پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حسن روحانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

استیضاح روحانی جدی شد

مجلس از پاسخ‌های روحانی به ۴سوال قانع نشد و استیضاح روحانی جدی شد‏۵سوال مجلس: ۱. قاچاق ۲. بیکاری ۳. ادامه تحریم‌ها ۴. اشتغال ۵. رکود بود که خانه ملت فقط از سوال استمرار تحریم های بانکی قانع شدند. سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با نتیجه عدم اقناع نمایندگان از پاسخ های رییس جمهور، گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس در رابطه با این موضوع نه در خصوص مجلس روشن تبیین شده است نه در خصوص قوه قضاییه اما در نهایت مجلس در رابطه با این موضوع تصمیم می‌گیرد. کدخدایی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان وقتی به ایرادات رسیدگی می‌کرد نظری در رابطه با این موارد نداشته است؟ گفت: ما به این موارد ایراد نمی‌گیریم. معمولا نمی‌گوییم حالا مراحل بعدی چه می‌شود تا ما نظر بدهیم. مجلس می‌گوید خودمان باید تصمیم بگیریم. به نظر می‌رسد هر گونه تصمیم‌گیری در نهایت باید با مجلس باشد.

 

وزارت اطلاعات خبر فوری نفوذ را تیتر کرد

حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات ساعاتی پیش در گفتگویی با اشاره به توانمندی‌های این وزارتخانه به ویژه در حوزه ضد جاسوسی گفت: الحمدلله بخش ضد جاسوسی وزارت اطلاعات یکی از قوی ترین بخش‌های این وزارتخانه و یکی از قوی ترین بخش‌ها در سرویس‌های اطلاعاتی دنیاست.وی که با برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفتگو می‌کرد، افزود: چندی پیش شنیدید که از یکی از سرویس‌های اطلاعاتی قدر و از یکی از کشورهای (متخاصم) یک فرد عضو کابینه را در اختیار گرفته بودیم.وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مشخصا و مصداقی به این که این فرد متعلق به کدام کشور یا رژیم بوده اشاره‌ای نکرده است، با این حال حدود دو ماه پیش رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله "جروزالم پست" به نقل از سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونسیتی (شاباک) از بازداشت "گونن سِگِو" وزیر پیشین انرژی این رژیم به اتهام جاسوسی برای ایران خبر داده و نوشته بودند که او مدتها منبع اطلاعاتی ایران بوده است.

 

مجلس برای اروپا پیام فوری مخابره کرد

منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه در مطلبی به سوالات نمایندگان مجلس از رئیس جمهور پرداخت.متن این یادداشت کوتاه به شرح زیر است:ارزیابی هوشمندانه مجلس از پاسخ رئیس جمهور به پرسش‌های مطرح شده از سوی ۸۲ نفر از نمایندگان، پاسخ روشن خود را در متن خودسوالات، در قضاوت افکارعمومی و عملکرد غیر قابل دفاع دولت آشکار می‌سازد.فقدان برنامه روشن مدون و ناکارآمدی دلایل محوری در بروز این مشکلات است. عدم اقناع اکثریت نمایندگان و در مواردی رای دو سوم آنان از پاسخ رئیس جمهور به چهار سوال از پنج سؤال مطرح شده گواه آن است که ریشه مشکل را نه در سخنان آقای رئیس جمهور که در ناکارآیی مدیریتی می‌دانند.هوشمندی مجلس شورای اسلامی در اقناع از پاسخ رئیس جمهور به سوال مربوط به تحریم است. نگاه نگارنده آنست که این اعلام رای دارای پیام روشنی به اعضای اروپایی برجام وبه عنوان آخرین همراهی مجلس با دولت در دادن فرصت به اعضای باقیمانده برجام در اجرای تعهداتشان می‌باشد. آیا اروپا بدرستی این پیام را دریافت خواهد کرد؟

 

ریاض به شکست تحریم نفتی تهران اعتراف کرد

ابراهیم المهنا مشاور وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: بعید است صادرات نفت ایران با تحریم های کنونی آمریکا، کاملا متوقف شود.مشاور با سابقه خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در کنفرانسی با موضوع نفت در نروژ افزود: مقدار نفت خامی که از تنگه هرمز صادر می شود، بسیار زیاد و بیش از 18 میلیون بشکه در روز است که دو سوم تجارت نفت جهان را که از طریق دریا مبادله و منتقل می شود، تشکیل می دهد، بنابراین قطع صادرات نفت از این گذرگاه های آبی، منجر به کمبود حاد و شدید نفت خام و اوج گیری بهای آن خواهد شد.وی با ادعای اینکه ایران توانایی و یا تمایل به بستن کامل یا بخشی از تنگه های هرمز یا باب المندب یا هر دو را ندارد، تاکید کرد: تحریم های کنونی بعید است که بتواند صادرات نفت ایران را به طور کامل متوقف کند.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت ماه به صورت یکجانبه از توافق هسته ای 2015 میان ایران و قدرت های بزرگ خارج شد که بر اساس آن تحریم ها علیه کشورمان لغو شده بود. این اقدام ترامپ با اعتراض دیگر کشورهای امضا کننده این توافق روبه رو شد و آنها اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.ایران پس از عربستان و عراق، سومین کشور صادر کننده بزرگ نفت خام عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود.

 

آنکارا هم به مخالفین تحریمی تهران پیوست

وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک خود با «لیناس لینکه ویچیوس»، وزیر خارجه لیتوانی گفت که کشورش مجبور به تبعیت از تصمیمات ناعادلانه کشوری علیه یک کشور دیگر نیست.«چاووش اوغلو» با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج از توافق نامه هسته ای علیه ایران به اجرا گذاشته است، خاطر نشان کرد ترکیه این تحریم‌ها را رعایت نخواهد کرد.وزیر امور خارجه ترکیه افزود: ترکیه یکی از ایالات آمریکا نیست، بنابراین مجبور به تبعیت از سیاست‌های امریکا نیز نخواهد بود.وی تصریح کرد: ترکیه مجبور نیست تصمیم نادرستی را که یک کشور بر ضد یک کشور دیگر اتخاذ کرده است، تایید کند و اگر آمریکایی‌ها مثل گاوچران‌ها با ترکیه رفتار کنند، آنکارا نیز پاسخی متقابل به آنها خواهد داد.وزیر امور خارجه ترکیه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به روابط آنکار و مسکو اشاره کرد و گفت: روابط ما با روسیه به منظور جایگزین کردن روابط‌مان با اتحادیه اروپا و آمریکا نیست، بلکه سیاست خارجی ترکیه مبتنی بر توازن است.

 

وزیر دفاع آمریکا به ایران هشدار داد

وزیر دفاع آمریکا در سخنانی مدعی شد که کشورش به ایران به خاطر رفتارش در سوریه و یمن هشدار داده است.این مقام آمریکایی گفت: از عربستان در دفاع از خود حمایت می‌کنیم و معتقدیم که راه حل بحران یمن سیاسی است. وی افزود: ما در یمن برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان تلاش می‌کنیم. ماتیس گفت: ما به صورت مستمر در حال بررسی حمایت خود از ائتلاف عربستان در یمن هستیم. وزیر دفاع آمریکا همچنین در ادامه مدعی شد: ما به ایران به خاطر رفتارش در سوریه و یمن و حمایت از حوثی‌ها هشدار دادیم. ایران به خاطر هرگونه رفتار بد در منطقه محاکمه خواهد شد.

 

بد مسکنی در صدر مسایل اصلی قرار گرفت

آخوندی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های این وزارتخانه در خروج بخش مسکن از رکود گفت: مفاهیمی، چون رونق یا رکود و تورم مسایل اقتصاد کلان هستند و نمی‌توان بدون توجه به شاخص‌های اقتصاد کلان، در بخشی رونق ایجاد کرد.وی افزود: مبنای برنامه ششم توسعه در بخش مسکن، توسعه بازآفرینی شهری بود یعنی اینکه همه دو هزار و ۷۰۰ محله کشور ظرف مدت ۱۰ سال یعنی سالانه ۲۷۰ محله بازآفرینی شود.وی با اشاره به اصلاح ساختار مسکن مهر در کشور گفت: جلوی گسترش طرح را گرفته و پروژه‌های مسکن مهر را به سمت و سوی بازآفرینی شهری بردیم که یک تحول بزرگ و راهبردی بود.وی با اشاره به اینکه هم اکنون اصلی‌ترین مسأله ایران و نه این وزارتخانه، وجود بد مسکنی ۱۹ میلیون نفر است گفت: همه این ۱۹ میلیون نفر یعنی ۵ میلیون خانواده ایرانی سرپناه دارند، اما نمی‌توان آن را مسکن دانست.آخوندی افزود: اصلی‌ترین و سخت‌ترین مساله کشور در حال حاضر مسأله بازآفرینی شهری است که از دهه پنجاه در کشور وجود داشته و هیچ دولتی نه قبل و نه بعد از انقلاب به سراغ آن نرفت، اما من به سراغ آن رفتم.وی افزود: انفجار شهری بوجود آمده و رشد نامتقارن در حاشیه شهر‌ها بوجود آمده است و بطور متوسط ۳۱.۸ درصد جمعیت شهری در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند که این آمار در شهری مثل زاهدان به ۴۱ درصد می‌رسد.آخوندی تصریح کرد: کلیدی‌ترین و محوری‌ترین مساله کشور، حل مشکل بدمسکنی ۵ میلیون خانوار ایرانی است و باید همه از مردم، مجلس و دولت کمک کنند تا این مشکل برطرف شود.

 

سیگار هم به سرنوشت طلا گرفتار شد

قیمت‌ سیگار هر لحظه در نوسان است. آمارها می‌گوید دخانیات، حداقل با همین آمار موجود که آخرین آماری است که بانک‌ مرکزی  به صورت جزیی از تورم کالاها منتشر کرده؛ رکورد افزایش قیمت در سال گذشته را جابه‌جا کرده است. تاکنون بازار دخانیات به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت سلامت جامعه، به صورت انحصاری مدیریت شده است. با افزایش قیمت ارز و به تبع آن نوسان قیمت مواد اولیه سیگارت‌سازی از یک‌سو و اجرای هدفمندی یارانه‌ها و بالا رفتن هزینه‌های تولید از طرف دیگر، موجب بروز نابسامانی در قیمت کالایی شد که تا پیش از سال 1389 به خوبی مدیریت شده و دولت از پس آن بر‌آمده بود.با اتفاقات پیش‌آمده، به نظر می‌رسد که حتی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های وابسته به وزارت صنعت و تجارت نیز نمی‌تواند بازار سیگار را مدیریت کند. اینها در شرایطی است که وزارت ‌بهداشت، به عنوان متولی بخش سلامت کشور، به شدت پیگیر مطالباتی است که برای آن قانون تصویب شده و سفت و سخت است. مطالباتی که می‌گوید قیمت سیگار نباید ارزان باشد و سیگار کالایی نیست که بتوان آن را به راحتی در دسترس قرار داد. از این رو، وزارت بهداشت همواره در فصل بودجه‌ریزی، لابی گسترده‌ای با مجلس صورت می‌دهد تا عوارض و مالیات سیگار تولید داخل و وارداتی را افزایش دهد. در این شرایط چاره‌ای برای سیاستگذار صنعت دخانیات نمی‌ماند جز اینکه قیمت محصول نهایی را افزایش دهد. در این پروسه، قیمت سیگار بالا می‌رود، تعداد سیگارت‌های قاچاق در بازار رشد می‌کند و به دلیل نبود نظارت بر میزان سلامتی این نوع سیگارت‌ها، هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از سیگار بالاتر و بالاتر می‌رود.

 

عربستان برای دور زدن تنگه هرمز زیر آبی رفت

یک پایگاه خبری یمنی اعلام کرد، عربستان قصد دارد از لوله‌های نفتی عراقی که در خاکش است و اکنون کنترل آنها را به دست گرفته، برای تسریع در روند انتقال نفت از استان «المهرة» یمن استفاده کند. الیمن نت در ادامه به نقل از یک منبع آگاه دولتی یمن نیز اعلام کرد، لوله‌های نفتی برای قرار گرفتن در مسیر مورد نظر عربستان، تهیه شده‌اند و تنها فعالسازی بندر نفتی مذکور باقی مانده است. عربستان می‌خواهد لوله‌های نفتی را از منطقه «الخرخیر» واقع در عربستان و در مجاورت مرزهای یمن، تا دریای عرب در استان المهره، امتداد دهد. تحقیقات مربوط به این مسأله نیز در اوایل سال 2003 از سوی شرکت‌های سعودی و انگلیسی انجام شده است. این دیپلمات افزود: عربستان به آمریکایی‌ها اعلام کرده که میزان تولید نفتش را افزایش خواهد داد و در واکنش به تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، یک بندر نفتی را افتتاح خواهد کرد که از تنگه هرمز نمی‌گذرد و مکانش نیز در استان المهرة یمن است. دولت آمریکا نیز خواستار تسریع روند ساخت این بندر و افزایش تولید نفت شده است.

 

ارز  و سکه به دور صعود بازگشتند

هر قطعه سکه طرح قدیم چهار میلیون و ۱۱۴ هزار تومان و سکه طرح جدید سه میلیون و ۶۵۳ هزارتومان به فروش رسید.سکه از مرز چهار میلیون تومان عبور کرد/یورو ۱۲.۹۰۰ توامن.در صرافی‌ها، هر قطعه سکه طرح قدیم چهار میلیون و ۱۱۴ هزار تومان و سکه طرح جدید سه میلیون و ۶۵۳ هزارتومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه با قیمت یک میلیون و ۸۳۴ هزار تومان، ربع سکه ۹۷۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۵۱۰ هزار تومان داد و ستد شد.ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته نشده در بازار طلای تهران، ۳۰۸ هزار و ۲۱۰ تومان و هر انس طلا ۱.۲۱۲ دلار و ۹۷ سنت است.

 

سپاه به فاجعه هورالعظیم پایان داد

سوخو ۲۲ استفاده از تسلیحات هوشمند و نقطه زن است ضمن آنکه این جنگنده می‌تواند ۴ تن مهمات با خود حمل کند.نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه هوایی و به روزرسانی جنگنده‌ها و هواپیماهای این نیرو داشته است.فرماندهی عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه توانسته است بدون اتکا به هرگونه کمک خارجی انواع هواگردهای در اختیار این نیرو را اورهال کرده و در مواردی نیز ارتقا دهد. یکی از مهمترین این دستاوردها، اورهال و ارتقا جنگنده های سوخو 22 و نصب سیستم اطفا حریق روی هواپیمای ایلوشین 76 است.یکی از ماموریت های نیروی هوافضای سپاه علاوه بر پشتیبانی از یگان‌های رزمی و عملیاتی سایر نیروهای سپاه، پشتیبانی از ماموریت‌های مردم یاری و محرومیت زدایی سپاه است که در این عرصه هم فرماندهی عملیات هوایی این نیرو به خوبی توانسته است با تجهیز هواپیماها و بالگردهای در اختیار خود به سامانه های مورد نیاز مانند سامانه‌های اطفا حریق، از عهده این ماموریت برآید.یکی از مهمترین اقدامات فرماندهی عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه استفاده اطفا حریق در هورالعظیم استان خوزستان بود. سپاه در این ماموریت با استفاده از هواپیماهای ایلوشین و بالگردهای میل-17 توانست به خوبی آتش هورالعظیم را خاموش کند.

 

قیمت خودرو سر به فلک کشید

سید جواد حسینی کیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی می‌گوید: عدم عرضه از سوی خودروسازان، نوسانات نرخ ارز، مافیای خودرو و شتاب زدگی مردم برای خرید خودرو باعث افزایش قیمت آن شده است. به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، دولت خودرو را از لیست دریافت ارز دولتی حذف کرده است و این منابع را تنها به تامین نیاز‌های اولیه و کالا‌های ضروری اختصاص داده که در افزایش سیر صعودی قیمت‌ها بی تاثیر نبوده است.وی به خریداران توصیه کرد: خریداران خودرو باید از هجوم به بازار خودرو برای خرید پرهیز کنند و نیاز است سامانه‌ای شفاف با نظارت سازمان بازرسی طراحی شود که در آن خودروسازان موظف به فروش خودرو باشند.حسینی کیا با باین اینکه در صورت عدم مدیریت از سوی دولت و نظارت بر خودروسازان، مافیای این صنعت قیمت خودرو را افزایش خواهند داد، با اشاره به اینکه حجم نقدینگی در کشور به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: باید با مدیریت صحیح نقدینگی را در بخش‌های تولیدی هدایت کرد تا از تلاطم در سایر بازار‌ها جلوگیری شود.

 

گمرک رتبه نخست دنیا را کسب کرد

گمرک به مناسبت هفته دولت گزارشی ارائه کرد و براساس این گزارش کشفیات مواد مخدر در طول سالهای 92 تا 96 سیر صعودی داشت و از 18 تن به بیش از 154 تن در سال 96 رسید و در این بازه زمانی رشد 740 درصدی را ثبت کرد.براین اساس کشفیات مواد مخدر در سال 1391 به میزان 153کیلو گرم بود که با رشد 11هزار و 850 درصد در سال 92 به میزان 18 تن و 302 کیلو گرم رسید و در سال 1393 با 711 درصد رشد نسبت به 92 رقم 148 تن و 422 کیلوگرم ثبت شد.همچنین کشفیات مواد مخدر در سال 1394 به 289 تن و یکصد کیلو گرم رسید و سال 95 نسبت به 94 میزان کشفیات مواد مخدر 90 درصد کاهش داشت و به میزان 27 تن و 667 کیلوگرم بود.پارسال هم کشفیات مواد مخدر با رشدی 457درصدی نسبت به سال 95 به 154 تن رسید.گزارش کشفیات گمرک ایران نشان می دهد در سالهای 95- 1393 نزدیک به 350 تن پیش ساز مواد مخدر از سوی این سازمان کشف شده است.بر اساس گزارش دفتر اطلاعات منطقه ای سازمان جهانی گمرک (RILO) گمرک ایران در سالهای 2016 و 2017 در کشف انواع مواد مخدر رتبه نخست دنیا را کسب کرد.

 

مسجدی پشت پرده سیگاری ها را فاش کرد

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: در شرایط اقتصادی فعلی روزانه 20 میلیارد تومان در کشور برای مصرف سیگار هزینه می شود ‏و حداقل 2 تا سه برابر این مبلغ را دولت برای درمان بیماری‌ها هزینه می‌کند.‏محمدرضا مسجدی با بیان اینکه بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیش از 98 ‏درصد نیاز مصرف دخانیات کشور توسط کارخانجات داخلی تامین می‌شود، اظهار داشت: ما این ادعا را قبول نداریم و معتقدیم که میزان تولید ‏داخلی سیگار بسیار بیشتر از این میزان است و قصد دارند در آینده صادرات نیز انجام دهند.‏وی با بیان اینکه قاچاق سیگار در تمام جهان به صورت هدایت شده انجام می‌شود، اظهار داشت: قاچاق سیگار به علت سود فراوانی که دارد ‏در تمام کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد. هر قدر تولید داخلی سیگار و نظارت و اعمال مقررات بیشتر باشد، نمی‌توان جلوی قاچاق را ‏گرفت.‏فوق تخصص بیماری‌های ریه ادامه داد: بیشتر شرکت‌های خارجی که یک مارک از سیگار آنها را وارد می‌کنیم، خودشان ‏سیگار قاچاق را نیز وارد می‌کنند؛ آنها به طور مثال می‌گویند که 100 هزار پاکت سیگار رسمی و یک میلیون پاکت غیررسمی وارد ‏کنید. به هر حال با توجه به میزان تولید سیگار در کشور، بحث قاچاق خیلی جدی نیست.‏

 

وزارت اطلاعات به جاسوس ها پاتک زد

وزیر اطلاعات گفت: در سال گذشته 269 گروه و گروهک و تیم و نفرات اعزامی گروهک های تروریستی را شناسایی و دستگیر یا متلاشی کردیم و ضربه زدیم.وی افزود: وزارت اطلاعات بیش از 130 فقره پرونده کلان فساد اقتصادی تشکیل داده  که ارزش آنها بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان است و در این رابطه 180 متهم بازداشت شدند و 360 نفر تحت تعقیب هستند.علوی گفت: با همکاری قوه قضائیه توانسته ایم 1300 میلیارد تومان فرار مالیاتی را کشف که حدود 1300 میلیارد تومان آن به خزانه واریز شده است.وزیر اطلاعات گفت: هفتاد نوع تخلف و فساد اقتصادی را شناسایی و راه کارهای برخورد با آنها را هم پیدا کرده ایم.علوی با اشاره به تلاش دشمنان برای نفوذ در کشور و جذب جاسوس گفت: بخش ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از قوی ترین بخش های وزارت خانه و قوی ترین بخش در دنیاست چنانکه در کابینه یکی از دشمنانمان ما جاسوس داشتیم.علوی گفت: تاکنون دهها جاسوس و خائن را در مراکز حساس کشور شناسایی کرده ایم و و در حال حاضر هم جاسوس های زیادی را دستگیر کرده ایم و برخی از جاسوس ها را تحت نظر داریم. 

 

سایه انقراض بر سر فک خزر افتاد

آلودگی نفتی و صدور مجوز شکار از سوی روسیه یکی از پنج شریک دریای خزر، فک خزری تنها پستاندار برجای مانده این دریا را رو به انقراض کشانده است. مرکز تحقیقات فک خزری اعلام کرد که شیلات روسیه برای زمستان 2019 برای شکار 2 هزار قلاده فک خزری مجوز رسمی صادر کرد که پیش بینی می شود 2 تا 3 برابر این آمار نیز از سوی قاچاقچیان غیرمجاز شکار شود. فک خزری که نام علمی آن ' پوسا کاسپیکا Pusa caspica ' است، یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.فک خزری به‌ طور میانگین 1٫5 متر طول و 80 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به‌شمار می‌رود.

 

رهبری هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی را منصوب کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی را منصوب کردند.متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بدینوسیله حضرات حجج اسلام سید مهدی خاموشی، محمد قمی، احمد واعظی، محمدحسین روحانی نژاد و محمدرضا فلاح را براساس ماده ۸ و ۹ اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان اعضای هیأت امنای آن سازمان منصوب می‌کنم.لازم است آقایان محترم در چارچوب وظایف آمده در اساسنامه و با جهت‌گیری‌های مذکور در حکم رئیس سازمان اقدامات مقتضی را مجدّانه دنبال نمایند.توفیقات الهی برای همگان را مسألت می‌نمایم.

 

اسپانیا واردات نفت خام از ایران را افزایش داد

روزنامه آ.ب.ث اسپانیا در گزارشی نوشت که اسپانیا در سال جاری میلادی، واردات نفت خام از ایران را پس از یک دوره کوتاه کاهش به دلیل تحریم ها، افزایش داده است.این روزنامه ادامه داد:بین سال های 2013 تا 2015 ، به دلیل تحریم های بین المللی تحمیل شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، حتی یک بشکه نفت خام ایرانی هم به پالایشگاه های اسپانیایی وارد نشد.اسپانیا نفت خود را از حدود 25 کشور مختلف وارد می‌ کند.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را از توافق هسته ای اعلام کرد و گفت که تحریم ها را علیه ایران مجددا اعمال خواهد کرد. این اقدام با اعتراض دیگر کشورهای امضا کننده برجام روبرو شد و آنها اعلام کردند که به توافق هسته ای پایبند می مانند.آ.ب.ث ادامه داد:اگرچه اتحادیه اروپا پس از خروج ترامپ از برجام، این توافق را به طور رسمی حفظ کرده است، اما شرکت اروپایی به دلیل ترس از آمریکا در حال ترک ایران هستند.

 

موج کوتاه بازگشت نخبگان به کهگیلویه رسید

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: در 3سال گذشته یکهزار و 400 نفر از نخبه های ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارج به کشور بازگشتند.محمد صالح ترکستانی اظهار کرد: از این تعداد 600 نفر به صورت کوتاه مدت در کشورهای خارجی اقامت کرده بودند.وی بیان کرد: نخبگانی که در این سه سال به کشور برگشته اند در 200 دانشگاه برتر دنیا تخصیل کرده اند. معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: 160 نفر از نخبگانی که به کشور بازگشته اند در دانشگاه های معتبر ایران مشغول تدریس شده که باعث تحول جدی در مراکز علمی شده اند.شهرستان های گچساران و باشت با 150 هزار نفر جمعیت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

 

سنگین‌ترین سقوط آزاد تالار شیشه ای رقم خورد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شه شنبه ششم شهریور ماه ۹۷، با کاهش ۳۵۴۳ واحدی معادل ۲.۵۳ درصد به رقم ۱۳۶ هزار و ۷۶۵ واحد رسید. این در حالیست که روز گذشته شاهد رشد ۱۷۲۶ واحدی معادل ۱.۲۵ درصد نماگر کل بورس بودیم. همچنین بازار سرمایه در ماه گذشته، با رشد نزدیک به ۲۶ درصدی شاخص کل، بیشترین رشد ماهانه دماسنج بازار سهام در ۱۵ سال اخیر را به ثبت رساند.تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته و شهریورماه 97، بر خلاف روزهای قبل، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود؛ به گونه ای که، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 1036 واحدی معادل 2.53 درصد به رقم 40 هزار و 4 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روزهای قبل، با رشد 36 واحدی معادل 0.17 درصد، عدد 21 هزار و 127 واحد را به نمایش گذاشت.شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 25 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 14 هزار و 947 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3620 واحد کاهش معادل 2.42 درصد را رقم زد و به سطح 145 هزار و 703 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2932 واحد کاهش معادل 2.82 درصد به رقم 101 هزار و 80 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 5510 واحد کاهش معادل 1.99 درصد همراه بود و عدد 276 هزار و 341 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در ساعت 10:10 داشت و در سطح 140 هزار و 540 واحد قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha