جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حسین کتابی

حوزه/ حجت الاسلام حسین کتابی، معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت خاتم الانبیا(ص) سنندج در جمع طلاب این مدرسه، به برخی از صفات و ویژگی های یک مدیر انقلابی و اسلامی در جامعه مسلمین اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حسین کتابی پیش ظهر امروز در جمع تعدادی از طلاب مبلغ در شهر سنندج، اظهار داشت: اسلام، دینی کاملا اجتماعی است و با انزوا و فردیت به شدت مخالفت است.

معاون پژوهش مدرسه سفيران هدایت خاتم الانبیا(ص) سنندج، گفت: لذا بر این اساس در جامعه اسلامی هیچ کاری به صورت فردی و انفرادی پیش نمی رود، بنابراین مسلمین به مانند صدر اسلام باید در حل مشکلات جامعه خود بسیج شده و از تک روی به شدت اجتناب کند.

این استاد حوزوی افزود: امروز هم در جمهوری اسلامی مدیران باید با حمایت و تعامل مردم کارها را به پیش ببرند و نقش مردم را در امور کم رنگ و یا خدایی ناکرده بی اثر نبینند که در غیر این صورت، جامعه به سوی انزوا و سقوط حرکت خواهد کرد.

معاون پژوهش مدرسه سفيران هدایت خاتم الانبیا(ص) سنندج تصریح کرد: مهم‌ترين پشتوانة كار مديران در پيشبرد اهداف بزرگ خود، حمايت‌هاي مردمي، علاقه و محبتي است كه مردم نسبت به آنها دارند. اين مهر و محبت قطعاً وقتي ايجاد مي‌شود كه مردم احساس كنند مدير نيز با عشق و علاقه به آنها خدمت مي‌كند.

وي تاكيد کرد: مدير اسلامي بايد تمام تلاش خود را براي ارتباط مناسب با زيردستان و مردم به كار ببندد، زیرا مردمي بودن يك مدير تأثير بالايي در جلب اعتماد زيردستان دارد.

حجت الاسلام كتابي اظهار داشت: در بحث مربوط به مديريت، گاهي مديريت را به مفهوم خاص «مديريت سازمان‌ها»، كه امروز در كتب مربوط به مديريت مطرح است، گرفته‌اند و گاهي به مفهوم عام آن كه شامل «رهبري و هدايت در هر سطح و براي هر مجموعه از انسان‌ها» مي‌گردد.

وي در ادامه سخنان خود عنوان کرد: اگر چه تمامي مديران در هر سطحي كه باشند، مي‌توانند رفتارها و سيرة معصومان(ع)، به‌ خصوص دوران حاكميت پيامبر اكرم(ص) و حضرت علي(ع) را الگوي خود قرار دهند و به بهترين شكل به آنان تأسي كنند، اما نحوة الگوگيري هر يك از مديران با توجه به نوع مديريت و سطح مديريتي كه بر عهده گرفته، متفاوت است. قطعاً يك مدير خرد نمي‌تواند رفتارهايي را كه مختص به مديريت كلان است، الگوي خود قرار دهد و بالعكس.

معاون پژوهش مدرسه سفيران هدایت خاتم الانبیا(ص) سنندج تصریح کرد: به عبارت ديگر، مديري كه مديريت كلان جامعه را بر عهده دارد رفتارهايي از آن حضرات را الگوي خود قرار مي‌دهد كه بيشتر مربوط به مديريت كلان است. الگوي اصلي مديران در رعايت اين اصل، پيامبران و امامان(ع) هستند.

وي با اشاره به اينكه پيامبران الهي خاستگاهي مردمي داشتند، گفت: رسول خدا از ميان مستضعفان بر‏خاستند و هرگز در دوران زندگي و رسالتشان، خود را وابسته و اسير قدرت‏هاي پوشالي نساختند؛ از جمله خاتم پيام‌آوران‏ الهي و در امتداد آن، پيشوايان ديني كه جلوه‏هاي كامل رحمت و نرمي، گذشت و بزرگواري، و مدارا و مردم‌داري بودند.

حجت الاسلام كتاب در ادامه سخنان خود بیان داشت: سؤال اصلي اين است كه معيارهاي مردم‌داري در ارتباط مدير با زيردستان و مردم در جامعة اسلامي چيست؟ به عبارت ديگر، اصل «مردم‌داري» از ديدگاه اسلام، داراي چه ويژگي‌هايي است، به گونه‌اي كه اگر بخواهيم اصل مردم‌داري را در مديريتي بسنجيم با اين معيارها بتوان آن را سنجيد.

این استاد حوزوی در ادامه به معیاری های مردم داری در مدیریت اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: اولین صفت برای یک مدیر در جامعه اسلامی؛ حسن خلق وی می باشد.

وی تصریح کرد: اخلاق خوب با زيردستان از مهم‌ترين معيارهاي مردم‌داري در مديريت اسلامي است، در اهميت اين مهم، پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:« اجر خوش‌خوي همانند اجر روزه‏دار شب زنده‏دار است.»

معاون پژوهش مدرسه سفيران هدایت خاتم الانبیا(ص) سنندج، افزود: همچنین امام باقر علیه الاسلام در باره مردم دار بودن مدیر اسلامی آورده اند:«با ايمان‌ترين مردم خوش‌خوي‌ترين آنهاست».

حجت الاسلام كتابي در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه حتی خداوند متعال در قرآن کریم توجه خاصی بر مدیریت اسلامی دارند، گفت: خداوند متعال در آیه 159سوره آل عمران می فرمایند: «حسن خلق و مهرباني با مردم، رحمتي است از جانب خداوند، و اگر تندخو و سخت‌دل بودي مردم از اطرافت پراكنده مي‌شدند.»

اين استاد حوزوی یکی دیگر از ویژگی های مدیران جامعه اسلامی را رسیدگی به خلق خدا عنوان کرد و گفت: مدير بايد در زمان‌هاي مناسب، شخصاً به ميان مردم برود و از نزديك به درخواست‌هاي آنان گوش فرادهد و ارتباطي چهره به چهره با كارمندان و مراجعه‌كنندگان خود داشته و از مشكلات و دشواري‌هاي آنان آگاه گردد. بدين‌روي، در تاريخ اسلام، به خوبي مشهود است كه رسول خدا(ص) در همه احوال، در ميان مردم بودند.

وی تصریح کرد: اگر مسلمانان در جنگ بودند رسول خدا(ص) در ميان آنان بود. اگر در مساجد شركت داشتند پيامبر بزرگوار در ميان آنان بود و مردم همة گرفتاري خود را با حضرت در ميان مي‌گذاشتند.

معاون پژوهش مدرسه سفيران هدایت خاتم الانبیا (ص) سنندج تواضع را یکی دیگراز ویژگی های یک مدیر اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: يكي از معيار‌هاي مهم و اصلي مردم‌داري مدير «رفتار متواضعانه با ديگران» است؛ چنان‌كه خداوند متعال در آیه 88 سوره حجر مي‌فرمايد: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ/ نسبت به مؤمنان متواضع باش».

حجت الاسلام كتاب در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه معیارهای یک مدیر اسلامی بسیار فراوان است، گفت: ذکر یکایک ویژگی های اخلاقی و شغلی مدیران در جامعه اسلامی، به علت فراوانی آن، هرگز در یک مقال نمی گنجد و نیازمند زمان و فرصت بسیار زیادی دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha