پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام محسنی

حوزه/ دبیر همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه گفت: از تاثیرات مهم انقلاب اسلامی بر فقه شیعه، توجه به فقه سیاسی و ایجاد فصل مستقل و شناسایی زوایای ناشناخته آن و ورود به مباحث تطبیقی با فقه سیاسی اهل سنت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام محسنی در نشست خبری همایش «انقلاب اسلامی و تحول فقه» که ظهر امروز در محل مدیریت حوزه علمیه استان تهران برگزار شد، گفت: پس از انقلاب اسلامی در علوم حدیث، تفسیر، حکمت متعالیه و... تحولاتی را شاهد بودیم که در همایش پیش رو تاثیرات انقلاب اسلامی بر حوزه علمیه از حیث علمی و در حوزه فقه بررسی خواهد شد زیرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمیقی در حوزه های علمیه را شاهد هستیم.

دبیر همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه گفت: انقلاب ایران تاثیرات عمیقی در مسائل جهانی داشت. تاثیرات انقلاب در حوزه های مختلف نیاز به نشست های تخصصی دارد، ما در حوزه علمیه به دنبال تاثیرات انقلاب اسلامی بر دروس حوزه هستیم.

حجت الاسلام محسنی ادامه داد: یکی از تاثیرات مهم انقلاب اسلامی بر فقه شیعه، توجه به فقه سیاسی و ایجاد فصل مستقلی برای آن و افزودن اجزای جدید بر آن و شناسایی زوایای ناشناخته آن و ورود به مباحث تطبیقی با فقه سیاسی اهل سنت بود.

وی گفت: به دلیل این که شیعه در طول تاریخ در مسند حکومت و مدیریت جامعه حضور کمتری داشت، شاید توجه به بعض از مسائل فقه سیاسی کمتر مورد توجه واقع شده بود؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فقه شیعه قابلیت خود را در مدیریت جامعه نشان داد و به تدریج ما شاهد توسعه بسیار عظیمی در فقه شیعه بودیم.

دبیر همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه افزود: موضوعاتی از قبیل توجه به فقه سیاسی، توسعه فقه های مضاف، به وجود آمدن دانش فلسفه فقه و فلسفه اصول، شتاب در بحث مسائل مستحدثه، رشد فقه مقارن، شکل گیری مراکز پژوهشی فقهی در حوزه، تالیف دایرة المعارف فقه شیعی و... ازجمله مباحثی است که پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت های چشم گیری داشته است.

وی با اشاره به نقش مهم آیت الله هاشمی شاهرودی در تدوین دایرة المعارف فقه شیعی، گفت: تاکنون 22 جلد از این دائره المعارف به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام محسنی در پایان با اشاره به محورهای اصلی همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه، گفت: با مشورت آیت الله رشاد به ۴ محور اصلی رسیدیم که در همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه، اساتید سطوح عالی همچون استاد رشاد و آیت الله علیدوست بدان خواهند پرداخت.

وی افزود: محور اول نگاهی به ابعاد تحولات فقه، محور دوم تاسیس و توسعه اصول و فلسفه فقه، محور سوم تاسیس و توسعه فقه الاقتصاد، و محور چهارم تحول روش شناسی فقه است که موضوعات اصلی این همایش هستند.

گفتنی است؛ «همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه» به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران روز پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه در مسجد مدرسه علمیه امام حسین(علیه السلام) واقع در میدان امام حسین(ع) برگزار خواهد شد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha