پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نانو

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عمر البشیر بالاخره به رشوه ریاض اعتراف کرد

سومین جلسه دادگاه «عمر البشیر» رئیس جمهور برکنارشده سودان در «خارطوم» پایتخت سودان برگزار شد.سومین جلسه بررسی اتهامات عمر البشیر در حالی برگزار شد که دادگاه با آزادی وی به شرط تودیع وثیقه مخالفت کرد.رئیس جمهور برکنار شده سودان که با اتهاماتی مانند فساد، تحصیل مال نامشروع، نگهداری ارز خارجی در محل سکونت و قتل عام معترضان روبرو است، امروز به دریافت پول از مقامات خارجی اعتراف کرد.وی گفت "پول کشف شده در محل سکونت وی از طریق دفتر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با هواپیمایی اختصاصی وارد کشور شده است."عمر البشیر همچنین در توضیح درخواست برگزاری دادگاه به صورت غیر علنی گفت "ولیعهد سعودی تمایلی به طرح نامش در این پرونده نداشت."البشیر دریافت ۲۵ میلیون دلار از عربستان را تایید کرده و مدعی شده ۵ میلیون دلار از این وجوه را به نیروهای واکنش سریع تخصیص داده است و مستندات آن نیز وجود دارد.وی همچنین گفت این مبالغ وارد خزانه دولت سودان نشده است.ارتباط البشیر با مقامات عربستان و امارات در جلسه پیشین داگاه رسیدگی به اتهامات وی نیز مطرح شده بود.وکیل البشیر پیش از این گفته بود این مبالغ به عنوان کمک هزینه و در چارچوب همکاری بین روسای جمهور دریافت شده است.سومین جلسه دادگاه پس از شنیدان اظهارات شاهدان پایان یافته و ادامه بررسی‌ها به شنبه آینده موکول شد.

ترامپ به مذاکرات تجاری خیانت کرد

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دور جدید مذاکرات آمریکا و چین در ماه سپتامبر انجام خواهد شد، اما برنامه تعرفه‌گذاری روی کالاهای چینی روز یکشنبه تغییر نمی‌یابد و روی 125 میلیارد دلار کالای چینی انجام می‌شود.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت: تیم تجاری چین و آمریکا قرار است در سپتامبر ملاقات کنند و مذاکرات خود را ادامه دهند، اما افزایش تعرفه روی کالاهای چینی سر جای خود است و یکشنبه افزایش می‌یابد. ترامپ همچنین گفت: فکر می‌کنم که مذاکرات تجاری توانسته پکن را در مواجهه با تظاهرکنندگان هنگ‌کنگ تا حدودی نرم‌تر کند. افزایش تعرفه پینگ‌پنگی بین دو اقتصاد برتر جهان اکنون صدها میلیارد دلار کالای چینی و آمریکا را درگیر کرده و تهدیدی بر رشد اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. ابهام در این باره که کی و چگونه مذاکرات دو کشور پایان می‌یابد، برنامه‌های سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت شرکت‌ها را پیچیده‌تر کرده است. ترامپ به خبرنگاران گفت: «ما به دنبال بردن این جنگ تجاری هستیم»، ما مذاکراتی را با چینی‌ها انجام می‌دهیم، ملاقات‌هایی برنامه‌ریزی می‌شود و تماس‌هایی برقرار می‌شود، فکر می‌کنم که این دیدار در ماه سپتامبر انجام شود و ادامه یابد و این چیزی نیست که ما بخواهیم آن را مخفی نگه داریم. کاخ سفید درباره تاریخ این دیدار اشاره‌ای نکرده است. تعرفه‌گذاری روی 125 میلیارد دلار کالای چینی قرار است این هفته انجام شود و ترامپ گفته است که به رغم گفت‌وگوهایی که قرار است انجام شود، تغییری در اعمال این تعرفه‌ها ایجاد نشده است. ترامپ گفت:« این تعرفه‌ها انجام خواهد شد.» وزیر امور خارجه چین هم گفت: هر دو طرف بر ارتباط مؤثر با یکدیگر تأکید دارند. آمریکا بر روی 125 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 15 درصد اعمال خواهد کرد که از جمله آنها ساعت‌های هوشمند، کفش و تلویزیون‌های فِلت خواهد بود.

ایران جزء برترین های نانوکاتالیست دنیا شد

با راه‌اندازی خط تولید نانوکاتالیست‌ رفرمینگ نفتا، در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایران در میان ۵ کشور تولیدکننده این نوع نانوکاتالیست‌ها در جهان قرار گرفت.یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید کاتالیست‌ رفرمینگ نفتا بر پایه گاما آلومینا نانوساختار شده است. این کاتالیست برای تولید بنزین به کار می‌رود؛ از این رو این کاتالیست در پالایشگاه‌ها یک ماده اصلی و حیاتی محسوب می‌شود.محمد ابراهیم نجاتیان از محققان این طرح با بیان اینکه این نانوکاتالیست برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: طول عمر این کاتالیست ۸ تا ۱۰ سال است و ما با ارائه این فناوری، نام ایران را در میان ۵ کشور تولیدکننده این کاتالیست نانویی قرار دادیم.وی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا ۸۰ درصد از بازار کاتالیست‌های تولید بنزین را در اختیار دارد، ادامه داد: علاوه بر آن فرانسه با ۱۵ درصد سهم بازار در رتبه دوم و کشورهای چین و روسیه کمتر از ۵ درصد سهم بازار کاتالیست‌های تولید بنزین را در اختیار دارند.نجاتیان این فناوری را حاصل ۵ سال تحقیق و توسعه دانست که منجر به طراحی و راه‌اندازی خط تولیدی به ظرفیت ۱۰۰ تن در سال شده است و یادآور شد: اولین محصول تولیدی این خط تولید تا پایان سال به بازار عرضه می‌شود.وی در عین حال به نیاز انباشته‌ شده در پالایشگاه‌ها در بخش کاتالیست‌های تولید بنزین به دلیل اعمال تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: از این رو ما درصدد راه‌اندازی خط تولید دیگری به ظرفیت ۲۵۰ تن در سال هستیم که طراحی آن به پایان رسیده است و در سال ۱۳۹۹ بهره‌برداری از آن انجام خواهد شد.به گفته این محقق تا پیش از سال ۱۳۹۰ صددرصد نیاز داخل به این نوع کاتالیست‌ها، از طریق واردات انجام می‌شد که پس از تحریم‌ها، واردات به شدت کاهش یافت و تولیداتی نیز در داخل کشور انجام شد؛ اما با ارائه فناوری نانوکاتالیست برای تولید بنزین خودکفایی در تولید این نوع کاتالیست در کشور ایجاد می‌شود و دیگر نیازی به واردات نیست.نجاتیان کاتالیست‌های تولید بنزین را از مواد بسیار راهبردی در کشور توصیف کرد که تولید آن برای خودکفایی در بخش تولید بنزین بسیار ضروری است و ادامه داد: تاکنون دو قرارداد با پالایشگاه‌های داخل کشور برای تجاری‌سازی این کاتالیست منعقد شده است.وی از عرضه نوعی نانوافزودنی به بازار در سال جاری خبر داد و گفت: این نانو افزودنی می‌تواند آلایندگی خودروهای دیزلی را به شدت کاهش دهد. با توجه به سهم بالای آلودگی هوا توسط موتورهای دیزلی، این محصول می‌تواند گامی بلند در مسیر بهبود هوا باشد.

دلار در بازار آتش‌بس داد

در روزی که بازار ارز داخلی تحت تاثیر آتش‌بس معامله‌گران کم نوسان بود، طلای جهانی رکوردی ۷۶ ماهه را به ثبت رساند.پس از دو روز نسبتا پرهیجان، وقت آرامش در بازار ارز و سکه بود؛ نوسان قیمت‌ها پایین آمده بود و مالداران و خالی‌فروشان آتش‌بسی موقت را پذیرفته بودند. روز چهارشنبه، قیمت دلار تغیرات چندانی نداشت و عمدتا در دامنه ۱۱ هزار و ۱۰۰ تا ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت کرد. ساعت ۴ بعدازظهر روز پنجم هفته، این ارز توسط معامله‌گران بیشتر با قیمت ۱۱ هزار و ۱۸۰ تومان به فروش می‌رسید که ۳۰تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود.نوسانات بازار ارز در شرایطی دیروز محدود شده بود که دو روز قبل، این ارز حتی از مرز ۱۱ هزار تومان پایین‌تر رفته و با حمایت معامله‌گران به سطح بالاتر بازگشته بود. در آن مقطع زمانی خالی‌فروشان تلاش می‌کردند قیمت را به سطوح پایین‌تر ببرند و مالداران سعی داشتند قیمت را در کانال ۱۱ هزار تومانی نگه دارند.براساس اظهارات فعالان، این دو دسته عمدتا معامله چندانی نداشتند و ترجیح می‌دادند یا تماشاچی وقایع بازار باشند یا اینکه با احتیاط موقعیت خرید و فروش بگیرند. البته در این روز برنده بازی بیشتر خریداران بودند. در روز کم نوسان بازار ارز، سکه تمام بهار آزادی نیز در یک دامنه محدود زندانی شده بود و نه می‌توانست به بالای سطح ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومانی برود و نه توان کاهشی‌ها به اندازه‌ای بود که یکبار دیگر آن را به زیر مرز ۴ میلیونی هدایت کنند.در چنین شرایطی، فلز گرانبهای داخلی نیز رشدی توام با احتیاط را در پیش گرفت و با ۲۰ هزار تومان رشد به بهای ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید. این رشد در شرایطی به ثبت رسید که سکه روز سه‌شنبه ۳۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

ترامپ با یورو به فدرال رزرو تاخت

رئیس جمهور آمریکا کاهش کم سابقه اخیر ارزش یورو را بهانه‌ای برای حمله مجدد به فدرال رزرو قرار داد.یورو در آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارز به کانال ۱.۱ دلاری وارد شد که در طول ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است وحتی از سطح پایین ثبت شده می ۲۰۱۷ نیز کمتر بوده است. دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نسبت به این مساله واکنش نشان داد و گفت که این اتفاق در نهایت به نفع تولید کنندگان اروپایی در رقابت با همتایان آمریکایی خود خواهد بود.ترامپ نوشت: یورو در برابر دلار به شکل دیوانه واری در حال ریزش است و به آن‌ها مزیت تولیدی و صادراتی خوبی می دهد. فدرال رزرو هم مثل همیشه هیچ کاری نمی‌کند! آن‌ها سرنخ را ندارند!ترامپ در طول هفته های اخیر بارها و بارها به مقایسه نرخ بهره در آمریکا با اروپا و چین پرداخته است و با اشاره به نرخ بهره منفی آلمان از بانک مرکزی آمریکا خواسته است تا نرخ بهره را کاهش دهد. با این حال ترامپ در پاسخ به خبرنگاران گفته است که موافق نرخ بهره منفی نیست و انجام این کار را در آمریکا را اشتباهی بزرگ می‌داند.ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود سعی کرد به فعالان اقتصادی آمریکا در خصوص جنگ تجاری با چین اطمینان خاطر دهد. وی با اشاره به این که مشکل تعرفه نداریم در سخنی عجیب گفت: با تعرفه ها مشکل نداریم به جای آن با فدرال رزرو مشکل داریم!مناقشه ترامپ با بانک مرکزی آمریکا مساله جدیدی نیست و وی یک بار جروم پاول، رئیس این بانک را دشمنی بزرگ‌تر برای آمریکا در مقایسه با چین دانسته بود! ترامپ با بیان این که به نظرش باید نرخ بهره ۱ درصد دیگر کاهش یابد گفت: کسب و کارهای کوچک آمریکایی هوشمندانه از اقدامات ما برای افزایش تعرفه بر واردات چینی حمایت می کنند چرا که می دانند این کار را به نفع آن ها انجام می دهیم.

طلا بالا پرید

قیمت طلا در معاملات بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیهای اقتصادی که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، بالا رفت.هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۵۴۲ دلار و شش سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه کاهش پیدا کرد اما نزدیک رکورد ۱۵۵۴ دلار و ۵۶ سنت که روز دوشنبه به آن صعود کرده بود، ایستاد.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۵۵۰ دلار و ۸۰ سنت رسید. دولت ترامپ پنج درصد تعرفه بیشتر روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را رسمی و تاریخ اجرای آن را اول سپتامبر و ۱۵ دسامبر تعیین کرد. اگرچه رییس جمهور آمریکا در روزهای اخیر لحن تهاجمی نسبت به چین را ملایم‌تر کرده اما از افزایش تعرفه های برنامه ریزی شده روی واردات چین عقب نشینی نکرده است. هنوز معلوم نیست مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی مذاکراتشان را ازسرخواهند گرفت یا خیر. عامل دیگری که به ابهامات اضافه کرده است، تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای تعلیق پارلمان این کشور به مدت بیش از یک ماه پیش از بریگزیت است.بازده اوراق خزانه ۳۰ ساله آمریکا و بازده اوراق ۱۰ ساله آلمان روز چهارشنبه به رکورد پایینی سقوط کرد که منعکس کننده اعتماد جهانی ضعیف به دورنمای اقتصادی است.انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا ماه آینده نرخهای بهره را کاهش دهند و بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که بانک مرکزی ژاپن نیز به این  موج خواهد پیوست.طلا در شرایطی که نرخهای بهره پایین می رود و هزینه نگهداری این فلز کمتر می شود، افزایش قیمت پیدا می کند.بر اساس گزارش رویترز، بازارهای روی کاهش ۲۵ واحدی نرخهای بهره آمریکا در ماه آینده و کاهش ۱۰۰ واحدی آنها تا پایان امسال حساب باز کرده اند.شاخص دلار آمریکا پس از رشد ۰.۲ درصدی در معاملات ، در برابر سبدی از ارزهای رقیب تغییر چندانی نداشت.

پراید کمی تکان خورد

هر دستگاه پراید ۱۱ در بازار، از پس ماندگاری طولانی در محدوده ۴۸ میلیون تومان به ۴۷ میلیون تومان برای فروش و ۴۶ میلیون تومان برای خرید از سوی نمایشگاه داران رسید.بر این اساس حتی این کاهش قیمت نیز رغبتی برای خرید و فروش در آخرین ما تابستان ایجاد نکرد و بازار خودرو همچنان در رکودی سخت و سنگین به سر می برد.بر این اساس قیمت هر دستگاه پراید ۱۵۱ به ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ به ۴۲ میلیون تومان رسیده است.فعالان بازار معتقدند جو روانی جاکم بر بازار بر کاهش قیمت ها دلدلت دارد و انتظار طولانی برای تعدیل قیمت خودرو سبب شده است بازار خودرو با رکودی عمیق و دامنه دار روبرو شود. نبود نقدینگی در دست مردم به دلیل سرمایه گذاری های سنگین سال گذشته نیز دلیل دیگر این رکود از سوی کارشناسان اقتصادی اعلام شده است چرا که رشد بی محابای تورم موجبات ورود سرمایه به بازارهای مختلف را فراهم کرده بود. پراید در حالی هنوز در محدوده ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان قیمت خورده است که خبرها حکایت از توقف خط تولید پراید در پایان سال جاری دارد. به نظر می رسد این خودرو در پایان سال ۱۳۹۸ با خط تولید خودرو در ایران خداحافظی خواهد کرد.

بورس کام سهامداران را شیرین کرد

معاملات بورس در نخستین روز هفته رکوردشکنی چشمگیری را ثبت کرد و در ساعات اولیه رشد بیش از پنج هزار و ۳۰۰ واحدی را تجربه کرد.شاخص کل بورس در نخستین ساعات معاملات خود، بعد از پنج هزار و ۳۷۸ واحد رشد وارد کانال ۲۸۴ هزار واحد شد.فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا (سهامی عام)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری غدیر،معدنی و صنعتی گل گهر و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.فردین آقابزرگی ، کارشناس بازار سرمایه علت این رشد فزاینده را کاهش التهاب ناشی از تغییرات قوانین بازار پایه و توجه فعالان بازار  به سمت سهام بنیادی و اثرگذار در شاخص مطرح کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا "آدریان دریا" را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه ای خبر داد که ایالات متحده نفتکش آدریان دریا و کاپیتان آن را به دلیل حمل و نقل بیش از 2 میلیون بشکه نفت که به نفع آنچه که نیروهای امنیتی ایران ذکر شده، تحریم کرد.دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) بامداد شنبه اعلام کرد: نفتکش آدریان دریا مطابق دستورالعمل اجرایی E.O.) 13224) به عنوان دارایی مسدود شده، شناسایی می شود.در این بیانیه آمده است: هر کس که به آدریان دریا کمک کند، مجازات خواهد شد.گفتنی است حدود دو ماه پیش نفتکش گریس‌1 هنگام عبور از منطقه جبل طارق توسط تفنگداران دریایی انگلیس توقیف شد. مقام‌های دولت محلی جبل طارق ادعا کرده این نفتکش در حال ارسال نفت به سوریه بوده و به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است.جبل‌طارق سرانجام حدود دو هفته پیش این نفتکش را آزاد کرد. گریس‌1 از آن زمان نامش را به «آدریان‌دریا» تغییر داد و با پرچم جمهوری اسلامی ایران حرکتش را آغاز کرد.این در حالی است که یک اندیشکده مستقر در آمریکا روز جمعه در تحلیلی نوشته واشنگتن طبق قانون دریاها نمی‌تواند نفتکش ایرانی «گریس‌1» که نامش را به «آدریان‌دریا» تغییر داده، توقیف کند.

فتا باند بزرگ فیشینگ کشور را متلاشی کرد

متهمان اصلی باند بزرگ فیشینگ با گردش مالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال و سرقت داده های بیش از ۶ هزار کارت بانکی توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات هرمزگان(فتا) شناسایی و دستگیر شدند.فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: با مراجعه یک شاکی زن از شهرستان بندرعباس و طرح شکایتی با موضوع برداشت غیر مجاز از حساب بانکی به واسطه خرید کارت های هدیه به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال ، پرونده اولیه تشکیل و برای پیگیری در اختیار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.سردار عزیزالله ملکی ادامه داد: با شناسایی ماهیت سیستم مشخص شد پولشویی شکل گرفته و در بررسی رد پای متهمان، ارتباط موضوع با پرونده فیشینگ در سال ۹۷ محرز شد بنابراین با احضار متهمان مربوط به پرونده های تشکیل شده در سال گذشته و بازجویی های فنی ، با هدف شناسایی اعضای اصلی این تیم تبهکاری، سرنخ های بیشتری به دست آمد .وی بیان داشت : در جریان بررسی های علمی و تحقیقات تکمیلی، نام های کاربری کانال های مخفی تلگرامی استخراج شد ، سپس طی شناسایی صفحات فیس بوک ، اینستاگرام و نفوذ به کانال های بسته متهمان مشخص شد که متهمان اصلی همزمان با راه اندازی فروشگاه های جعلی، سایت های قمار و صرافی آنلاین صوری، اقدام به احراز هویت های جعلی ،خرید ارزهای دیجیتال با بهره گیری از مبالغ فیشینگ ،تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و انتقال به درگاه های پرداخت متصل به حساب های شخصی،اجاره کارت های بانکی متعلق به معتادین و تهیه دستگاه های اسکیمر می کنند.رئیس پلیس هرمزگان اضافه کرد: این کانال ها ضمن هدایت عملیات های سازمان یافته فیشینگ و استخراج شناسه های سرقتی کارت های بانکی، همزمان با فعال سازی توکن و ربات، فعالیتی زنجیره ای داشتند، در سال گذشته تعدادی از زیرمجموعه های این گروه تبهکار در این پلیس و پلیس فتا استان ها دستگیر شدند اما قابلیت های حرفه ای گردانندگان اصلی برای پنهان کاری، فعالیت با هویت های جعلی و قطع مسیرهای ارتباطی موجب شد کارشناسان این پلیس اقدام به گسترش چتر اطلاعاتی و برپایی کمین گاه های مجازی برای برداشتن نقاب های مجازی و جمع آوری دلایل دیجیتال کنند.سردار ملکی افزود: با شناسایی کامل متهمان و استخراج مدارک دیجیتال غیر قابل انکار، سرانجام در یک اقدام همزمان و ضربتی با همکاری مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته فتا ناجا و پلیس فتا استان خراسان رضوی ،متهمین در مخفیگاه های خود دستگیر و این سیستم تبهکاری منحل شد،این مجرمان سایبری جهت کسب تکلیف از مقام قضایی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس تحویل داده شدند.

جنگ تجاری به بازار نفت رسید

قیمت نفت آمریکا در پایان معاملات پس از این که چین برای اولین بار اعلام کرد به واردات نفت آمریکا تعرفه وضع می‌کند، حدود ۴ درصد سقوط کرد.پس از این که چین برای اولین بار اعلام کرد به واردات نفت آمریکا تعرفه وضع می‌کند، قیمت‌های نفت حدود ۴ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای خود رسید. با تشدید جنگ تجاری نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد جهان و کاهش تقاضای نفت بیشتر شده است. چین تعرفه‌های واردات کالاهای آمریکایی را ۵ درصد افزایش داد که اجرای آن از اول سپتامبر خواهد بود. پس از آن ترامپ تعرفه‌های کالاهای چینی را ۵ درصد افزایش داد که از اول اکتبر اجرا خواهد شد.چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، واردات نفت از آمریکا را به شدت کاهش داده است و با تعرفه‌های جدید احتمالا این واردات به کلی متوقف خواهند شد.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، ۳.۸ درصد سقوط کرد و به ۵۳.۲۴ دلار رسید. این پایین‌ترین قیمت آن از ۹ آگوست تا کنون است. این شاخص نفتی در ادامه دوباره رشد کرد و در قیمت ۵۴.۱۷ دلار بسته شد.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۵۰ سنت یا ۰.۸ درصد افت کرد و به ۵۹.۴۰ دلار رسید.

ژاپن، بزرگترین طلبکار آمریکا شد

چین دیگر بزرگترین طلبکار آمریکا در جهان نیست، این عنوان حالا دیگر در اختیار ژاپن قرار گرفته است.ژاپن لقب بزرگترین طلبکار آمریکا را از چین گرفت. اکنون بدهی آمریکا به این کشور از یک تریلیون دلار گذشته است. ژاپن در سال جاری با افزایش ۲۱.۹ میلیارد دلاری طلب از آمریکا، لقب بزرگترین طلبکار این کشور را به دست آورد و اکنون بدهی آمریکا به ژاپن بالغ بر یک تریلیون و ۱۲۲ میلیارد دلار است. افزایش ۲.۱ میلیارد دلاری بدهی های آمریکا به ژاپن در ماه ژوئن چین را به جایگاه دوم فرستاد.بنجامین جِفری، کارشناس بازار در این خصوص گفت: حاکمیت بازار قرضه با بهره پایین یا منفی باعث می شود که این بازار نسبت به بازارهای اروپایی و چینی فعال تر شود. علاقه ژاپنی ها به سرمایه گذاری و همچنین قرض با بازده پایین و یا منفی یکی از دلایل رشد بدهی های آمریکا به ژاپن است.از سوی دیگر، روسیه روز به روز در حال کاهش طلب‌هایش از آمریکا است. روسیه از سال ۲۰۱۸ به تسویه حساب با امریکا اقدام کرد و در ماه ژوئن گذشته ۱۰.۸ میلیارد دلار از طلب هایش را تسویه کرد. روسیه زمانی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در بازار آمریکا بود و تنها در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۷۵ میلیارد دلار در این بازار سرمایه گذاری کرد.

منحنی سود اوراق قرضه باز معکوس شد

نرخ سود اوراق قرضه آمریکا روند سقوط یک ماهه خود را ادامه داد و این بار با فرستادن سود اوراق ۱۰ ساله به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۰۷ تا کنون، دوباره منحنی سود اوراق را معکوس کرد.نرخ سود اوراق قرضه آمریکا در ادامه روند سقوط یک ماهه خود، باز هم سقوط کرد و این بار با فرستادن سود اوراق ۱۰ ساله به پایین‌ترین سطح خود از ۲۰۰۷ تا کنون، دوباره منحنی سود اوراق را معکوس کرد.نرخ سود اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا، که به تغییرات سیاست‌گذاری‌های فدرال‌رزرو حساس است، تا ۱.۵۲۶ درصد افت کرد، اما ۵ صدم درصد بالاتر از نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله، که ۱.۴۷۶ درصد شده بود، قرار گرفت. قبل از ماه آگوست، آخرین باری که این قسمت از منحنی سود اوراق قرضه معکوس شده بود، به سال ۲۰۰۵ باز می‌گردد که ۲ سال بعد از آن بحران مالی جهانی و رکود بزرگ اقتصادی، اتفاق افتاد.  فاصله سود اوراق ۳ ماهه خزانه‌داری با اوراق ۱۰ ساله آمریکا، که شاخص مورد توجه فدرال‌رزرو است، به ۵۲ صدم درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح آن از مارس ۲۰۰۷ تا کنون است. سود اوراق ۳۰ ساله آمریکا هم به زیر دو درصد سقوط کرد و برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۷، با ۱.۹۵۵ درصد، از سود اوراق ۳ ماهه کمتر شد تا این قسمت از منحنی سود هم معکوس شود. در حقیقت، در ۵۰ سال اخیر، قبل از هر رکود اقتصادی، سود اوراق قرضه ۲ ساله از سود اوراق قرضه ۱۰ ساله بیشتر شده و هر ۵ بار اخیری که این بخش از منحنی اوراق قرضه معکوس شده،  به رکود اقتصادی منجر شده است.

اقتصاد آلمان کوچک‌تر شد

رشد اقتصادی سه ماهه دوم آلمان منفی شد.تضعیف میزان صادرات آلمان باعث شد تا رشد بزرگ ترین اقتصاد اروپا برای دومین فصل سال منفی شود. دفتر آمار آلمان در گزارش نهایی خود اعلام کرد که در سه ماه متهی به ژوئن رشد اقتصادی این کشور منفی ۰.۱ درصد بوده است. چشم انداز اقتصاد آلمان با توجه به تداوم تنش های تجاری و مساله برگزیت امیدوارکننده نیست.در بین بخش های مختلف میزان سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز ۱ درصد و میزان صادرات در مقایسه با سه ماهه نخست امسال ۰.۵ درصد کمتر شده است. کارستن برژسکی، کارشناس مسائل اقتصادی در بانک " آی جی" گفت : جزئیات منتشر شده از آمار رشد نشان می دهد که کاهش صادرات بیش از هر چیز دیگری در کاهش رشد اقتصادی موثر بوده است.آلمان یک سوم کل حجم تولیدات ناخالص داخلی منطقه یورو را در اختیار دارد اما سال گذشته رشد اقتصادی بسیار ضعیفی را به ثبت رساند به گونه‌ای که تنها ایتالیا رشد کمتری از آلمان را تجربه کرد. افزایش مناقشات تجاری بین آمریکا و چین، تهدید آمریکا به وضع تعرفه بر واردات محصولات اروپایی و مساله برگزیت از جمله دلایل اصلی کاهش رشد اقتصادی آلمان در سال گذشته عنوان شده است.بسیاری از نهادهای بین‌المللی و دولت آلمان، پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ را کاهش داده‌اند. طبق اعلام دولت این کشور اقتصاد آلمان امسال تنها ۰.۵ درصد رشد خواهد کرد که در صورت تحقق نسبت به رشد ۱.۵ درصدی سال گذشته یک سوم شده است. پیش‌تر نیز بانک مرکزی آلمان نرخ رشد ۱.۶ درصدی را برای رشد امسال پیش بینی کرده بود که این رقم بعداً در گزارشی به ۰.۸ درصد رسید.با وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی آلمان، بسیاری از مقامات دولت ائتلافی این کشور خواستار اتخاذ رویکرد انبساطی به منظور تقویت رشد شده اند. برخی از مقامات دولتی هم چنین پیش‌نهاد کرده اند که دولت اقدام به استقراض جدیدی کند.

آمریکا بانک لبنانی را تحریم کرد

ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت Jammal Trust Bank لبنان را به دلیل آنچه "کمک مالی به حزب‌الله" خوانده، تحریم کند.در اعلامیه وزارت داراریی آمریکا آمده است که ایالات متحده تصمیم گرفت Jammal Trust Bank، یکی از بزرگترین بانک‌های لبنان را به دلیل کمک مالی به حزب‌الله تحریم کند.علاوه بر اینکه این بانک وارد لیست سیاه آمریکا شد، این تحریم شامل حال سه شرکت بیمه هم شده است که به ادعای واشنگتن با جمال بانک در ارتباط هستند. افزون برآن، سه شهروند فلسطین و یک شهروند لبنان به دلیل شرکت در فعالیت جنبش حماس در نوارغزه وارد لیست سیاه واشنگتن شده‌اند.مقام عالی‌رتبه‌ای در دولت آمریکا در این خصوص گفت: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) اقداماتی علیه بانک انتخابی حزب‌الله در لبنان به انجام رساند. بانک Jammal Trust Bank از فعالیت حزب‌الله حمایت مالی می‌کند.به گفته وی این بانک دارای ۲۲ شعبه در لبنان و ۳ نمایندگی در خارج از کشور است. این بانک از نظر بزرگی در ردیف ۲۶ فهرست بانک‌های بزرگ لبنان قرار دارد.

تهران چاه‌های غیر مجاز را مسدود کرد

علیرضا نیکنام مدیر امور منابع آب تهران بزرگ اظهار کرد: با تلاش کارشناسان حقوقی، همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی در یک ماه گذشته، ۳۸ حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران و پردیس در مجموع به عمق ۱۲۲۲ متر و با دبی ۳۶.۹ لیتر برثانیه مسدود شد.وی همچنین با بیان اینکه این تعداد چاه‌ها در جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی پر شده است، گفت: با انجام این عملیات، از خروج ۷۳۰ هزار متر مکعب آب در سفره‌های زیرزمینی این امور جلوگیری خواهد شد.مدیر امور منابع آب تهران بزرگ بیان کرد: در همین مدت در بخش آب‌های زیرزمینی، ۳۵ حکم قضایی اجرا شده و همچنین با پیگیری‌های واحد بازرسی و نظارت نسبت به نصب ۲۱ دستگاه کنتور حجمی هوشمند روی چاه‌های پروانه دار اقدام شد.نیکنام با تاکید بر ارتباط خوب و همکاری تنگاتنگ دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی گفت: برداشت‌های بی رویه آب سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی‌کند.وی افزود: امور منابع آب تهران بزرگ بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی خواهد کرد.

سکه در یک‌قدمی ورود به کانال ۳ میلیونی ایستاد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به ۴ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید.همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان، ربع سکه، ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۸۸۰ هزار تومان است.همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۵۴۰ دلار و ۸۱ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۶ هزار و ۷۵۷ تومان است.

نقدینگی به مرز ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

براساس آمار متغیرهای پولی و بانکی خرداد ۹۸، حجم نقدینگی در پایان این ماه به ۱۹۷۹ هزار و ۹۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.متغیرهای پولی و بانکی خرداد ماه ۹۸ در قالب گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی منتشر شد. براساس آمار بخش متغیرهای پولی و بانکی، حجم نقدینگی در پایان خرداد ماه امسال با ۲۵.۱ درصد افزایش به ۱۹۷۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان رسیده است. رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال ۵.۲ درصد بوده است.ارقام سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی، اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بخش مصارف پایه پولی را تشکیل می‌دهد که جمع آنها نشان می‌دهد میزان پایه پولی در پایان خرداد ۹۸ به ۲۷۴ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان رسیده است.رشد پایه پولی در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال ۲۵.۵ درصد و در سه ماهه اول امسال ۳.۲ درصد بوده است.بدین ترتیب در خرداد ۹۸، نرخ ضریب فزاینده معادل ۷.۲ است.

سبد معیشت کارگران از ۷میلیون گذشت

عضوشورای عالی کار با اشاره به اینکه نرخ سبد معیشت از مرز هفت میلیون تومان گذشته است گفت:ترمیم دستمزد حتی از طریق متدهای غیرریالی می‌تواند تا اندازه‌ای از بار فشار تحمیلی به کارگران بکاهد.8 مرداد ماه 98 جلسه شورای عالی کار با محوریت بررسی راهکارهای ترمیم قدرت خرید کارگران،پیگیری آیین نامه تبصره 1 ماه7 ،گزارش های سامانه جامع روابط کار برگزار شد. در این‌جلسه که با حضور نمایندگان کارگران،کارفرمایان ودولت برگزار شد،پس از بحث وتبادل نظر در زمینه موارد فوق پیشنهاداتی در زمینه تأمین مسکن کارگران،راهکارهای توزیع کالاهای اساسی ارزان قیمت و...با تکیه بر ظرفیت تعاونی های کارگری مطرح شد ومقرر گردید پیشنهادات مطرح شده به صورت مکتوب به دبیر خانه شورا ارسال گردد وجلسه آتی شورا با حضور معاونین تعاون.. وامور اجتماعی وزیر ومطلعین دیگر تشکیل گردد .در خصوص آیین نامه تبصره 1ماده 7که در هفته اول مرداد به بررسی آن در کمیسیون اجتماعی دولت پرداخته‌بودیم مقرر شد کمیته روابط کار در جلسه‌ای فوق العاده به موارد مطرح شده در جلسه کمیسیون پرداخته ونتیجه را در جلسه‌آتی کمیسیون مطرح کنند .در این جلسه همچنین گزارشی ازاجلاس سازمان جهانی کار وپیگیریهای معاونت روابط کار برای پرداخت حقوق معوقه تعداد قابل توجهی از بنگاههای تولیدی وخدماتی ارائه شد .با وجود اینکه اکنون 8شهریور ماه است و حدود یک ماه از جلسه شورای عالی کار می گذرد هنوز خبری از جلسه نیست.

بانک جای نرخ سود سپرده و تسهیلات را برعکس کرد

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران گفت: الان ما نرخ سود سپرده را تعیین می‌کنیم بعد می‌رسیم به نرخ سود تسهیلاتی که به تسهیلات گیرنده پرداخت می شود و این باید برعکس شود و اصلاح این فرایند آرام آرام در حال انجام است. فرشاد حیدری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این که  بانکداری اسلامی کاملا قابلیت عملیاتی و اجرایی دارد افزود: ممکن است در همه هزاران شعبه بانک‌ها در سراسر کشور و در گوشه‌ای، قراردادی متفاوت و دارای اشکالاتی باشد که برگزاری همایش‌های بانکداری اسلامی برای رفع همین مشکلات و بهبود فرایندهاست.رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران وابسته به بانک مرکزی با اشاره به قواعد سپرده پذیری قرض و وکالت بانک‌ها در رابطه با مشتریان افزود: الان ما نرخ سود سپرده را تعیین می‌کنیم بعد می‌رسیم به نرخ سود تسهیلاتی که به تسهیلات گیرنده و سرمایه گذار باید پرداخت شود و این باید برعکس شود یعنی ما سود واقعی تسهیلات و بازدهی واقعی آن را به دست آوریم و بعد از کسر حق الوکاله و ... بانک‌ها، همان را بین سپرده گذاران تقسیم کنیم.حیدری با بیان این که اصلاح این فرایند آرام آرام در حال انجام است گفت: رویکرد همایش بانکداری، بهبود فرایند و عملیات بانکداری بدون رباست و باید به این سمت برویم و محاسبه بازدهی واقعی اقتصاد در پرداخت سود حد مطلوب ماست که باید با تعریف و اصلاح ساختارها به این حد مطلوب برسیم.کامران ندری کارشناس پولی و بانکی نیز گفت: من بعید می‌دانم این حد مطلوبی که آقای حیدری گفتند به این آسانی‌ها اتفاق بیفتد، برای این که تلقی ما و تصوری که از بانکداری و بانکداری اسلامی داریم و در قالب بانکداری بدون ربا آن را تعریف و مشخص کرده ایم، درست و عملیاتی نیست.این کارشناس با بیان این که آنچه مانع تحقق بانکداری اسلامی می‌شود به همین تفسیر و تصور نادرست بر می‌گردد افزود: این که می‌گویند ما باید بر اساس بازدهی واقعی تسهیلات به سپردگذاران سود پرداخت کنیم درست نیست چگونه می‌خواهند سود واقعی را مشخص کنند و اصلا در بانکداری متعارف نحوه محاسبه سود این گونه نیست، بلکه بر اساس روابط بین بانکی و میزان ذخایر بانک‌ها نزد بانک‌های مرکزی در آخر هر روز و بر اساس کسری ذخایر مشخص می‌شود. ندری با انتقاد از این که چرا بانک‌ها باید اصل سپرده سپرده گذاران را تضمین کنند گفت: همین موضوع موجب شده است بانک‌ها به اضافه برداشت از بانک مرکزی روی بیاورند و خروجی این موضوع می‌شود تورم و وقتی تورم بالاست نمی‌توان انتظار تسهیلات با سود پایین داشت.وی با اشاره به تفاوت معنای قرض در فقه و در بانکداری متعارف و مدرن گفت: تعریفی که ما از بانکداری اسلامی کرده ایم بر اساس تصور و ذهنیت ما فقط روی کاغذ قابلیت عملیاتی و اجرا دارد و واقعیت بانکداری درست و مدرن این گونه نیست، و درست به همین علت است که الان با این مشکلات روبرو هستیم.این کارشناس بانکی و پولی همچنین با بیان این که حتی ربا را هم در قانون بانکداری بدون ربا تعریف نکرده ایم تاکید کرد: البته مشکلات امروز ما فقط از ناحیه بانک‌ها نیست و فقط به بانک‌ها مربوط نمی‌شود، اما به لحاظ تئوری و نظری هم با چالش روبرو هستیم و من بعید می‌دانم بانکداری اسلامی چنان که تصور کرده ایم و در ذهن داریم تحقق پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha