سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام حسین کریمی مقدم

​حوزه/ مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان، ویژگی ها و آداب دعا را تبیین کرد.

حجت الاسلام حسین کریمی مقدم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، به برخی از آداب دعا اشاره کرد و اظهار داشت: اولین امر در دعا کردن، ذکر و یاد خدای متعال است.  در این مورد پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «هر دعایی که با «بسم ‏الله الرحمن ‏الرحیم» آغاز گردد رد نمی‏شود.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: دومین ویژگی در یک دعا بحث تمجید خداوند متعال می باشند؛ رسول خدا(ص) در این باره می فرماید: هر دعایی که با تمجید نام خداوند آغاز نشود بی نتیجه می ماند.

وی با اشاره به اینکه صلوات فرستادن سومین ویژگی و از آداب مهم دعا کردن است، تاکید کرد: حضرت امام صادق (ع) می فرمایند که: دعا پیوسته در حجاب است تا آنگاه بر محمد و خاندان محمد صلوات فرستاده شود(ابتدا و انتهای دعا صلوات فرستاده شود).

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: چهارمین ویژگی یک دعا؛ شفیع قرار دادن صالحان مي باشد که در این باره امام موسی کاظم(ع) می فرمایند که هر گاه خواستی از خداوند حاجتی طلب کنی، بگو خدایا! به حق محمد و علی از تو کمک می‏خواهم؛ زیرا که آن دو نزد تو ارزشمند هستند.

حجت الاسلام کریمی مقدم با تاکید بر اینکه اعتراق به گناه از دیگر آداب دعا است، عنوان کرد: امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند که در دعا ابتدا باید خدا را ستود، سپس به گناه خود اعتراف نمود و آن گاه حاجت را خواست.

این کارشناس امور قرآنی در ادامه سخنان خود، درخواست با عجز و گریه را یکی دیگر از ویژگی ها و آداب دعا عنوان کرد و بیان داشت: امام حسین(ع) می فرمایند که رسول خدا(صلی‏ الله علیه واله وسلم) در هنگام درخواست و دعا مانند بینوایی که غذا می‏ طلبد دستانش را بالا می ‏برد.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان اظهار کرد: هفتمین ویژگی یک دعا، پافساری و ابرام در آن است. لذا امام باقر علیه السلام در این باره می فرمایند که به خدا سوگند هیچ بنده  مومنی در حاجت خود به درگاه خداوند عزّ و جل اقرار نورزد، مگر آنکه حاجتش را برآورد.

وی با اشاره به اینکه زیاد شمردن خواسته یکی دیگر از آداب دعا کردن در دین اسلام است، گفت: پیامبر خدا(ص) در این باره می فرمایند که از خداوند بخواهید؛ و زیاد بخواهید، زیرا هیچ چیز برای او زیاد و بزرگ نیست.

حجت الاسلام کریمی مقدم ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی ها و آداب دعا در دین مبین اسلام؛ بلند همتی درخواهش می باشد، حضرت علی(ع) در این باره در وصیت خود به فرزندش حسن(ع): باید برای خود آن چیزی را از خدا بخواهی که جمال و نیکی آن برایت بماند و آزارش از تو دور ماند مال و ثروت برای تو نمی‏ماند و تو نیز برای آن نخواهی ماند.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه دعا کردن برای همه از دیگر آداب یک دعای کامل است، گفت: رسول خدا (ص) در این باره می فرمایند که هر گاه شخصی دعا می‏کند، برای همه دعا کند، زیرا این دعا زودتر قبول می‏شود.

این کارشناس امور قرآنی تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی ها و آداب اصلی و مهم در دعا، پنهانی بودن آن است، لذا رسول اکرم(ص) در این باره آورده اند که یک دعایی پنهانی برابر است با هفتاد دعای آشکار.

وي با اشاره به اينكه دعاهای گروهی و جمعی در برآورده شدن درخواست مومن بسیار مهم است، افزود: امام صادق علیه ‏السلام در این باره می فرمایند که هر گاه چهار نفر گرد هم جمع شوند و برای مطلبی به درگاه خدا دعا کنند دعای آنها حتماً اجابت می‏شود.

حجت الاسلام کریمی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه خوشبین بودن به اجابت دعا از سوی خداوند متعال از دیگر آداب دعا در دین اسلام می باشد، گفت: حضرت امام جعفر صادق (ع) در این باره می فرمایند که چون دعا کنی خیال کن که حاجتت برآورده شده است.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان با تاکید بر اینکه مکان مناسب برای دعا همانند مسجد، امامزاده و... از دیگر آداب دعا است، اظهار داشت: انتخاب زمان مناسبت مثل روز عرفه یکی دیگر از ویژگی های دعای مسلمین می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha