جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حسین ذوالفقاری - وزارت کشور

حوزه/ معاون امنیتی وزیر کشور خاطرنشان ساخت: این‌طور نیست که برای اربعین دو ماه قبل از مراسم اربعین تصمیم‌گیری شود و اولین جلسات آسیب‌شناسی سال آینده از هم‌اکنون شروع می‌شود و در سال گذشته بیش از ۱۱۷ مورد آسیب سال گذشته را برای امسال بررسی کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی که در دفتر ایشان برگزار شد، بیان داشت: ستاد اربعین بیش از 30 عضو دارد که همه دوستان در این جلسه حضور پیدا نکردند.

وی تصریح کرد: اربعین امسال تفاوت‌هایی با سنوات قبل به لحاظ شرایط محیطی و اقتصادی داشت و خیلی از برنامه‌ها تحت تأثیر قرار گرفت.

رئیس ستاد اربعین اظهار داشت: مراسم اربعین در ابهامات نسبی تصمیم‌گیری می‌شود، زیرا نمی‌دانیم که مردم کی عازم می‌شوند، چقدر در عراق می‌مانند و با چه شرایطی از کشور خارج می‌شوند و عمدتاً از مرز مهران خارج می‌شوند.

وی افزود: این‌طور نیست که برای اربعین دو ماه قبل از مراسم اربعین تصمیم‌گیری شود و اولین جلسات آسیب‌شناسی سال آینده از هم‌اکنون شروع می‌شود و در سال گذشته بیش از 117 مورد آسیب سال گذشته را برای امسال بررسی کردیم.

ذوالفقاری گفت: ستاد اربعین حسینی با دو ترکیب شورای راهبردی متشکل از اتاق فکر علما و اساتید دانشگاه و ستاد اجرایی با ستاد در فرمانداری‌ها به فعالیت پرداخت.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم زائران را در قالب گروه‌های 20، 30 و 50 نفره و به‌صورت کاروانی اعزام کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

معاون امنیتی وزیر کشور خاطرنشان ساخت: همه برنامه‌ریزی‌ها در حوزه نظم و امنیت کاملاً موفق بوده با همه تهدیداتی که از سوی گروه‌های تروریستی صورت گرفته، الحمدلله همه با کنترل‌های انتظامی و اشراف اطلاعاتی حل‌شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت ما نگران همه‌چیز بودیم بیش از 2000 موکب داخل ایران و عراق ساماندهی شده که از این میان 5 میلیون وعده غذایی به‌صورت مردمی به زائران ارائه‌شده و دستگاه‌های دولتی فقط در کارهای زیرساختی فعالت کرده‌اند.

رئیس ستاد اربعین اذعان داشت: 10 روز در اربعین و 5 روز بعد از اربعین در مرزها برای زائران موکب‌ها فعال بودند و این تصور غلط است که همه اسکان و تغذیه با موکب‌های اربعین و کشور عراق باشد و این باور در آینده مشکل‌ساز می‌شود.

وی افزود: ستاد اربعین حسینی در حوزه بهداشت و درمان و همچنین در حوزه امداد و نجات کارهای خوبی را منصه ظهور رسانده که باید در این راستا قدم‌های بیشتری برداریم، درزمینهٔ تبلیغی نیز با 5 زبان طلاب و روحانیون فعالیت داشتند.

معاون امنیتی وزیر کشور گفت: در اربعین امسال هیچ آثاری از حوادثی رخ داد در بصره را نداشتیم و همه بخش‌ها به‌ویژه در حوزه کنسولی کارهای خوبی نسبت به سال گذشته صورت گرفت و اگر دولت عراق ویزاها را الکترونیکی کند به‌صورت بهتری می‌توانیم خدمت‌رسانی داشته باشیم؛ 50 جلسه بین ایران و عراق شکل‌گرفته و توافق‌نامه‌ای بین دو کشور در راستای اربعین صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از بازار سیاه ارز و مشکلات احتمالی ارز در کشور عراق تحویل زائران داده شد که البته ناهماهنگی‌های بین بانک مرکزی و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب این مسئله با مشکلاتی مواجه شد که البته ستاد اربعین به آن‌ها کمک کرد.

ذوالفقاری تأکید کرد: نهادها مجوزهای زیادی بدون هماهنگی با ستاد مرکزی و با نیت خیرخواهانه ارائه شد و این مسئله مشکل‌ساز شد و همه نهادها باید با ستاد اربعین هماهنگ باشند.

وی افزود: ایجاد طوفان در مهران و ایجاد مشکلات در موکب‌ها در مدت کوتاهی صورت گرفت و ما از استان‌ها می‌خواهیم کار ماندگار انجام دهند و حسینیه هائی ایجاد کنند تا با این‌گونه مشکلات مواجه نشویم.

 رئیس ستاد اربعین ابراز داشت: در برگشت شلوغی در مرز مهران صورت گرفت، در اربعین 80 درصد ناوگان بین‌شهری به مرزها اختصاص پیدا می‌کند و به همین علت در پایانه غرب کشور تهران مشکل ایجاد شد که البته مردم نیز باید همکاری کنند و از مرزهای شلوغ همچون مهران استفاده نکنند و همه نهادها برای رفع مشکلات مهران بسیج شدند.

وی در پایان گفت: مشکلات ارزی سبب شد تا برخی زائران بدون کرایه ماندند و ستاد اربعین کرایه آن‌ها را پرداخت کرد و برخی رانندگان عراقی تخطی کردند که با همکاری دولت عراق با آن‌ها برخورد شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha