شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ارائه گزارش

حوزه/ در جلسه شورای گسترش و هماهنگی فعالیت های قرآنی حوزویان به ریاست آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، گزارشی از فعالیت های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم نماینده دفتر تبلیغات اسلامی در شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی مراکز حوزوی به ارائه گزارش از فعالیت‌های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و معرفی چند کلان پروژه این پژوهشکده پرداخت.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از اجرای طرح نظام‌سازی قرآنی در این پژوهشکده خبر داد و گفت: برنامه ملی نظام‌سازی قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و براساس آن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ماموریت دارد تا پس از اجرای نشست‌های علمی و تخصصی و مصاحبه‌های نخبگانی درباره نظام‌سازی قرآنی، سبد پروژه همایش مطالعات نظام سازی را ارائه کند تا زمینه اجراء علمی برنامه ملی مطالعات نظام‌سازی را پی‌ریزی شود.
حجت  الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم ضمن معرفی کلان طرح قرآن و استشراق که در گروه مطالعات تطبیقی این پژوهشکده در حال اجراست، افزود: این کلان طرح با هدف انجام پژوهش‎های دقیق و معتبر علمی در سطح بین المللی و دستیابی به مرجعیت علمی در این زمینه است. برای رسیدن به این هدف برنامه‎های متعددی در نظر گرفته شده است که بخشی از آن‎ها در سال ۱۳۹۷ شروع شده و بخشی دیگر در سال آتی تحقق می یابد.
وی گفت: یکی دیگر از کلان طرح های در حال اجرا در این پژوهشکده کلان طرح مرجعیت علمی قرآن است که به همین جهت کارگروه مرجعیت علمی قرآن با عضویت اندیشمندان قرآنی مطرح حوزه علمیه قم، تشکیل شده است و طرح‌هایی همچون  پیشینه‌شناسی تفصیلی مرجعیت علمی قرآن، واکاوی دیدگاه مفسران و دانشمندان قرآنی در مورد مرجعیت علمی قرآن، مصاحبه با قرآن پژوهان و اندیشمندانی قرآنی، مفهوم شناسی مرجعیت علمی قرآن و مسأله‌شناسی مرجعیت علمی قرآن به تصویب این کارگروه رسیده و در حال اجرا و تکمیل فرایند اجرایی است.
در ادامه جلسه آیت الله اعرافی ضمن تشکر و تقدیر از فعالیت‌های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پیشنهاد کرد، جهت دیدار و آشنایی بیشتر با فعالیت های این مجموعه، جلسه بعدی شورا در محل این پژوهشکده برگزار شود.
یادآور می‌شود: یکی از مصوبات شورای گسترش و هماهنگی فعالیت های قرآنی مراکز حوزوی استفاده از ظرفیت این پژوهشکده در تدوین متون و دروس‌ علوم و معارف قرآن در سطح حوزه علمیه است.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha