جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق

حوزه/ مدیر حوزه علمیه تهران گفت: دعای عرفه بدین جهت که از جانب امام حسین(ع) صادر شده است آن هم در کنار جبل الرحمه در سرزمین عرفات یعنی در یک فضای بسیار معنوی، در یک زمان بسیار خاص و از لسان یک انسان کامل و برگزیده؛ موجب شده تا دعای عرفه یک دعای خاص و ویژه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که ماه ذی الحجه را باید ماه ولایت نامید، گفت: با وجود همه مناسبت هایی که در این ماه وجود دارد مثل روز عرفه، عید قربان، سالروز نزول آیه هل اتی و مناسبت های دیگر، اما به جرأت می توان این ماه را ماه ولایت و معنویت نامید.

وی با اشاره به اهمیت روز عرفه و اعمال ویژه آن، اظهار داشت: درباره نامگذاری روز عرفه باید نگاهی داشته باشیم به سرزمینی که حاجیان با وقوف در آنجا، اعمال و مناسک حج شان را آغاز می کنند، و آن سرزمین عرفات است. در وجه تسمیه نامگذاری این سرزمین به عرفات برخی گفته اند که عرفات از عرفان و شناخت است و برخی می گویند حضرت آدم و حوا بعد از آن که از بهشت رانده شدند و سالیانی در روی زمین، گریه و انابه و توبه داشته اند در این سرزمین مجددا یکدیگر را شناختند و زندگی شان را آغاز کردند.

مدیر حوزه علمیه تهران بیان داشت: بعضی ها هم گفته اند در این سرزمین جبرئیل امین بر حضرت ابراهیم(ع) نازل شد و اعمال حج را به ایشان یاد داد و سپس از حضرت سؤال کرد؛ عرفت؟ یعنی شناختی؟. بعضی هم گفته اند عرفات از اعتراف است چون سرزمین عرفات سرزمین اعتراف به گناهان و توبه از گناهان و بخشش آن ها است. به هر حال چون در مثل روز عرفه ای جبرئیل بر حضرت ابراهیم نازل شد و به ایشان اعمال حج را یاد داد و بعد از او خواست برای بخشش، اقرار به گناهان خود کند، آن سرزمین را عرفات نامیدند و چون این اتفاق در نهم ذی الحجه اتفاق افتاده است امروز را روز عرفه نامیده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در ادامه با اشاره به جایگاه دعای عرفه در بین ادعیه دیگر، گفت: ادعیه حقیقتی است که بزرگان دین به آن تاکید بسیاری دارند. البته باید توجه داشت که دعاهای ما صرفاً یک ابزار سخن گفتن و مناجات و درخواست از خدا نیست، چون دعاهای ما مأثور از ائمه معصومین(ع) هستند، لذا بزرگترین منبع عرفان، شناخت و یادگیری حقایق دین، ادعیه می باشد.

مدیر حوزه علمیه تهران تصریح کرد: دعای عرفه بدین جهت که از جانب امام حسین(ع) صادر شده است آن هم در کنار جبل الرحمه در سرزمین عرفات یعنی در یک فضای بسیار معنوی، در یک زمان بسیار خاص و از لسان یک انسان کامل و برگزیده؛ موجب شده تا دعای عرفه یک دعای خاص و ویژه باشد.

وی با بیان این که حقاقی عرفان در دعای عرفه وجود دارد،‌ گفت: در روایات روزه گرفتن روز عرفه مستحب است اما کسانی که ضعف برای خواندن دعا پیدا کنند، گفته اند بهتر است روزه را نگیرد اما دعای عرفه را بخواند و به حقیقت این دعا دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان با اشاره به اهمیت و جایگاه روز عرفه و سرزمین عرفات، گفت: ماه رمضان برترین ایام سال است و ماهی است که نفس کشیدن هم در آن ثواب دارد و یک هدیه خاص برای بندگان خدا است.

وی افزود: اما افرادی که به هر دلیلی نتوانسته اند از فیوضات ماه رمضان بهرمند شوند خداوند متعال یک فرصت دوباره ای قرار داده است آن هم در یک زمان خاص و در یک مکان خاص یعنی در سرزمین عرفات و در روز عرفه لذا کسانی که توفیق توبه در ماه رمضان پیدا نکرده اند خداوند متعال این فرصت را مجددا در روز عرفه و در سرزمین عرفات به بندگانش داده است. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha