جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دنیاطلبی

حوزه/ رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمود: مرا با دنيا چه كار؟ حكايت من و دنيا حكايت سوارى است كه در روز گرمى درختى برايش به پا شده و او در زير آن درخت خواب كوتاهى مى كند و سپس كوچ مى نمايد و درخت را وا مى گذارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* دنيا

 

1. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: دنيا خانه كسى است كه خانه ندارد و آنكه عقل ندارد، براى دنيا جمع مى كند.

 

2. امام باقر (علیه السلام) فرمود: هر روز فرشته اى ندا در مى دهد كه: (اى) آدميزاد! به دنيا آى براى مردن و گردآورى كن براى نابودى و بساز براى خرابى.

 

3. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمود: مرا با دنيا چه كار؟ حكايت من و دنيا حكايت سوارى است كه در روز گرمى درختى برايش به پا شده و او در زير آن درخت خواب كوتاهى مى كند و سپس كوچ مى نمايد و درخت را وا مى گذارد.

 

4. امام صادق (علیه السلام) فرمود: در كتاب على - صلوات الله عليه - آمده است كه: حكايت دنيا، حكايت مار است ، كه دست ماليدن به آن بسيار نرم و خوشايند است ، در حالى كه زهر كشنده اى در درون دارد، مرد عاقل از آن بپرهيزد، و كودك نادان بدان متمايل گردد.

 

5. امام صادق (علیه السلام) فرمود: دنيا مانند آب درياست كه هر چه شخص تشنه از آن بيشتر بياشامد، تشنگى اش بيشتر شود، تا آنكه او را بكشد.

 

6. امام رضا (علیه السلام) فرمود: عيسى بن مريم - صلوات الله عليه - به حواريين گفت: اى بنى اسرائيل! بر آنچه از دنيا از دست شما رفت ، افسوس ‍ مخوريد، چنانچه اهل دنيا چون به دنياى خود رسند بر دين از دست داده افسوس نخورند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha