جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام کندری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این که نقطه کلیدی در پژوهش محوری اساتید هستند، گفت: اگر اساتید روحیه پژوهشی داشته و روش تدریس آنان نیز مبتنی بر پژوهش محوری باشد، این روحیه به تدریج به طلاب نیز انتقال می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام حسین کندری، در اختتامیه اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که اگر نگاهی به بسامد واژه های تفکر، تدبر و تعقل داشته باشید که همه گویای امر پژوهش می باشند می بینید بیش از 70 بار در آیات شریفه براین اصل تکرار و تاکید شده است، گفت: علمای اندیشمند ما در موضوع حفظ قرآن مساله تدبر را ارجح بر حفظ بدون فهم آیات می دانند.

وی با بیان این که پژوهش بستری برای تولید علم بوده و کلیه مطالب ارائه شده اساتید به طلاب در راستای تولید علم دینی است، بر ضرورت تربیت طلاب پژوهشگر تاکید و عنوان کرد: فرهنگ پژوهش باید در حوزه علمیه نهادینه شود که از قدیم الایام نیز همین بوده اما شاید قدری گرفتار متون شده و از آن پژوهش محوری مدنظر عالمان دین فاصله گرفته ایم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این که پژوهش محوری را علمای دین در درس هایشان رعایت می کنند که نقطه کلیدی این پژوهش محوری اساتید هستند، همان طور که ارزیابی ها و امتحانات همه در اختیار شما اساتید است، ابراز کرد: سؤالات امتحانی باید پژوهش محور باشد و تربیت پژوهشگر را در عرصه حوزه علمیه خراسان باید به عنوان یک اصل اساسی بدانید. 

حجت الاسلام کندری با بیان این که نقطه ثقل همه اتفاقات معاونت پژوهش برعهده شما اساتید است که با طلاب درگیر هستید و بیش ترین رفت و آمد طلبه از جهت اخلاقی و علمی با شما اساتید که بیش ترین تاثیر پذیری را از شما دارند می باشند، ابراز کرد: اگر اساتید روحیه پژوهشی داشته و روش تدریس آنان پژوهش محوری باشد، این روحیه به طلاب نیز انتقال می یابد.

وی با بیان این که در بحث امتحان پایان سال هم طلاب باید در قالب فعالیت پژوهشی موضوعی را دنبال کنند و این تاثیری در نمرات امتحانی طلاب داده شود، بیان کرد: در حوزه شیوه ارزشیابی شما می توانید کار بزرگی در فرهنگسازی پژوهش دنبال کنید.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به نقش بنیادین نشریات پژوهشی مدارس در نهادینه کردن فرهنگ پژوهش اظهار کرد: معاونت پژوهش حوزه خراسان از نشریات پژوهشی حمایت می کند تا این کمکی به تولید مجلات علمی تخصصی باشد.

حجت الاسلام کندری با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی علمی در عرصه پژوهش در مدارس علمیه حوزه خراسان، بیان کرد: گاهی شما در کنار بحث های علمی نیاز به مکملی در عرصه های پژوهشی دارید و مسئولین پژوهش و یا آموزش مدارس تلاش کنند نشست های علمی با اساتید مطرح کشور در راستای تقویت سطوح علمی خودتان دنبال شود.

وی با بیان این که باید به طلاب جرات قلم فرسایی داده شود تا رشد پیدا کنند، عنوان کرد: همه این ها در راستای آن است تا طلبه در سطح 4 تولید علمی جدیدی داشته باشد و اگر اساتید مطالبی را می بینند که نیاز است از جانب معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در راستای ارتقای سطح پژوهشی و علمی مدارس دنبال شود، حتما به معاونت منتقل کنید تا ان شاء الله عملیاتی شود.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha