جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی

حوزه/ دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به آیه ۶۱ سوره آل عمران، گفت: در روز مباهله پیامبر با ابزار دل و حقیقت به جنگ دشمنان اسلام رفت، و این رویداد تنها واقعه ای بود که پیامبر برای اثبات حقانیت اسلام با اهل بیت(ع) خود قدم در میدان گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر در همایش تبیینی روز مباهله که عصر امروز در تالار صدوق حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد، اظهار داشت: روش هایی که خداوند برای تجلی قدرت خود در سنگر دیانت و جامعه دینی در منظر و دید تاریخ قرار داده است به روش های مختلف بوده است.

امام جمعه موقت تهران افزود: اسلام دینی است که خداوند برای نجات بشر برنامه ریزی کرده  و حفاظت و نگهداری آن را نیز خودش بر عهده گرفته است و حفظ قرآن نیز طبق آیات شریفه قرآن بر عهده خود خداوند واقع شده است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم ۱۳ سال در غربت شدید در قلب شرک، کفر و ظلمات نفاق جنگید و انواع خطرات را بر جان خرید و نهایتاً جامعه کفر نقشه و قصد ترور فیزیکی وی را پی ریزی کردند و پیامبر توانست در سنگر امیرالمومنین علیه السلام به سلامت از آن توطیه جان سالم به در ببرد.

آیت الله صدیقی گفت: امیرالمومنین علیه السلام در شب لیلة المبیت در بستر پیامبر قرار گرفت و سنگر هجمه های بر پیامبر شد تا جان پیامبر در امان بماند و اگر این کار صورت نمی گرفت نه نامی از پیامبر بود و نه دینی از وی به جا مانده بود.

امام جمعه موقت تهران با بیان چندین آیه از کلام الله مجید تاکید کرد: طبق آیات قرآن کریم حق و اسلام نهایتاً پیروز و باطل شکست خورده و رفتنی است ولو اینکه دشمنان این حقیقت را نخواهد بپذیرند.

وی با بیان جنگ های پیغمبر اسلام و وضعیت اردوگاه صدر اسلام توضیح داد: ۸۰ جنگی که در طول تشکیل حکومت دینی با حاکمیت نبی اکرم(ص) واقع شده بود می توانست هر نظام و حکومتی را ریشه کن کند چرا که امکانات بی حد و حصر دشمن در صدر اسلام قابل مقایسه با سپاه اسلام نبود.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر ادامه داد: اما کدام اراده و عزم الهی بود که گره کور به دست او باز می شد؟ آیا بغیر امیر المومنین علیه السلام را کسی سراغ دارد، که مثل پروانه وقتی که ظاهر مسلمان شده ها فرار می کردند در اطرف پیامبر و در دفاع از پیامبر چند صد زخم بر تن خود بخرد؟ لافتی الا علی لاسیف الا ذالفقار.

وی افزود: در زمان دفاع مقدس نیز تمام کفر به جنگ جبهه امیرالمومنین علیه السلام یورش بود و در این جنگ نیز مثل همان ضربت کاریه جنگ خندق اتفاق افتاد و دشمن مجبور به عقب نشینی شد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان شیوه جنگ نرم پیامبر اظهار داشت: برای پیامبر دو جنگ بدون خونریزی ثبت شده است، اول فتح مکه که این هم یکی از آن وعده های خداوند در قرآن است و دومین فتح جنگ نرم پیامبر در قضیه مباهله اتفاق افتاد.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان آیه ۶۱ سوره آل عمران توضیح داد: در این آیه که مربوط به قضیه مباهله است خیلی نکات ظریفی درونش نهفته است. علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام صاحب دعوت هستندو همان مقام رسالتی را که پیامبر دارد این بزرگوران نیز دارند.

وی با توضیح نکته دیگر از این آیه شریفه افزود: در این آیه شریفه پیامبر با ابزار دل و حقیقت به جنگ میرود و در واقع پیامبر فقط در این صحنه با خانواده خود برای مقابله با دشمن قدم در میدان میگذارد و در هیچ جنگ‌ دیگری با خانواده حاضر نشده است.

امام جمعه موقت تهران با مقایسه قضیه غدیر و مباهله گفت: صحنه غدیر که از عجایب ادیان الهی و توحیدی است که علی علیه السلام را به عنوان جانشین بعد خود معرفی میکند و پیامبر دستور میدهد مردم برای بیعت با امیرالمومنین علیه السلام توقف کنند و بیعت مردم سه شبانه روز طول می کشد و این در حالی است که این امر از اصول و فروع و اخلاقیات نبوده است و در واقع مهر تایید خداوند بر این موارد است.

وی ادامه داد: در قضیه مباهله نیز شبیه غدیر بود که در خارج از مکه و یا مدینه و مسجد الحرام بود و در یک بیابان مباهله صورت گرفت که باید گفت مباهله ادله غدیر بود.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان خاطرنشان کرد: ان ‌شاءالله برای هرچه بهتر برگزار شدن روز مباهله و تبیین این روز بزرگ سال آینده برنامه های متنوعی باید تدارک دید تا این روز عزیز از غربت و محجورّیت در آید.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha