سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام مهدی مبارک آبادی

​حوزه/ معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر (ع) بیجار با اشاره نقش حساس و کلیدی حوزه های علمیه و روحانیون در تاریخ اسلام، گفت: دفاع از حریم دین و مقابله با فرقه های منحرف و التقاطی را باید یکی از  اساسی ترین کارهای حوزه های علمیه و روحانیت محسوب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام مهدی مبارک آبادی، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) شهرستان بیجار با اشاره به نقش راهبردی روحانیت در تاریخ ایران، اظهار داشت: روحانیون در تاریخ ایران، همواره نقش حاملان و هادیان فرهنگ و دین مبین اسلام را داشته اند و از نظر جایگاه نیز در مقام برجسته ای قرار داشته اند.

وی با اشاره به اینکه روحانیت، به عنوان سازمان رهبری کننده مردم در جامعه اسلامی شناخته می شوند، گفت: حوزه های علمیه، روحانیون و طلاب از عناصر مهم و اصلی مولّد فرهنگ در کشور ما بوده و هستند و کردار، منش و بینش این قشر دینی همواره حجت شرعی برای یکایک افراد جامعه است.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر(ع) بیجار تاکید کرد: جایگاه روحانی در دین اسلام تا جایی والا و مهم است که حضرت علی(علیه السلام) در این باره می فرمایند: «خدایا، ضرورت است که در زمین تو حجتهایی باشد که یکی پس از دیگری بر خلقت فرود آیند، تا آنها را به دینت هدایت سازند و علم تو را به آنها فرا دهند تا بدین طریق موالیان تو را از تفرقه و پراکندگی نجات دهندم».

حجت الاسلام مبارک آبادی تصریح کرد: اگر چه حجت های واقعی خدا؛ انبیاء و ائمه اطهارند، ولی در زمان غیبت، علما به عنوان حافظان دین و شریعت اسلامی و جانشینان امام معصوم(ع) وظیفه هدایت جامعه را بر عهده دارند و مردم وظیفه دارند به آنان مراجعه کنند.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه روحانیون و طلاب در عمر 40 ساله انقلاب اسلامی همواره همراه مردم و جامعه بوده اند، تاکید کرد: در 4 دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی، همه شاهد این نقش بسیار مؤثر حوزه های علمیه و علمای بزرگوار به ویژه در احیای فرهنگ غنی اسلام و حفظ باورها و معتقدات دینی مردم و استخراج برنامه های دین از کتاب ها و رجال و علمای قدیم بوده ایم.

وی تصریح کرد: از این روی به جرأت می توان اذعان داشت که روحانیت در تاریخ ایران، همواره نقش حاملان فرهنگ را داشته و از نظر جایگاه نیز در مقام برجسته ای قرار داشته اند، به گونه ای که روحانیت، به عنوان سازمان رهبری کننده مردم و گروهی از افراد هستند که پیشرفت یا انحطاط جامعه را با روحانیت در ارتباط می دانند.

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر(ع) بیجار گفت: با این حال حوزه های علمیه و روحانیت دارای وظایف خطیری در عصر کنونی هستند.

وی به نقش روحانیون در دفاع از حریم دین و مقابله با فرقه ها و نحله های منحرف در جامعه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: دفاع از حریم دین و مقابله با فرقه های منحرف و التقاطی را باید یکی از  اساسی ترین کارهای حوزه های علمیه و روحانیت محسوب کرد.

حجت الاسلام مبارک آبادی به دیگر نقش حوزه های علمیه و روحانیون اشاره کرد و گفت: فراهم آوردن زمینه برای اجرای احکام و شرع مقدس اسلام یکی دیگر از وظایف حوزه های علمیه و روحانیون در عصر کنونی است و هرگز نمی توان این نقش مهم و استراتژیک را منکر شد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: امام خمینی(ره) درباره نقش روحانیون در اجرای احکام و شرع مقدس، می فرمایند« خلاصه کلام اینکه ما باید بدون توجه به غرب حیله گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الاّ مادامی که فقه در کتاب ها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهانخواران نیست».

معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ولیعصر(ع) بیجار، اظهار داشت: احیا و آباد کردن مساجد دیگر نقش روحانیون، طلاب و مبلغین دینی در جامعه اسلامی است، زیرا مسجد به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگ ساز جامعه در بین امت اسلام شناخته می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha