پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
روحانیت

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان گفت: حوزه های علمیه، مرزبان مرزهای اعتقادی و فکری هستند و همانطور که یک مرزبان نیاز به اسلحه دارد، اسلحه‌ی این مرزبانان نیزعلم، عمل، تقوا و آشنایی با مسائل روز است.

حجت الاسلام مهدی شبان، مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید از ابتدای مهرماه آغاز شده است، اظهار کرد: ترم تابستانی طلبه ها مردادماه به پایان رسید و 15 طلبه نیز در دهه اول محرم برای تبلیغ به شهرهای مجاور اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه ورودی های جدید امسال 15 نفر هستند، افزود: در حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان، 73 طلبه در سطح یک حوزه در حال تحصیل هستند.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان خاطر نشان کرد: طلبه های امروز، هم باید به سلاح علم و دانش مجهز باشند، و هم تقوا داشته و با مسائل روز نیز آشنا و آنها را مورد تحلیل و تبیین قرار دهند.

حجت الاسلام شبان تصریح کرد: حوزه های علمیه، مرزبان مرزهای اعتقادی و فکری هستند و همانطور که یک مرزبان نیاز به اسلحه دارد، اسلحه‌ی این مرزبانان نیزعلم، عمل، تقوا و آشنایی با مسائل روز است، لذا اگر این موارد با هم جمع شوند به آن نُرم ایده آلی که مورد نظر است، خواهیم رسید.

وی بیان داشت: طلبه ها باید آن گونه که باید و شاید در اعمال خود دقت کافی را داشته باشند زیرا زیر ذره بین مردم قرار دارند و الگوبرداری می شوند.

مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان ادامه داد: اگر روحانیت بتواند ارتباطش را با مردم قوت بخشد و فاصله ها راکم کند، قطعا محاسن حوزه برای مردم به خصوص جوانان هویدا می گردد و باعث جذب آن ها خواهد شد.

حجت الاسلام شبان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند که مهمترین وظیفه اصلی حوزه هدایت فکری، دینی و سیاسی جامعه است، بیان داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تبدیل جامعه به جامعه دینی است و در این راه نیز باید همه ی افراد وارد عرصه میدان شوند.

وی با بیان اینکه حیات جامعه به تلاشی است که در حوزه انجام می گیرد، یادآور شد: هم بقای دین و هم روحیه دینداری مردم، مرهون تلاش علمی است که توسط حوزه های علمیه انجام می شود.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان گفت: حوزه های علمیه برای ظهور کار می کنند، لذا آنچه برای محقق شدن ظهور مورد نیاز است، هم آمادگی فردی است و هم آمادگی اجتماعی.

حجت الاسلام شبان ادامه داد: یک طلبه که به عنوان سرباز امام زمان(عج) از او یاد می شود، هم باید در بحث فردی کار کند و خودسازی داشته باشد، و هم در بحث اجتماعی علم و دانش و عملش را مدیریت کند تا جامعه را به گونه ای هدایت کند که زمینه ساز ظهور صاحب الزمان(عج) گردد.

وی با اشاره به اینکه از دوران غیبت کبری تا عصر حاضر بقای دین مدیون حوزه های علمیه است، افزود:  اگر موارد تهذیب نفس و اخلاق که دغدغه امام راحل و مقام معظ رهبری می باشد، در حوزه ها تعطیل و یا از آن هاغفلت گردد، قطعا یک طلبه گرفتار آسیب خواهد شد و به آن جایگاهی که باید برسد نخواهد رسید.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان با بیان اینکه روحانی اگر بخواهد در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشد باید خود را به سلاح علم روز جامعه مجهز کند، گفت: مردم اگر ببینند که یک روحانی به مسائل روز خود آشنا نیست استقبال کمتری از وی خواهند داشت، اما اگر ببینند که مبلّغ دینشان به مسائل آشناست و می تواند آن ها را تبیین و تحلیل کند قطعا مورد استقبال قرار خواهند داد.

حجت الاسلام شبان با اشاره به اینکه پرچمدار کارهای فرهنگی در سطح کشور در درجه اول روحانیون هستند، بیان داشت: روحانیون باید روحیه دینی مردم را حفظ کنند لذا در خط مقدم قرار می گیرند.

 وی افزود: هجمه گسترده امروز بر علیه حوزه ها و روحانیت به این دلیل است که می دانند، روحانیت در جامعه بسیار تأثیرگذار است.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) قهستان ادامه داد: دشمنان در طول تاریخ، ضربات بسیار سنگینی را از جانب روحانیون متحمل شده اند، لذا سعی و تلاش آن ها بر آن است که در راس روحانیت، مرجعیت و سپس حوزه های علمیه را تضعیف کنند.

حجت الاسلام شبان در خصوص رابطه بین حوزه و دانشگاه نیز خاطر نشان کرد: جوانان دانشجو به شدن مورد هجمه شبیخون فرهنگی هستند، لذا اگر خلأیی ایجاد شود، قطعا جوانان از دین و مذهب به راحتی دور خواهند شد، اما اگر حوزه ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کند، قطعا بسیاری از نقشه های دشمن برای جوانان دانشجو خنثی می گردد و نخواهند توانست به مباحث شوم خود برسند.

وی در پایان گفت: علت موفقیت علمای گذشته و نفوذ آن ها در مردم به این دلیل است که مجهز به سلاح تقوا، اهل عمل و تکلیف مدار بوده اند و وظیفه خود را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن بدون هیچ ترسی وارد عرصه میدان می شدند.

انتهای پیام/ط

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha