می طلبد تا مسئولان به این مکان مقدس توجه ویژه ای داشته باشند.
 

اجرای طرح عمرانی در مزار «شاه سلیمان علی»/ برآورد اعتبار ۲ میلیارد تومانی
مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف نیز هم در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند از اجرای یک طرح عمرانی بسیار بزرگ در مزار «شاه سلیمان علی» خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح قریب به دو میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.

امر الله سیرتی با اشاره به برنامه های این مزار شریف اظهار داشت: در بحث برنامه های فرهنگی مزار «شاه سلیمان علی»، در طرح نشاط معنوی و در ایام تابستان یک مبلغ حضور دارد و تمام برنامه های مذهبی، دینی، نماز جماعت، خیمه های معرفت، ایستگاه های نقاشی و قرآن بخوانید را برگزار می کند.

وی افزود: همچنین در ایام گذشته بخصوص در ایام دهه کرامت برنامه هایی خوبی در این بقعه برگزار شد که مورد استقبال بسیار خوب مردم قرار گرفته است.

مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف ادامه داد: در دهه ولایت نیز برنامه های ویژه ای از عید قربان تا عید غدیر طرح ریزی شده است که قطعا رضایت عاشقان را در پی خواهد داشت.

                              

سیرتی به برنامه های عمرانی این بقعه اشاره کرد و گفت: در بحث عمرانی طرح بزرگی را آغاز کرده ایم که می توان به ساخت زائرسرا، مکان های فرهنگی، سوئیت، خانه عالم، دفتر اداری، دفتر هیئت امنا، سرویس بهداشتی و دیگر مکان های فرهنگی اشاره کرد.


وی با بیان اینکه نیازمند کمک خیرین، مردم و نیکوکاران هستیم، خاطرنشان کرد: در این راستا مردم و خیران می توانند هرگونه کمک و وجه نقدی را به اداره کل اوقاف تحویل دهند.
 

نبود آسفالت مهم ترین مشکل
مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف به مشکلات موجود در این بقعه اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات موجود در این جاده آسفالت نبودن چهار کیلومتر از جاده است که با پیگیری های انجام شده ایم مشکل نیز به زودی برطرف خواهد شد، چراکه این بقعه یکی از مهمترین مکان های گردشگری مذهبی استان به حساب می آید و زائران بسیار زیادی را جذب کرده، بنابراین نیاز است این چند کیلومتر باقیمانده نیز احداث شود.
                               

استان خراسان جنوبی به دلیل موقعیت تاریخی و جغرافیایی ویژه ای که دارد در طول حیات خود پذیرای بسیاری از امام زادگان و علویان مبارز در طول سده های اول دوران اسلامی بوده است که شناساندن مناسب این امام زادگان و اماکن متبرکه همراه با ایجاد تسهیلات مناسب اقامتی و رفاهی در کنار آنها می تواند هم موجب گردشگری مذهبی و هم تقویت باورهای مذهبی و اسلامی شود.

امام زاده «شاه سلیمان علی» یکی از این مکان هاست که اگر اندکی مورد توجه مسئولان قرار گیرد، می تواند به یک قطب فرهنگی تبدیل گردد، زیرا ارادتی که مردم نسبت به این مکان مقدس دارند، بی نظیر است.

 

گزارش: رقیه رحمتی راد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha