پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمدجواد نظافت

حوزه/ حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت در اجلاس مدیران مدارس صدرا گفت: در مدارس و ادارات، ریل‌گذاری فرهنگی و اسلامی اشتباه انجام شده‌است و ضد ارزش‌ها ارزش پیدا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت، امروز در شانزدهمین اجلاس سالانه مدیران مدارس صدرای کشور، در هتل آفتاب ولایت مشهد، اظهار کرد: بعد از انقلاب، آموزش رشد پیدا کرد اما از رشد تربیت بازماندیم. زمانی در این کشور از هند پزشک می‌آمد و ما پزشک عمومی نداشتیم، اما اکنون بهترین متخصصان را داریم، پس در حوزه آموزش، رشد داشته‌ایم. در تربیت، نیازمند آموزش هستیم، ولی آموزش لزوما تربیت را به دنبال ندارد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی آموزش دینی در مراکز نظامی، دانشگاه‌ها و مدارس توسعه پیدا کرده اما تربیت اتفاق نیفتاده است. باید تربیت‌محور باشیم تا محصول و ثمره‌هایمان را شیطان نبرد و شاهد پدیده فرار مغزها نباشیم.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد تصریح کرد: اگر آموزش تربیت‌محور باشد، خروجی نظام آموزشی ما از ایران و ایرانی طلبکار نیست بلکه خود را بدهکار می‌داند.

نظافت با اشاره به اینکه مقصود از تربیت، تربیت اسلامی است، بیان کرد: هیئت، مظهر قلیان احساسات شیعی است اما احساسات بدون معرفت به درد نمی‌خورد چراکه بسیاری از مبارزان زمان انقلاب، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضد انقلاب شدند، در زندان اند و عده‌ای که معرفت و احساس توام باهم داشتند، در مسیر انقلاب باقی ماندند.

وی افزود: باید کسی وجود داشته باشد تا هنرپیشه‌ای تربیت کند که بتواند اثر مثبت بگذارد، این کار باید توسط عالم ربانی صورت گیرد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد تصریح کرد: باید معتقد باشیم که نیروسازی مهمترین کار است. مدیری که خواب کارش را نبیند، گریه نکند و نگران مسئولیتی که به او سپرده‌اند نباشد، نمی‌تواند در آداب وظیفه‌اش موفق شود.

نظافت در ادامه این اجلاس خاطرنشان کرد: در مدارس و ادارات، ریل‌گذاری فرهنگی و اسلامی اشتباه انجام شده‌است و ضد ارزش‌ها ارزش پیدا کرده اند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد افزود: یکی از مهم‌ترین عناصر انقلاب اسلامی شخصیت دادن و تکریم است؛ نظارت بر دانش‌آموزان باید غیرمستقیم، همراه با حفظ تکریم آن‌ها و به دور از تحقیر باشد. تجربه ثابت کرده است، اگر مدیر محبوب نباشد، موفق نمی‌شود. اگر آخوند و چادری محبوب نباشند، عمامه و چادرشان را بردارند، برای اسلام مفیدتر خواهند بود چون اگر مدیران محبوبیت نداشته باشند، نمی‌توانند مفید عمل کنند.

وی اظهار کرد: مدیر نباید در چشم‌ها خار باشد، محبوبیت در مدیریت و تربیت مانند گاز و ابهت مثل ترمز است. برای جمهوری اسلامی نوکر تربیت کنید نه طلبکار! نکاتی را در آموزش در نظر بگیرید که ثمره‌اش برای خانواده‌ها خوشایند باشند تا با مدارس همراه شوند. مشکل جمهوری اسلامی در حجاب این است که قانونی کردن حجاب را با اقناع همراه نکرده‌ایم؛ ذات انسان اجبار را بدون دلیل نمی‌پذیرد اما متاسفانه در سربازخانه‌ها با زور و اجبار غیر مناسب سربازان را برای نماز صبح بیدار می‌کنند. الزامات باید در موضوع حجاب وجود داشته باشد اما باید با اقناع صورت گیرد تا نبینیم که در خارج از کشور برخی از بانوان ایرانی عقده‌ای شده‌اند و همین روسری‌های نیم‌بند را هم از سر درمی‌آورند.

نظافت در ادامه تصریح کرد: اگر مردم دنیا سخنان زیبای اهل‌بیت را بشنوند، به اسلام متمایل می‌شوند و آمریکا از اهل بیت(ع) می‌ترسد. در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا طلبه داریم و زمینه‌های ظهور امام زمان در حال فراهم شدن است و شما باید در تسریع این روند موثر باشید.

وی در پایان گفت: در اقناع جوانان فرض کنید در اقلیت هستید و می‌خواهید اکثریت را مجاب کنید. در بحث کمک به فلسطین و سوریه با اینکه دلایل منطقی وجود دارد که به خاطر حفظ منافع ملی صورت می‌گیرد، مردم قانع نشده‌اند، باید برای مردم این چنین مسائل را توضیح داده و آن‌ها را قانع کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha