پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد ظهر امروز در مراسم رونمایی از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی

حوزه/از جمله مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در مراکز علمی حوزوی، توسعه سازی اصطلاح نامه های تخصصی علوم اسلامی بالغ بر ۴۰۰ هزار اصطلاح نامه در ده رشته علوم اسلامی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب موضوع انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی و اسلامی که در نمایشگاه تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی و در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: کتاب توسعه علوم انسانی و اسلامی که نوشته شده، کار بسیار فاخری است که در حوزه علمیه قم انجام گرفته است و آنچه در کتاب آمده همه تحولات علوم انسانی نیست و اساس شکل گیری آن 17 نشست با حضور اساتید در علوم انسانی بوده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی ازدغدغه های متفکران دنیی و اسلامی، اسلامی سازی علوم انسانی بود، در گذشته و رژیم سابق افرادی بودند که در دانشگاه تفکرات سکولاری و لیبرالیستی را ترویج می کردند و باید در همان زمان افرادی می بودند که با این اندیشه مبارزه می کردند و اگر هم بودند مانند شهید مطهری و دکتر شریعتی انگشت شمار بودند.

وی عنوان کرد: در آن زمان عملا دانشگاه ها تعطیل شده بود و کاری در مبارزه با این اندیشه انجام نشده است ولی بعدها با حضور امام راحل و با راه اندازی چند گفتمان و دفاتری مانند حوزه و دانشگاه و مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) شاهد فعالیت جدی در بحث اسلامی سازی علوم انسانی بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد گفت: در همان زمان  قبل از انقلاب مشکلاتی در بحث ترویج اندیشه های باطل و علوم انسانی بوده و بعد از انقلاب بزرگان حوزه، با راه اندازی مؤسسات مختلف کارهای فاخری در ترویج اسلامی سازی علوم انسانی کردند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه افزود: بعد از انقلاب تلاش های زیادی برای اسلامی سازی با راه اندازی مؤسسات و پژوهشگاه ها صورت گرفته و در همین رابطه  می توان به راه اندازی پژوهشگاه دفتر تبلیغات با 12 پژوهشکده در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی نام برد.

وی عنوان کرد: توسعه رشته ها، موضوعات نو و گرایشات مختلف و توسعه مطالعات اخلاقی، توسعه نهادی اخلاق در حوزه ها، نشریات اخلاقی، توسعه گرایش ها در حوزه اخلاق و طراحی و توسعه سازی اصطلاح نامه های تخصصی علوم اسلامی بالغ بر 400 هزار اصطلاح در ده رشته علوم اسلامی از جمله مسائل ودستاوردهای بعد از پیروزی انقلاب است. 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد گفت: توسعه مطالعات تاریخ، تدوین دانشنامه ها، توسعه مطالعه تمدنی، توسعه علوم سیاسی، توسعه دانشگاه ها و توسعه علوم و معارف قرآن، توسعه فقه، توسعه فلسفه، توسعه مدیریت، توسعه مطالعات معنویت ومهدویت از دیگر این دستاوردها است. 

معاون پژوهشی پژوهشگاه دفتر تبلیغات افزود: این کتاب اثری است فاخر است و هر اندازه که در اسلامی سازی علوم انسانی پیش رویم، کتاب انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی و اسلامی هم پیش خواهد رفت و امروز این  علوم به عنوان سند در انقلاب مورد توجه است.

313/40

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha