پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مرعشی

حوزه/ آیت الله مرعشی با اشاره به جایگاه حوزه علمیه تبریز تصریح کرد: زمانی در تبریز و حومه آن به طور همزمان حدود ۱۰۰ مجتهد باسواد و اهل علم و قلم وجود داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله سید جواد مرعشی، عالم دینی تبریزی  مقیم قم، در مراسم آیین تجلیل این عالم در مرکز اسناد منطقه شمالغرب در تبریز، با اشاره به اینکه تبریز از نظر قدرت علمی، خدمات فرهنگی و دینی در ایران و جهان نمونه است، تصریح کرد: تبریز جایگاه عالمان دینی برجسته ای چون آیت الله شهیدی صاحب مکاسب، مرحوم آیت الله تبریزی صاحب کتاب المشتقات است، اغلب علمای بزرگ نجف و همچنین مدرسین برجسته قم مثل مرحوم آیت الله العظمی حجت کوه کمری و آیت الله العظمی مرعشی نجفی تبریزی اهل تبریز و آذربایجان هستند.

وی افزود: تبریز شهر علامه هایی همچون علامه طباطبایی، علامه امینی، علامه جعفری و علمای کثیری است که کتابخانه های این بزرگواران نیز سرشار از منابع غنی دینی و علمی و نسخ قدیمی خطی است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم همچنین عنوان کرد: وقتی بعد از سال ها خانه پدری را در کوچه قره باغی های تبریز دیدم که به همان شکل مانده است، آرزو کردم به زادگاه پدری ام برگردم.

آیت الله مرعشی با بیان اینکه زمانی در تبریز و حومه آن حدود 100 مجتهد باسواد و اهل علم و قلم وجود داشت، افزود: آیت الله قراملکی از جمله علمای طراز اول و مظلوم تبریز است که هم اکنون کتاب هایش در مدارس و حوزه های علمیه تدریس می شود.

وی تجلیل از دانشمندان، شاعران و پزشکان حاذق را ضروری دانست و گفت: نکوداشت بزرگان اهل فضل و علم لازم است و فقط نباید به عالمان دینی بسنده کرد، زیرا تبریز به وجود ادبایی چون شهریار و پروین اعتصامی می بالد.

استاد حوزه با اشاره به روایت مشهور شعر «علی ای همای رحمت» ابراز داشت: آیت الله مرعشی نجفی پس از آن خواب، آقا سید نصیر، خدمتکارش، و آقا میرزا تقی زرگر از علمای صاحب نام قم و اهل تبریز را به سراغ شهریار می فرستند و شهریار وقتی شعر را از زبان مرحوم آیت الله مرعشی می شوند، با تعجب می گوید من هنوز این شعر را برای کسی نخوانده ام.

آیت الله مرعشی در بخش دیگری بر ضرورت احیای کتابخانه علامه امینی در نجلف تصریح کرد: مرحوم علامه امینی، کتابخانه اش در نجف اشرف را با زحمات طاقت فرسا راه اندازی کرد و این مرکز مهم کتاب امروز در وضعیت ناخوشایندی است که در بازگشت به تهران تلاش خواهم کرد این موضوع را با فرزند مرحوم علامه امینی در میان بگذارم تا شاید فکری برای آن شود.

وی ادامه داد: کتابخانه مرحوم علامه امینی در نجف دارای نسخه های خطی و چاپی قدیمی ارزشمندی است و باید از این گنجینه کم مانند محافظت شود.

این استاد حوزه همچنین با بیان اینکه کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی انباشته از کتاب های قدیمی است، تصریح کرد: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، دیگر ظرفیت گنجایش کتاب را ندارد و می توانم با فرزند آیت الله در زمینه انتقال برخی کتب به تبریز صحبت کنم.

گفتنی است، آیت الله مرعشی متولد تبریز بوده و از سال 1339 به طور رسمی ملبس و وارد حوزه علمیه مسجد جامع تبریز شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha