پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سگ

حوزه/ درباره قرآن کریم باید مشخص گردد که خداوند متعال، احکام تمام مسائل را به صورت ریز و درشت بیان نکرده اند؛ که اگر قصد بیان تمام احکام می بود، حجم آن بسیار بیشتر از قرآن کنونی می شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

چرا نجاست سگ در قرآن و روایات پیامبر اکرم(ص) نیامده است؟

سوال:

اگر شبهه ایجاد کنند که چون در قرآن نیامده سگ نجس نیست و از زمان امامان مطرح شده و پیامبر اسلام هم در زمینه نجاست سگ  چیزی نگفته چگونه پاسخ دهیم؟

پاسخ:

مقدمتا باید واضح شود که اسلام، مجموعه احکام و عقائدی است که از دو منبع اصلی قرآن و روایات صحیحه، استخراج می شود. بنابراین اکتفا به قرآن کریم و کنار گذاشتن روایات، انحرافی است در دین.

پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله در این باره می فرمایند: «کتاب خدا و عترت من (سخنان و دستورات اهل بیت علیهم السلام) از هم جداناپذیرند.»

اما درباره قرآن کریم باید مشخص گردد که خداوند متعال، احکام تمام مسائل را به صورت ریز و درشت بیان نکرده اند؛ که اگر قصد بیان تمام احکام می بود، حجم آن بسیار بیشتر از قرآن کنونی می شد.

در مساله نجاست سگ نیز ماجرا به همین صورت است؛ قرآن کریم درباره سگ سخنانی دارد، اما درباره نجاست سگ، سخنی به صراحت بیان نشده است. این در حالی است که حکم نجاست سگ در روایات، به حد تواتر رسیده است و اجماع نیز مؤید آن می باشد.

اما سوالی پیش می آید که چرا پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، درباره نجاست سگ بیانی نداشته اند؟

در پاسخ به این سوال می گوییم: احکام شرعی، به صورت تدریجی به امت اسلامی آموزش داده شده است؛ بنابراین دور از انتظار و خلاف تجربه نیست که حکمی توسط پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به جهت های مختلف، بیان نشده باشد و در زمان ائمه علیهم السلام حکم آن بیان گردد.

 

همچنین این احتمال مطرح است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، درباره مساله نجاست سگ، مطالبی را بیان داشته باشند، اما به جهت های مختلف، به دست مومنین نرسیده باشد.

به هر حال هر دلیلی که داشته باشد و در هر صورت با وجود روایات صحیح و در حد تواتر به همراه موید اجماع، بر هیچ شیعه دوازده امامی پوشیده نخواهد ماند که سگ، نجس می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آرمان CZ ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
    6 0
    با سلام بسیار پسندیده بود در پاسخ این سوال چندین روایت مرتبط نیز به زبان عربی و ترجمه ذکر میکردید. عملا برای بنده استفاده نداشت. موفق باشید.
  • بهزاد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    1 1
    سلام یهود از سگ بسیار متنفر هستند و قایل به نجس بودن آن هستند آیا احتمال دارد این روایات از اسرائیلات باشد؟
  • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    9 2
    1- البته در اینجا این سئوال پیش می آید که چگونه می شود که پیامبر اسلام (ص) در طول 23 سال ابلاغ قرآن و دین اسلام هیچ صحبت و فرمایشی در اینگونه مطرح نکرده باشند.و یا 23سال سگی ندیده باشند در با دیدن آن سگ قضیه نجاست آن را مطرح فرمایند. 2- نجاست سگ از زمان اشغال سرزمین ایران توسط اعراب مطرح شد. هنگامی که اعراب می خواستند به خانه ها و حریم خانواده های مردم ایران تجاوز کنند و سگان نگهبان مانع این کار می شدند، با فتوای ایشان ، سگان نجس اعلان شدند.
    • hadi IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      3 1
      واقعا این بحث که اعراب برای این که مردم ایران سگ داشتن و نمیتونستن به حریم مردم ایران تجاوز کنن و سگ مانع میشده باید بگم پروفسور ها اول باید مسلمان باشی تا فتوای نجس بودن سگ رو مطرح کنی تا مردم قبول کنن که سگ نجسه و نگه ندارن.مردم ایران که اون موقع هنوز مسلمون نبودن که به فتوا عمل کنن
  • AR US ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 4
    به نام تعالي اگه واقعا مي خوايد ي بار براي هميشه بدونيد سگ چرا نجسه و چرا نبايد بهش دست بزنيم يا تو خونه نگهداري كنيم ، معطل نكنيد. سال ها پيش ي پسر ١٥ ساله تو يكي از روستا هاي كشورمون مي تونست با ١١ تا اجنه صحبت كنه ، نكته جالب اين بود كه اونا سني حدود٦٠٠تا٨٠٠ سال داشتن و هميشه به اون پسر مي گفتن هرچي از گذشته مي خواي از ما بپرس و تا اونجايي كه بدونيم به تو ميگيم . حالا اگه كسي بتونه با موجودي صحبت كنه كه هنگام خلق انسان حضور داشته ، چقدر از گذشته رو ميدونه موجودي مثل جبرئيل كه همگي ميدونيد اين فرشته با حضرت محمد(ص) كه سروركائنات هستن صحبت ميكرد( البته ما خيلي سطحي صحبت مي كنيم چون پيامبر به قدري مقام بزرگي داشتن كه همه اين ها به صورت وحي به ايشون نازل شدن) روزي فردي از پيامبر سوال كرد ، سگ چرا نجسه؟ پيامبر فرمودن: وقتي خداوند حضرت آدم و حوا رو به زمين فرستاد شيطان با شوق به سمت حيوانات وحشي رفت و به اونا گفت خداوند براي شما غذاي بزرگي فرستاده بريد و بخوريد،چنان با شوق ميگفت كه آب دهانش به زمين مي ريخت، خداوند از آب دهان شيطان دو سگ، يكي نر و ديگري ماده خلق كرد براي حفاظت از انسان در مقابل حيوانات وحشي . پس سگ نجسه چون از چيز نجسي خلق شده از طرفي هر سگي ٢ ويژگي اصلي داره:١_وفاداره:سگ چون براي دفاع از انسان خلق شد پس وفادار باشه(وفادارترين حيوان است چون هيچ حيواني به اندازه سگ براي حفاظت از انسان خلق نشده) ٢_ نترسيدن از حيوانات وحشي: به نظر شما حيواني كه براي جنگيدن با حيوانات وحشي خلق بشه از همين حيوانات ميترسه؟؟؟ حضرت علي (ع) مي فرمايند: به خدا قسم كه خداوند حيواني نجس تر از سگ را خلق نكرد. پس متوجه شديم سگ نجسه ولي چرا نبايد نگداري كنيم؟ در نظر بعدي انشاالله توضيح خواهم داد در امان خدا
    • علی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 1
      سلام.بنطرم این استدلال غلطه.اینکه سگ از اب دهن شیطان خلق شده پس دلیل نجس بودنش هست خلاف فقه .فقه اسلامی میگه تبدیل از حالتی ب حالت دیگر در نجاسات باعت طهارت میشه.اینا هم نه سگ اون اب دهن هست نه برعکس
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    3 4
    این الان جواب بود؟!!! :)))) هههههه
    • امیرحسین IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      عقل بشری حکم میکند۱.موجودی که قابلیت تولیدمیکروب به واسطه پوست وموی بدنش داره دورکنیدازخودتون۲.انسان بایدیه حدفاصله ای میان خودش باحیوانات داشته باشه جای حیوان که نمیتونه کنارانسان باشه۳.ازاین حیوان جزکارهایی اعم ازنگهبانی وآموزش جهت ردیابی استفاده دیگه ای نمیشه
  • ممممممم IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 2
    دوست گرامی بنده فکر کنم قران برای فهم احکام کتاب بسیار کاملی است و احتیاجی به روایات که بسیاری از آنها مستند نیستند ندارد مگر اینکه منظور شما این باشد که قران فی نفسه ناقص است و با روایات کامل می شود.
    • محمود IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      2 0
      مثلا جزئیات نماز در کجای قرآن اومده پروفسور؟!!! جزئیات روزه و احکام حج و.... در کجای قرآن اومده؟!! امان از جهل شما
  • ناشناس IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    1 1
    سلام وقت بخیر،این حرف که قران اگر میخواست تکمیل باشه باید خیلی بیشتر از اینا باشه اصلا حرف درستی نیست و این حرف رو در حالی زدید که میدونستید قران کامل ترین کتاب دین و کتاب هست و هر کلمه اش تنها یک معنی نداره بلکه بسیار معنی و مفهوم های بسیاردیگری نیز دارد،حرفتون قابل درک نیست اصلا
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    اصلا منو قانع نکرد شما باید محکم بگید
  • رضا IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    2 0
    چه ربطی دارد؛ وقتی قران گفته خوک نجسه پس چه مشکلی داشته که اسم سگ رو نیاورده؟
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 0
    در قرآن نیومده چون اخوندا از خودشون
  • الینا IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    5 0
    بابا یا خدا سگ نجس نییییییییییییییییس بفهمید نفهم ها
    • علی اکبر IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 1
      همین که هیچ فرشته ای در خانه ای که سگ هست نمیره برای نجاستش کافیه. کلا روایات حضرت علی برای نجاست سگ کافیه در شیعه. بقیه مذاهب هم خودشون میدونن و عاقبت تفکر خودشون.
  • تکتم IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    4 1
    سلام. بااینکه خودم ازسگ دوری میکنم امااستدلال شمابسیار پوچ و سطحی نگرانه است.در قرآن به صراحت ازنجاست خوک اسم برده شده.اگرسگ نجس العین بود لزومی ننداشت که ذکر نشود.روایات هم چون اکثراسینه به سینه نقل شده اند زیادقابل استناد نیستند
  • اکرمی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 0
    سلام .به فرض هم در روایات آمده باشد مگر ائمه خودشان مستقیماٌ نمی توانستند اعلام کنند پس چرا اینکارو نکردند فلان چیز نجس است تا امروز اینقدرشبهه ایجاد نشه؟ چرا هر روایتی که می خوانیم نوشته فلانی از فلانی از ....؟ از کجا مطمئن باشیم روایات درسته؟به علم اینکه راوی شیعه 12 امامی بوده و موثق است و..چه معلوم راوی درست گفته؟اونم در زمانی که حاکمان جبار بوده.تازه الان که نه حاکمی درکشورمان جبار است مسئول شیعه کشور که علم حوزوی هم میداند دروغ می گیه توقع دارید راوی حدیث همش درسته گفته باشد؟مگه راویان معصوم بودن؟ به هر حال ذهن پرسشگر نسل امروز به چند تا حدیث قانع نمیشه .درست هم نیست برچسب بی ایمان و غربزده و مغرض بر اونها بزنیم.حقیر به این نتیجه رسیدم که علما نتوانستند با زبان روز و تکنولوژی همراه شوند واین باعث شده شک وشبهه روز به روز درنسل جدید زیاد بشه .گذشتگان ما که خیلیشون بی سواد بودند اگه عالمی به فرض به اونها می گفت ماست سیاهه قبول می کردن اما امروز نمیشه با علم گذشته با نسل جدید حرف زد واگر مخالفت کرد بهش بگیم تو غربزده ای ..خدا عاقبت مون وبخیر کنه
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 0
    باتوجه به اینکه پیامبران اغلب چوپان بودند وسگ نقش مهمی در زندگی آنان داشته و همینطور در زندگی بسیاری ازاقشار مردم مثل دامداران و کشاورزان و..... هم همینطوره،ودر قرآن هم نه تنها اشاره به نجس بودن سگ نشده بلکه احکامی در مورد شکار باسگ آمده چه اصراری بر نجس بودن سگ هست؟ لطفا جواب بدین نه توجیه
  • مرضیه IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    اگر سگ نجس بود حتما یک روایتی از معصومین داشتیم اینکه گفته شده بدست مؤمنین نرسیده غیر منطقیه، از طرفی وقتی سگ حیوان شکار شده ای رو به دهان بگیره و بیاره چرا نجس نمی‌شود؟
  • پناهی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    1 0
    واقعا الان خودت با این استدلال قانع شدی؟ مرحبا. امام نمیتونه حلال و حرام درست کنه و از خودش حکم بسازه بلکه مفسر کتابه. و دوم اینکه نجاست فقط از طریق کتاب وسنت پیامبر قابل اثباته و نه از طریق عقل و اجماع. مثلا ما همه اجماع کنیم گوسفند نجس باشه مگه میشه.؟
  • حسن IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    3 0
    خداوکیلی پاسخ‌تون خودتونو قانع کرد، تا برسیم به دیگران؟؟
  • مهری IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 0
    وقتی تو قران نیومده که سگ نجسه پس نجس نیست چطور همه چیز تو قران اومده این یکی نیومده چطور پیامبر اینهمه یار داشت دوازده امام اینهمه یارداشتن هیچکدوم از پیامبر درمورد نجاست سگ چیزی نشنیدن یا به گوش مومنین نرسیده پس سگ نجس نیست
    • محمد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      اینکه از پیامبر چیزی نیست یکیش این میتونه باشه که در زمان خلفای سه گانه مردم رو از بیان و نوشتن احادیث منع کردن و کسی جرأت نداشت حدیثی از پیامبر نقل کنه یا مکتوب کنه و به همین دلیل خیلی از احادیث پیامبر از بین رفت و اینکه شما میگید که همه چیز تو قرآن اومده این نیومده اشتباهه ...تو قرآن گفته نماز بخونید ولی نگفته چند رکعت که اینو باید بری از مبین قرآن که پیامبر و اهل بیت هستن یاد بگیری تو قرآن گفته پیامبر هرچی میگه از روی هوای نفس نیست و تمام گفتار پیامبر وحی از طرف خداست ،که پیامبر در بخشب حدیث ثقلین گفته که قرآن و اهل بیت از هم جدا نمی‌شوند و در خود قرآن هم خدا فرموده که از من و پیامبر و اولی الامر (امامان معصوم ) پیروی کنید یعنی گفتار و کردار امامان و پیامبر کاملا مورد تایید خداست وگرنه خدا میگفت در فلان بخش ها پیروی کنید ولی نگفته ،یعنی همه چیز مورد تایید من است بنابر این امامان گفته اند سگ نجس است یعنی پیامبر گفته یعنی خدا گفته است والسلام
  • کامران IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 0
    با عرض سلام . عذرخواهی می کنم ولی دفاع نکردن خیلی بهتر از دفاع بد است. اگر نمی توانیم برای یک شبهه ای استدلال های کافی بیاوریم ، سکوت خودش بالاترین خدمت به اسلام است و پاسخ های این چنینی اعتبار خود سایت رو از بین می برد که هیچ ، اعتبار و آبروی حوزه را هم خدشه دار می کند. بهتره قبل از پاسخ به شبهه مطالعه و مباحثه کافی نماییم بعد شبهات جددی به احکام اسلام را پاسخ دهیم .
  • حميد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    در روايات امده بود شطرنج نجسه، با قاطعيت ميگفتندحد نجاست انقدر زياد است كه حتي به صفحه شطرنج نبايد نگاه كنيم. نگاه به شطرنج مثل زنا با مادر خودش است. خوب حالا سوال اينه؛ چطور شد يكمرتبه همه ان احاديث كنار رفت وشطرنج يك بازي خوب وفكري شد. بنابراين حوزه بايد خود واحكام روايي را به روز كند والا از جامعه ودنيا عقب ميماند. نجاست سگ هم از اين جمله است. دربين حيوانات ، مفيدتراز سگ پيدانميكنيد. كمكي كه سگ در زلزله در بيماريها وحمايت از انسان ميكند بي نظيره. امكان ندارد خداوند اينقدر ظالم باشد كه چنين حيوان با وفايي را اينگونه نجس بداند.
  • ابراهیم IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 1
    ای بابا چه کاریه خب هرکی نجاست سگ رو قبول نداره کباب کنه بخوره خب.چطوریه که گوشتشو نمیخورین.؟عجب از مردمی که اینور مغلطه نجس نبودنشو میکنن ومیگن توی قرآن نیومده،.خب اگه نیومده بروکباب کن چطوری میشه اینجا رعایت میکنی مگه قرآن گفته گوشت سگ نخور؟ مردم ما الان چند تا دارو دواروکه اسمشو میدونن ونحوه مسرفشو بلدن فکر میکنن دکتر شدن. بابا جون من دکتر شدن عمری مطالعه وتحقیق میخاد،تا به یه نتیجه علمی برسن،تا قابل قبول برای سایر دکتر ها باشه مراجع تقلید هم بحث دین یه روزه اینجا نرسیدن که.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    3 0
    چون شما توان خداوند را با وجود ناقص خودتان مقایسه می کنید . می گویید اگر خدا می خواست بگوید سگ نجس است . حجم قران بالا می رفت . معلوم است به معجزه بودن قران ایمان ندارید .
  • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 0
    واقعا ممنونم از این همه استدلال قوی ما به اینا میگیم دفاع بد
  • ناشناس IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 1
    خلقت سگ برای نگهبانی گوسفند و شکاره پس ازاین جهت نمیشه نجس گفت واین حیوان از این جهت حرمت داره والا حیوان هاری هست و تمان حیوانات گوشت خوار حرامن به همین دلیل نجسه
    • مرتضی IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      2 0
      هر حرام گوشتی که نجس نیست
  • علیرضا پهلوان IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    سلام در خصوص بعضی اظهار نظرها باید توجه داشته باشیم که تفاوتی بین حرام و نجس وجود دارد . درجواب اون دوست عزیزی که توصیه خوردن گوشت سگ را کرده باید عرض کنم که گوشت سگ در گروه حرام گوشت هاست لذا از نظر شرع اسلام خوردن آن جایز نیست . چرا در قران کریم به نخوردن گوشت خوک اشاره داره ولی از خوردن گوشت گرگ و شیر و پلنگ صحبتی نشده چون خوک جزء گروه حلال گوشتها است ولی نباید خورد ولی دیگر حیوانات جزء گروه حرام گوشتها هستند که نیازی به ذکر نام تک تک آنها وجود نداشته .حیوانات ذوج سم یا ناخن حلال و حیوانات با سم و یا ناخن فرد حرام هستند .حالا خوک جزء ذوج سمها است ولی سگ جزء فرد سم ها یا ۵ پنجه ای است که حرام است . حالا اگر لازم بود با یک جمله همانند حرام کردن گوشت خوک می توانست نجس بودم سگ را نیز اعلام کنه . همانند نجس بودن مردار و خون و نجاست انسان. و کافر
  • پریسا IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    خیلی خوب بود
  • ماکیارول HK ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    سلام علیکم بزرگوار مدتی هست دنبال حدیثی هستم که در مورد نجاست سگ واضح بیان شده باشه البته حدیث صحیح و متواتر اومده باشه اگر سراغ دارید لطفا اسم کتاب و جلد و صفحه و تاریخ چاپ رو بفرمایید بنده مطالعه کنم ممنون از لطف شما