جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 467277
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰
دروغ

حوزه/ هر گناهى با عضوى از اعضاى انسان در خارج رخ مى‏دهد و گناه را مى‏توان به آن ‏عضو نسبت داد؛ چون گناهكار گناه را به وسيله آن عضو انجام داده است. دست ‏خيانت ‏كار داشتن، يعنى دزد و خائن به مال بودن. چشم ناپاك داشتن، يعنى خائن به ‏ناموس بودن. زبان دروغ گو داشتن، يعنى دروغ گو بودن.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «دروغ» اثری از مرحوم آيت الله سيد رضا صدر است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون موضوع دروغ آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

* بزرگ‏ترين گناهان

 

امير المؤمنين‏ عليه السلام مى ‏فرمايد:

«ان اعظم الخطايا عند الله اللسان الكذوب;

بزرگ‏ترين گناهان نزد خدا، زبان بسيار دروغ گو است.»

زبان دروغ گو داشتن، يعنى دروغ گو بودن. دروغ به وسيله زبان، وجود پيدا مى‏كند و زبان يكى از علل وجودى دروغ است. اگر كسى دروغى بگويد، اين كار با زبانش انجام مى ‏گيرد. اگر زبانى بسيار دروغ گو باشد، دارنده آن زبان، بسيار دروغ ‏خواهد گفت.

 

هر گناهى با عضوى از اعضاى انسان در خارج رخ مى‏دهد و گناه را مى‏ توان به آن ‏عضو نسبت داد؛ چون گناهكار گناه را به وسيله آن عضو انجام داده است. دست ‏خيانت ‏كار داشتن، يعنى دزد و خائن به مال بودن. چشم ناپاك داشتن، يعنى خائن به ‏ناموس بودن. زبان دروغ گو داشتن، يعنى دروغ گو بودن.

 

سِرِّ آن كه زبان پر دروغ، بزرگ‏ترين گناه است، در آينده روشن خواهد شد؛ اكنون‏ بايد معناى دروغ روشن شود.

 

دروغ چيست؟

دروغ، سخن بر خلاف حقيقت است و دروغ گو كسى است كه بر خلاف حقيقت، خبرى مى ‏دهد.

شما اگر گرسنه باشيد و به منزل دوست ‏خود برويد، او براى شما غذا بياورد، شما بگوييد من سير هستم، اين سخن دروغ است، چون بر خلاف حقيقت است؛ شما نيز دروغ گو هستيد، زيرا بر خلاف حقيقت ‏خبر داده ‏ايد.

 

كم را بيش گفتن يا بيش را كم گفتن، دروغ است و گوينده‏ اش دروغ گو مى ‏باشد، چنان كه بود را نبود و يا نبود را بود خبر دادن دروغ گويى مى ‏باشد و نيزبد را خوب و خوب را بد يا كوچك را بزرگ و بزرگ را كوچك خواندن، دروغ ‏خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha