جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سامانه اموال مسئولان فعال شد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

وزارت بهداشت برای نسخه‌نویسی الکترونیک ضرب‌الاجل تعیین کرد

معاون درمان وزیر بهداشت از لزوم اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیک در تمام مراکز درمانی دولتی و ۲۰ درصد از مرکز خصوصی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تا زمانیکه نسخه‌نویسی الکترونیک تکمیل نشود، نمی‌توانیم به طور کلی دفترچه بیمه را برای بیماران حذف کنیم. دکتر قاسم جان‌بابایی درباره رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی، گفت: در حال حاضر رسیدگی الکترونیک به اسناد، مختص اسناد بیمارستانی است. بر این اساس در گذشته پرونده بیماری که به بیمارستان می‌رفت، ۵۰ یا ۱۰۰ صفحه‌ داشت، اما در حال حاضر اسناد را به صورت الکترونیک ثبت و بررسی می‌کنیم.وی با بیان اینکه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی در تمام بیمارستان‌های شش استان کشور به طور کامل انجام شده است، افزود: در سایر استان‌های کشور نیز در هر استان در یک بیمارستان این اقدام انجام شده است. تا پایان سال هم کامل خواهد شد.جان‌بابایی درباره حذف دفترچه‌های درمانی در بیمارستان‌ها نیز گفت: حذف دفترچه‌ها مربوط به بحث استحقاق‌سنجی است و باید از سوی بیمه‌ها پیش رود. در عین حال حذف دفترچه مستلزم ایجاد نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک است؛ به‌طوری که باید ابتدا نسخه‌نویسی الکترونیک از سوی پزشک در مراکز دولتی و خصوصی انجام شود. پزشک هم برای این کار باید امضای الکترونیک داشته باشد. بنابراین برای حذف دفترچه باید نسخه‌نویسی الکترونیک ایجاد شود.وی ادامه داد: ما با رسیدگی و ارسال الکترونیکی اسناد می‌توانیم دفترچه را برای بیمارستان حذف کنیم، اما تا زمانیکه نسخه‌نویسی الکترونیک تکمیل نشود، نمی‌توانیم به طور کلی دفترچه را برای بیماران حذف کنیم. در این زمینه با وزیر بهداشت جلسات مفصلی را داشتیم که نسبت به اجرای این طرح تاکید داشتند و بیمه‌ها مکلف شدند که به اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک سرعت دهند؛ به‌طوری که قرار شد تمام مراکز دولتی و ۲۰ درصد از مراکز خصوصی تا پایان سال نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند.جان‌بابایی با بیان اینکه زیرساخت‌های مربوط به نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور وجود دارد، گفت: البته در بخش دولتی نیاز به خرید کامپیوتر داریم. در عین حال داروخانه‌ها هم باید نسخه‌پیچی الکترونیک را تکمیل کنند. زیرا وقتی پزشک به صورت الکترونیک نسخه‌نویسی می‌کند، باید حتما نسخه‌پیچی هم به صورت الکترونیک انجام شود. زیرا در غیر این صورت حلقه ناقص می‌شود. همزمان باید استحقاق سنجی هم انجام شود و این اقدامات به صورت همزمان جلو می‌روند.جان‌بابایی با بیان اینکه این اقدام، کاری بزرگ است و به نوعی تغییر رفتار محسوب می‌شود، گفت: اینکه پزشکی نسخه‌ای را تجویز کند و آن نسخه در داروخانه بلافاصله آماده و روی میز باشد، مقداری هماهنگی می‌خواهد، اما آغاز این کار هم اقدامی بزرگ در کشور است.

بی‌تحرکی مردم ایران به مرز هشدار رسید

افشین ملایی با بیان اینکه در حال حاضر کم تحرکی مردم به یک مسئله و مشکل ملی تبدیل شده است، اظهار کرد: برای تغییر این رفتار باید از رویکردهای علمی مطابق با استانداردهای جهانی استفاده کنیم. در حال حاضر رویکرد بازاریابی اجتماعی یک روش علمی در جهان برای این منظور است و این موضوع باید در وزارت ورزش نهادینه شود که در حال انجام آن هستیم تا در نهایت با شناخت عمیق از عموم مردم، برنامه‌های موثر برای ایجاد تغییر در رفتار آن‌ها را اعمال کنیم.سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی درباره ارائه آمارهای متناقض که یکی از آن‌ها آمار ۲۱ درصد فعالیت ورزشی مردم و حتی کمتر از آن از سوی متخصصان است و دیگری آمار ۵۱ درصدی است، گفت: ما از یک طرف آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار را داریم که اعلام کرده ۵۱ درصد مردم فعالیت ورزشی دارند اما از سوی دیگر طبق آمار مسئولان وزارت بهداشت می‌بینیم که بیماری‌های مختلف در جامعه به شدت رو به افزایش است، بطور مثال در آخرین پایش فشار خون در میان مردم مشخص شد که ۳۰ میلیون و هفتصد هزار نفر از مردم ایران که حدود ۴۰ درصد جمعیت ایران است به فشار خون مبتلا هستند.وی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد میزان فعالیت‌های ورزشی مردم ایران برای پیشگیری از بیماری‌ها کافی نیست. وزارت ورزش با اصلاح سیاست‌ها و تمرکز بر توسعه ورزش همگانی با همراهی و کمک صدا و سیما، آموزش و پرورش،جمعیت‌های کارگری، وزارت بهداشت، وزارت کار و ... باید چاره جدی برای این وضعیت و بهبود آن بیندیشند. شورای عالی ورزش باید با حضور ریاست جمهوری و وزرا تشکیل شود تا با پیگیری و انجام روش‌های علمی و درست در دوره زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله شاهد بهبود این وضعیت باشیم.ملایی با تاکید بر اینکه متاسفانه وضعیت ورزش در جامعه مناسب نیست، گفت: آمارها نشان می‌دهد مردم ایران ورزش را جدی نمی‌گیرند. مسئله جدی امروز جامعه ایران کم تحرکی است که باید با برنامه‌ ریزی درست و اجرای آن‌ها این رفتار را تغییر دهیم نه اینکه مدام دنبال برگزاری رویداد ورزشی باشیم، کما اینکه طی سال‌های گذشته رویدادهای زیادی برگزار شد اما یا مردم از آن استقبال نکردند و یا اینکه موقتی بوده و به تغییر رفتارشان منجر نشده است.مدیر کل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: به سمتی حرکت می‌کنیم که در هر استان حداقل بتوانیم از متخصصان ورزشی استفاده کنیم. افرادی که تخصصی در ورزش ندارند باید اجازه بدهند متخصصان امر کار را به دست گیرند و جامعه را از وضعیت فعلی نجات دهند. سلامت ملی ما به مخاطره افتاده و دیگر وقت تعارف کردن نیست.

ساعت اتمی جدید ناسا فعالیت خود را آغاز کرد

ناسا تایید کرد که ساعت جدید اتمی این سازمان، در حال حاضر چرخش خود را در مدار نزدیک زمین آغاز کرده است.این ساعت که در ۲۵ ژوئن سال جاری با موشک "فالکون هوی"(Falcon Heavy) شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) از "مرکز فضایی کندی"(KSC) در فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد، یک ساعت اتمی کوچک و فوق‌العاده دقیق است که از یون‌های جیوه ساخته شده و نسبت به ساعت‌های اتمی که پیش از این به فضا پرتاب شده‌اند، کوچک‌تر، دقیق‌تر و محکم‌تر است.به گفته ناسا، این ساعت اتمی موسوم به "DSAC" که به اندازه یک توستر است، در روز ۲۳ اوت و پس از هفته‌ها آزمایش، در مدار زمین فعال شده است. هدف ناسا از پرتاب ساعت اتمی این است که مشکل نحوه ساخت فضاپیما را برای ماموریت‌هایی که در اعماق فضا صورت می‌گیرند، برطرف کند تا بدین صورت، مشکلات جهت‌یابی به صورت خودکار و با کمترین کمک از سوی زمین حل شوند.جهت‌یابی در فضا، مانند جهت‌یابی در زمین است و با ساعت‌هایی انجام می‌شود که تا حد ممکن دقیق هستند. نسل پیشین این ساعت‌ها بیش از حد بزرگ و سنگین بوده‌اند؛ در نتیجه امکان بردن آنها به فضا وجود نداشت و یا اینکه از دقت کافی برخوردار نبودند و امکان به کار بردن آنها در ماموریت‌های اعماق فضا وجود نداشت. به خاطر وجود چنین محدودیت‌هایی، ماموریت‌های سفر به ماه و سیارات دور، بر ارتباطات رادیویی دو طرفه مبتنی بودند.این ساعت اتمی جدید، چنین مشکلاتی را ندارد، زمان کمی را به کار می‌گیرد و تعداد فضاپیماهای مورد نیاز را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که این ساعت، برای کاوشگرهایی که مانورهای پیچیده مداری را در زمان کوتاهی انجام می‌دهند، مناسب نیست. با وجود این ساعت، ماموریت‌های فضایی فقط بر ارتباطات رادیویی دو طرفه با زمین مبتنی نخواهد بود و امکان ردیابی آنها از فضا با ثبات و دقت بیشتر وجود دارد.

رئیسی سامانه اموال مسئولان را فعال کرد

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد باید از افراط و تفریط پرهیز کرد، یادآور شد: هم بی عملی و هم انگشت اتهام بی سند به سمت کسی گرفتن، هر دو به روند مبارزه با فساد ضربه می زند. نباید کسانی خواسته یا ناخواسته امری غیر مستند را در فضای مجازی یا حقیقی به کسی نسبت دهند. اگر سندی وجود دارد باید به دستگاه قضایی ارائه شود زیرا اتهام زنی در فضای حقیقی و مجازی، موجب سلب امنیت روانی و اخلاقی از جامعه می شود و باید این موضوع به دقت کنترل شود.آیت الله رئیسی با بیان اینکه دلسوزان نظام باید مستند سخن بگویند، اظهار کرد: دستگاه قضایی به هیچ عنوان ظلم به هیچکس را روا نمی داند. ما معتقدیم در عین قاطعیت باید عادلانه و بر اساس آنچه که منطبق با حق و عدل است، برخورد کنیم زیرا به اعتقاد ما چنین برخوردی است که می تواند امیدها را در جامعه افزون کند.رئیس قوه قضاییه همچنین به کسانی که به هر دلیل دچار هوای نفس شده و با اخذ رشوه و پورسانت، ارتکاب اختلاس یا کسب درآمد از محلی که مشروع نبوده است به بیت المال دست اندازی کرده اند، توصیه اکید کرد که پیش از ورود قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده آنان، خودشان این اموال را به مردم بازگردانند.رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سامانه اموال مسئولان فعال شده است، افزود: اگر کسانی به هر نحو گزارشی درباره زد و بندها، حیف و میل بیت المال، تخلف و تعدی به حقوق مردم دارند، باید آن را به دستگاههای مسئول اعلام کنند و دستگاه ها نیز باید اقدام کنند زیرا اقدام از ناحیه سه قوه و نهادها می تواند برای مردم اطمینان بخش باشد.

دلایل شکاف طبقاتی در ایران مشخص شد

با وجود این که دولت از رشد اقتصادی می گوید، آمارها از افزایش ضریب جینی و بیشتر شدن فاصله طبقاتی حکایت می کند. براساس گزارش مرکز آمار، شاخص ضریب جینی در سال 97 به بدترین وضعیت خود در دهه 90 رسید. شاخص ضریب جینی در سال گذشته 409/0 اعلام شده است که بالاترین رقم نسبت به سال‌های قبل بوده است. هرچه ضریب جینی بالاتر رود به معنای ناعادلانه‌تر شدن توزیع درآمد در کشور است، یعنی سهم پولدارها از اقتصاد، بیشتر و سهم فقرا کمتر می‌شود.مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیراً در گزارشی به بررسی دلایل فقر پایدار و توزیع نامناسب درآمد در ایران پرداخته و موارد زیر را به‌عنوان مهم‌ترین عوامل شکاف طبقاتی در کشور عنوان کرده است:عدم توجه به فراگیری رشد اقتصادی،پایین بودن تحرک درآمدی در دهک‌های پایین درآمدی، درآمد پایین شاغلان،نبود نظام متناسب‌سازی مهارت‌های موردنیاز بازار با مهارت‌های آموزش داده‌شده در مراکز آموزشی رسمی و غیررسمی،بی‌توجهی به کیفیت آموزش‌های رسمی و غیررسمی،ضعف در سازوکارهای نظارت و ارزیابی اثربخشی در طرح‌های حمایتی و اشتغال‌زایی،نبود برنامه‌ریزی مرکزی در زمینه فعالیت‌های حمایتی، اشتغال‌زایی و کاهش فقر،دسترسی نامتوازن به تسهیلات بانکی،مهاجرت‌های نامناسب و برنامه‌ریزی‌نشده درون‌کشوری و برون‌کشوری،بالا رفتن نرخ شهرنشینی،افزایش ناگهانی و بی‌رویه نرخ ارز و انتظارات تورمی حاصل از آن،بی‌توجهی به ارتقای سطح اقتصادی و اجتماعی مناطق در افزایش ضریب دسترسی به زیرساخت‌های اساسی،عدم آینده‌نگری و برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش اثرات نامطلوب برخورد با تکانه‌های خارجی احتمالی.آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران درخصوص افزایش ضریب جینی گفت: افزایش تورم طی سالیان اخیر سبب شده بر قیمت و ارزش دارایی‌های دهک‌های بالا اضافه شده و از طرف دیگر دهک‌های پایین بیشترین ضرر را از تورم ببینند. به‌عنوان مثال ارزش مسکن طبقات بالا افزایش یافته ولی طبقات پایین مجبورند با قیمت بیشتری این مساکن را اجاره بکنند.

سازمان اطلاعات بزرگترین شبکه تصادفات ساختگی کشور را متلاشی کرد

با تلاش سربازان گمنام در اداره کل اطلاعات استان گلستان، بزرگترین شبکه تصادفات ساختگی کشور شناسایی و منهدم شد.هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان گفت: پس از ماه‌ها کار تخصصی سربازان گمنام امام زمان عج پنج نفر سرکرده اصلی این شبکه دستگیر و ۱۵۰ سر شاخه و ۵۰۰ زیرشاخه این باند که در پنج استان گلستان، مازندران، خراسان شمالی، اصفهان و یزد فعالیت می‌کردند شناسایی شدند.هاشمیان افزود: بیش از دو هزار برگ اوراق و اسناد از این شبکه کشف که توانسته بودند نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال از بیمه‌های سراسر کشور تسهیل مال نامشروع داشته باشند که با اقدام سربازان گمنام امام زمان عج از پرداخت ۳۰ میلیارد ریال دیگر به آنان پیشگیری شد.او اضافه کرد: تصادف عابر پیاده با خودرو، موتورسیکلت با خودرو و واژگونی عمدی خودرو سه شگرد اصلی اعضای این شبکه در تصادفات ساختگی بوده است.

دورین باهاما را درنوردید

طوفان دورین نیرومندتر و خطرناکتر شده است.مرکز ملی طوفان آمریکا شدت باد را ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت بادهای ناگهانی را ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است.طوفان دورین شمال غربی باهاما را درنوردیده و بارش‌های سیل آسا داشته است.مرکز ملی طوفان آمریکا پیش بینی کرده این طوفان بی اندازه خطرناک به سمت ساحل شرقی آمریکا حرکت خواهد کرد.بخش‌هایی از ایالت فلوریدا تخلیه شده است. هواشناسی هشدار داده بلندی امواج ناشی از طوفان ممکن است به هفت متر برسد.

دپوی داروهای استراتژیک تایید شد

در آستانه سومین ماه از تشکیل قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، نهمین جلسه هیات اجرایی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی با حضور اکثریت اعضا و وزیر بهداشت برگزار شد.در این جلسه، ابتدا با حضور هیات اجرایی، گزارش ارزی سازمان غذا و دارو شامل گزارش ارزی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل و گزارش ارزی اداره کل تجهیزات پزشکی در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ ارائه شد و جوانب موضوع مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.براساس گزارش‌های ارائه شده در این نشست، در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۴۵ میلیون و ۳۰۷ هزار یورو ثبت سفارش در حوزه دارو و مواد اولیه دارویی صورت گرفته و گزارش ثبت سفارش‌ها بر حسب حوزه فرآورده‌های مختلف دارویی سال ۹۸ حاکی از این است که بیش از ۵۱ درصد ارزش ثبت سفارش‌ها متعلق به مواد اولیه و موثره دارویی و ۴۱ درصد متعلق به زیر فرآورده‌ها یا محصولات نهایی دارویی است؛ شش درصد از ثبت سفارش‌ها، ماده اولیه بسته ‌بندی و ملحقات و دو درصد سهم فرآورده‌ های ملزومات دارویی گزارش شد.گزارش عملکرد هیات امنای ارزی پایان بخش این جلسه قرارگاه بود و آنچه در این میان جلب توجه می کرد، اقدام هیات امنا در راستای عملیاتی شدن مصوبه قبلی قرارگاه مبنی بر تامین ذخیره استراتژیک اقلام موضوع فعالیت هیات امنا تا پایان بهار سال ۹۹ بود که با توجه به تمهیدات انجام شده، هیات امنای ارزی عملا این دپوی استراتژیک تا پایان خرداد ۱۳۹۹ فراهم آمده است.در گزارش هیات امنای ارزی در در راستای حمایت از رونق تولید و تولید داخلی ظرف ماه‌ های اخیر بیش از ۷۲ درصد خرید از تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.بنابر اعلام وبدا، لزوم تشکیل قرارگاه های استانی تامین دارو و تجهیزات پزشکی موضوع دیگری بود که در این جلسه به بحث و بررسی گذاشته شد و از سوی وزیر بهداشت به کلیه دانشگاه‌هایی که تاکنون قرارگاه‌های استانی آنها تشکیل نشده و یا تشکیل جلسه نداده است، ۴۸ ساعت برای تشکیل قرارگاه استانی فرصت داده شد و تاکید شد مسئولیت تاخیر یا عدم ارائه گزارش جلسات و مصوبات جلسه قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات استانی به سازمان غذا و دارو، با روسای دانشگاه‌ های مربوطه خواهد بود.

زمین، شیلی را لرزاند

سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در شیلی خبر داده است.این زمین‌لرزه ساعت ۲۱:۳۲ به وقت گرینویچ در منطقه "آریکا"ی شیلی به وقوع پیوسته است.بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، همچنین کانون زمین‌لرزه در عمیق ۳۵ کیلومتری زمین بوده است.

آمار رسمی طلاق نگران کننده اعلام شد

عضو هیئت علمی دانشگاه، همچنین با بیان ضرورت پذیرش طلاق به عنوان یکی از واقعیت‌های اجتماعی و با اشاره به آمارها در این حوزه افزود: خیلی وقت‌ها باید موضوع طلاق را به عنوان یکی از واقعیت‌های اجتماعی بپذیریم و نمی‌توان آن را از واقعیت‌های جامعه حذف کرد، متاسفانه طبق آمار رسمی که طی دو سال گذشته منتشر شد الگوی طلاق در جامعه ما تغییر مثبتی نداشته است و در هر سه دقیقه در جامعه ما یک طلاق رخ می‌دهد و روزانه ۴۰۰ طلاق در کشور داریم.شبابی ادامه داد: طبق تحقیقات به عمل آمده و گزارشات کلینیک که مبین آن است ۴۷ درصد این طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد و اگر خوش‌بینانه فکر کنیم و بگوییم این ۴۷ درصد دارای فرزند نیستند و ۵۳ درصد دیگر زوج‌هایی که طلاق می‌گیرند به طور متوسط یک یا دو فرزند داشته باشند، جامعه با سالانه حدود یکصد هزار فرزند طلاق، بطور تخمینی مواجه خواهد شد.وی خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها توسط کلینیک راههای پیشگیری از طلاق، محدود کردن و کنترل آسیب‌های وارده بر کودکان طلاق از طریق مسائل حقوقی و بررسی مداخلات روانشناختی است.در این نشست سید علی کاکا فعال اجتماعی و بنیانگذار انجمن طاقت (جمعیت بچه‌های طلاق ایران)، گفت: حدود 6 سال است به صورت رسمی و غیر رسمی در این حیطه فعالیت می‌کنیم و به خاطر دغدغه‌هایی که در زندگی شخصی داشتم تصمیم گرفتم در موضوع کودکان طلاق به فعالیت بپردازم و تمام فعالیت ما در انجمن بچه‌های طاقت در راستای کاهش آسیب‌های فرزندان در پی طلاق است و به همین منظور با افرادی که در حین جدایی هستند، هم والدین و هم فرزندان و بطور کلی با عامه جامعه در بحث پیشگیری از طلاق در ارتباط هستیم تا ازدواجی داشته باشند که منجر به طلاق نگردد.

اتوبوسی ها مقصر اصلی تصادفات جاده ای اعلام شدند

سردار کمال هادیان فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در نشست فصلی مدیران عامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری کشور با اشاره به آمار جان‌باختگان تصادفات رانندگی در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: سال ۸۴ جزء یکی از بدترین سال‌های ما از لحاظ کشته شدگان تصادفات جاده‌ای بود که در این سال ۲۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند که پس از آن با تغییر رویکرد کلانی که در کشور انجام شد و کمک‌هایی که دولت در این مسیر انجام داد سال ۸۵ توانستیم کاهشی در تصادفات جاده‌ای شاهد باشیم.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این نکته که در سال ۹۶ کاهش جان باختگان تصادفات رانندگی کاهش پیدا کرد، گفت: در سال ۹۶ یک و دو دهم کشته‌ها ما افزایش پیدا کرد و در سال ۹۷ این رقم به یک و هفت دهم رسید که در این سال ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر از هموطنان خود را در تصادفات جاده‌ای کشور از دست دادیم و نزدیک به ۳۶۵ هزار مجروح داشتیم و این شرایط شرایط بدی است.هادیان فر با اشاره به این نکته که روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر در کشور جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند گفت: بخش زیادی از آن در ناوگان حمل و نقل عمومی است و با توجه به حجم سفری که به صورت زمینی انجام می‌شود جای تامل دارد.او تاکید کرد: ۷ درصد سفرها به صورت ریلی ۲ درصد سفرها هوایی ۱ درصد سفرها از طریق دریا و مابقی سفرها به شکل زمینی انجام می‌شود که در سال گذشته نزدیک به ۱۹ میلیون سفر را تجربه کردیم که بخش زیادی از آن‌ها از پایانه‌های مسافربری انجام شد.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اهم برنامه‌های پیش رو برای کاهش تصادفات در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: یکی از مهم‌ترین عامل در کاهش سوانح و حوادث مدیریت پایانه‌های مسافربری و بخش دیگر آن توسعه انضباط ترافیکی است.هادیان فر ادامه داد: ۴۰ میلیون راننده در کشور وجود دارد و ۲۳ و نیم میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتور سیکلت در کشور در تردد هستند که انضباطی در عملکرد آن مشاهده نمی‌شود و تلاش ما برگزاری چنین نشست‌هایی این است که بتوانیم از تمام ظرفیت موجود استفاده کنیم و از ۳۳ دستگاهی که در حوزه حمل و نقل دارای مسئولیت هستند بهره ببریم.او با اشاره به دغدغه حوزه پلیس راه گفت: دغدغه ما در بحث راهنمایی و رانندگی اتوبوس‌های مسافربری هستند که کنترلی روی آن‌ها در پایانه مسافربری انجام نمی‌شود و آمارها نشان می‌دهد در ۲ ماه اخیر تصادفات حمل و نقل عمومی افزایش داشته است و باید تاکید کنم این آمار فاجعه بار نیست، ولی باید نسبت به افزایش آن توجه و تامل کرد.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در مقایسه آمار کشته شدگان ۲ ماه اخیر سال ۹۷ با ۲ ماه اخیر سال ۹۸ گفت: در دو ماهه اخیر تعداد جان باختگان در تصادفات اتوبوسرانی ۳۴ نفر بود که این آمار نسبت به زمان مشابه سال ۹۷ تنها ۱۹ نفر بود که این نشان از افزایش تعداد جان باختگان حوادث تصادفات در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) دارد.هادیان فر با اشاره به آمار مجروحین گفت: در مدت مشابه نزدیک به ۱۵۸ درصد میزان مجروحان تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) افزایش پیدا کرده است که آمارها نشان می‌دهد ۸۱ درصد راننده اتوبوس در بروز حادثه مقصر است که باید در این حوزه نظارت‌ها جدی شود.او با اشاره به مقررات ساعت رانندگی گفت: طبق قانون راننده اتوبوس مکلف است تنها ۹ ساعت رانندگی کند، ولی به علت آنکه در بسیاری از پایانه‌های مسافربری رانندگان اجاره‌ای هستند توجهی به رعایت این قانون نمی‌شود.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر این نکته که باید کنترل فنی اتوبوس جدی گرفته شود گفت: باید در پایانه‌های اتوبوسرانی پلیس راهور مستقر شود و ما نیز نگاه خود را به صورت اصلاحی-کنترلی کنیم که از بروز حوادث به دلیل نقص فنی جلوگیری شود.هادیان فر در توضیح تبدیل خوابگاه رانندگان اتوبوس به انبار در برخی از پایانه‌های اتوبوسرانی گفت: در بازدیدهای خود از پایانه‌های اتوبوسرانی بارها مشاهده کردم که به دلیل پولی بودن خوابگاه رانندگان اتوبوس رانندگان استراحت خود را در زیر اتوبوس انجام می‌دهند که به زور حتم این شکل استراحت نمی‌تواند استراحت کاملی باشد.او با اشاره به نصب ۱۵ هزار سامانه کنترل هوشمند بر روی دستگاه‌های اتوبوس مسافربری بین شهری گفت: ۵۰۰ متر مانده به اینکه اتوبوس به پلیس راه برسد از طریق دستگاه اطلاعات آن مخابره می‌شود و پلیس در جریان نوع عملکرد راننده در طول مسیر قرار می‌گیرد.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در توضیح دیگر دلیل تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: سرعت، سبقت، خستگی و عدم توجه بله جلو جزء‌۴ عمل به وجود آورنده تصادف است که در بحث عدم توجه به جلو از سوی راننده می‌توان به استفاده از تلفن همراه و تماشای فیلم اشاره کرد که نزدیک به ۳۴ درصد تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) به همین دلیل (عدم توجه به جلو) است.هادیان فر با تاکید بر این نکته که مدیریت فعلی پاسخگوی نیاز امروز ما نیست گفت: مدیریت امروز مدیریتی است که باید بر مبنای عقل است و مدیریت عقلی نیاز به فناوری و تجهیزات امروزی دارد و ما باید از تکنولوژی روز جهان در این مسیر استفاده کنیم، زیرا مدیریت سنتی پاسخگوی نیاز ما نیست.او تاکید کرد: سرعت، دقت، خستگی و عدم دقت به جلو عامل ۸۲ رصد تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) است هادیان فر با تاکید بر این نکته که ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد گفت: ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد و دلیل آن است که در ابتدای مسیر راننده پر انرژی و با سرعت بیشتری اتوبوس را هدایت می‌کند که این خود درصد احتمال تصادف را افزایش می‌دهد، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که تصادف در ۳۰ کیلومتری مانده به مقصد به علت خستگی نیز خود به عنوان تهدید به شمار می‌رود.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر این نکته که باید فرهنگ سازی در حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی انجام شود گفت: ما آمادگی داریم در هر پایانه مسافربری جلسه‌های آموزشی خود را برگزار کنیم و آماری که نشان می‌دهد در ۱۳ سال گذشته که بنزین و خودرو گران شد و مجازات حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی تشدید شد تنها توانستیم ۷۱۲ هزار نفر کاهش جان‌باختگان داشته باشیم.

اسامی بازداشت‌شدگان پرونده ۶ میلیارد یورویی پتروشیمی اعلام شد

در پایان دادگاه اعضای هیأت مدیره بانک سرمایه قاضی مسعودی‌مقام در جمعه خبرنگاران اسامی بازداشت شدگان پرونده ۶ میلیارد یورویی پتروشیمی را اعلام کرد.وی در مورد نام متهمان بازداشت شده گفت: عباس صمیمی (عضو وقت هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ایران) و علیرضا علائی رحمانی (عضو وقت هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی) ۲ فرد بازداشت شده هستند.مسعودی‌مقام در پاسخ به این سوال که آیا پرونده جدیدی در ارتباط با متهمان بانک سرمایه واصل شده است یا خیر گفت: فعلاً فقط پرونده شاملویی واصل شده، اما هنوز تعیین وقت نشده است.

ناجا آمار رسمی مصرف کنندگان مواد مخدر را اعلام کرد

سردار اسکندر مومنی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با اشاره به اهداف سفر به استان کرمان اظهار داشت: کشور ما در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در جهان قرار دارد و استان‌های شرقی ما در خط مقدم این مبارزه در کشور هستند.  وی با اشاره به موقعیت جغرافیای استان کرمان در ترانزیت مواد مخدر کشور گفت: به این واسطه نگاه ما به استان کرمان متفاوت بوده و توجه ویژه‌ای به این استان داریم.دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه در برخی کشورها مصرف مواد مخدر آزاد شده که امسال سازمان ملل انتقاد شدیدی از این مسئله داشته و بیان کرده که مصرف مواد مخدر در این کشورها افزایش داشته است تصریح کرد: سیاست ما آزادسازی استفاده از مواد مخدر در کشور نیست.وی با بیان اینکه سیاست ما در برخورد با قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیانی که قصد ترانزیت مواد مخدر از کشور ما به دیگر کشورها را دارند یا اینکه قصد توزیع در کشور خودمان را دارند فرقی ندارد افزود: جوانان ما با جوانان دیگر کشورها فرقی ندارد.مومنی با اشاره به اینکه تحریم‌ها اثر خود را بر وارات برخی تجهیزات مقابله‌ای در این حوزه گذاشته است گفت: کشورهای اروپایی مقصد بسیاری از مواد مخدر کشف شده در کشور ماست.وی با اشاره به وجود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر کشور افزود: نرخ شیوع به مواد مخدر در کشور بیش از ۵ درصد است.

گورستان "انسانهای بی‌دهان" معرفی شد

گورستان عجیب یئری مقصد گردشگران تاریخی است اما هنوز به بسیاری از فعالان گردشگری کشور اطلاعی از قدمت و ویژگی‌های این گورستان ندارند. گورستان عجیب "یئری" در شرق مشکین‌شهر در استان اردبیل واقع شده که برخی معتقدند قدمت آن به دوران هخامنشیان  برمی‌گردد و برخی دیگر معتقدند که عمر بعضی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاکستری و نخودی و نارنجی هم می‌رسد.این گورستان دارای 450 گور است که ابعاد کوچک‌ترین آن‌ها 3 متر و بزرگ‌ترین آن‌ها 8 متر است؛ وجود سنگ قبرهایی با نقش‌های یکنواخت از چهره انسان‌هایی که دهان ندارند بر جنبه‌های رازآلود این گورستان افزوده است، منطقه باستانی شهر یئری در شمال غربی روستای پیرازمیان در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد؛ وسعت این منطقه تاریخی 400 هکتار است. اشیای باستانی با ارزشی که از این گورها بیرون آمده در موزه خلخال نگه‌داری می‌شود.گورهای این محوطه از نوع کلان سنگی و گورکان است و یک غار باستانی و تپه‌ای متعلق به دوران اسلامی در این مکان شناسایی شده است. تخمین زده می‌شود این منطقه از 6 هزار سال پیش از میلاد مسکونی بوده است و فرهنگ «مگالی تیک» در آن منطقه مشهود است. سنگ‌نگاره‌های این گورستان با استفاده از سنگ‌های محکم، استخوان حیوانات و فلزات سخت شکل گرفته‌است و نقش‌هایی از بز کوهی، انسان در حالت‌های مختلف و چندین نقش نامشخص دیگر قابل مشاهده‌اند. علاوه بر این، نقوش انسانهایی وجود دارد که دهان ندارند و هنوز دلایل این نقوش کشف نشده است.

وزیر اقتصاد دو کارت زرد از مجلس گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی از پاسخ‌های فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به سؤال محمدرضا صباغیان مردم نهریز قانع نشدند.محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم نهریز در مجلس شورای اسلامی، در سؤال ملی خود از امور اقتصادی و دارایی درباره عدم راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی بود.با قانع نشدن نمایندگان، وزیر اقتصاد در یک روز دومین کارت زرد را از مجلس دریافت کرد. دقایقی پیش از آن هم نمایندگان از پاسخ‌های وزیر به سوال منصور مرادی درباره کارمزد سامانه پیامک بانکی قانع نشده بودند.

حذف کنکور در مجلس کلید خورد

«علیرضا سلیمی» درباره آخرین وضعیت طرح جدایی سنجش از پذیرش که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آن را در هفت محور به کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد داده است، ‌اظهارداشت:‌ این طرح در مراحل اولیه قرار دارد و در این کمیسیون  مورد بررسی قرار گرفته است.وی این طرح را در حد یک ایده دانست و افزود: هدف طرح جدایی سنجش از پذیرش به دنبال حذف کنکور و راه اندازی سازمان ملی سنجش و پذیرش است. نماینده مردم محلات در مجلس خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این سازمان به معنای حذف سازمان سنجش آموزش کشور نیست بلکه ماموریت های آن تغییر می کند.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: کنکور نیازمند تغییرات جدی است و سنجش و پذیرش باید به دانشگاه ها واگذار شود. میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: این طرح در نوبت ارائه برای صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.طرح جدایی سنجش از پذیرش دانشجو با هدف کاهش فشار اضطراب و نگرانی بر روی داوطلبان ورود به دانشگاه و انتقاد از برگزاری چند ساعته آزمون تهیه شده است. این طرح به دنبال ادامه حذف کنکور در سایر رشته ها و مقاطع تحصیلی بوده و تاکید دارد یک سازمان ملی سنجش و پذیرش باید راه اندازی شود.جدایی نظام سنجش از پذیرش، برگزاری چند باره آزمون در طول سال، استناد به سوابق تحصیلی به ویژه در دوران متوسطه، محوریت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، اولویت دادن به سنجش و پذیرش مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، اصلاح سهمیه‌ها با ساماندهی آن‌ و اولویت دادن به بومی گزینی، همچنین سرعت در اجرایی شدن این ایده از مباحث مد نظر پیش نویس طرح مرکز پژوهش های مجلس اسلامی شورای اسلامی است.مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این طرح را خردادماه امسال به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کرد.این طرح بیشتر بر جدایی سنجش از پذیرش تاکید دارد و در حالت عادی دانشگاه‌ها در فضایی که از آن بی‌اطلاع هستند یک سری دانشجو برای پذیرش دریافت می کنند.منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این درباره پیشنهاد هفت محوری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای کنکور، اظهارداشت: بر اساس این طرح اگر کمرنگ شدن نقش سازمان سنجش آموزش کشور به هر شکلی مطرح شود باید جایگزینی در نظر گرفته شود. در این زمینه لازم است جایگزینی سازمانی شبیه به سازمان سنجش آموزش کشور یا افزایش استقلال دانشگاه ها صورت گیرد.وی ادامه داد: طرح هفت محوری مرکز پژوهش های مجلس باید به استقلال دانشگاه ها در سنجش و پذیرش دانشجو توجه بیشتری نشان دهد و در صورت کمرنگ شدن نقش سازمان سنجش، سازمان دیگری جایگزین شود.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد استقلال دانشگاه ها در سنجش و پذیرش دانشجو، خاطرنشان کرد: سال گذشته برای تعدادی از کد رشته محل ها امکان ثبت نام مستقیم دانشجو در سایت های دانشگاه ها فراهم شد اما داطلبان استقبال زیادی نکردند.

ناجا به گیتارهای میلیاردی ایست داد

محمدرضا خدادوست اظهار داشت: ماموران انتظامی یگان امداد شهرستان اصفهان حین گشت‌زنی در سطح شهر به یک دستگاه خودروی پژو پارس مشکوک و آن را متوقف کردند.فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان افزود: در بازرسی از این خودرو 33 گیتار خارجی که زیر صندلی و صندوق عقب خودرو جاساز شده بود، کشف شد که راننده مدارک گمرکی را ارائه نداد و خودرو و محموله توقیف شد.وی بیان داشت: در این رابطه 2 نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.خدادوست با اشاره به اینکه ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان 2 میلیارد ریال اعلام شده، تصریح کرد: نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و برهم زنندگان نظم اقتصادی جامعه برخورد قاطع و قانونی می‌کند و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.

هکرهای آیفون به اندروید و ویندوز هم دست‌درازی کردند

کارشناسان امنیتی به تازگی دریافته و اعلام کرده‌اند که هکرها بعد از نفوذ به گوشی‌های آیفون، به سیستم عامل‌های اندرویدی و ویندوزی نیز نفوذ پیدا کرده‌اند.چند روز پیش بود که کارشناسان و پژوهشگران امنیتی تیم Project Zero گوگل اعلام کردند که هکرها به مدت فاصله زمانی بین دو آپدیت iOS به اطلاعات شخصی کاربران گوشی‌های آیفون دسترسی داشته و از آنها سواستفاده می‌کرده‌اند. حالا بر اساس گزارش وب سایت gizmodo، محققان دریافته و اعلام کرده‌اند که هکرها و مجرمان سایبری با استفاده از بدافزار مربوطه توانسته‌اند به سایر دستگاههای الکترونیکی نظیر گوشی‌های اندرویدی و رایانه‌های ویندوزی نیز نفوذ و دسترسی پیدا کنند.با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، امنیت اطلاعات آنها تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران در فضای مجازی شده است.این کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری با انتشار این گزارش خاطرنشان کرده بودند که هکرها و مجرمان سایبری موفق شده‌اند با انتشار بدافزارهای خطرناکی که به سرقت و نفوذ به اطلاعات شخصی کاربران گوشی‌های آیفون اقدام می کرد، سعی داشتند به حریم خصوصی آنها که شامل پیام‌های رد و بدل شده، تصاویر، ویدیو و لوکیشن جغرافیایی می‌شود، نفوذ و دسترسی پیدا کنند.با اینکه شرکت اپل به عنوان توسعه‌دهنده سیستم‌عامل آی‌اواس، بلافاصله بعد از انتشار این خبر یک نسخه به‌روزرسانی شده و آپدیت جدید ارائه داد، ولی در همین بازه زمانی هکرها توانسته‌اند حجم زیادی از اطلاعات کاربران آیفون را به سرقت ببرند و به اهداف خود دست یابند. حالا بر اساس تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد که هکرها علاوه بر دست درازی به آیفون، به سایر دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی نیز نفوذ پیدا کرده و وارد حریم خصوصی کاربران آنها نیز شده‌اند.

سیل، گردشگران دروازه جهنمِ کنیا را با خود برد

گروهی از گردشگران در کنیا به دنبال جاری شدن سیل در پارک ملی «دروازه جهنم» (Hell's Gate) کشته و مفقود شدند.بنا به اعلام امدادگران کنیایی تاکنون اجساد دو نفر از هفت گردشگر مفقود شده و راهنمای آنها پیدا شده است. شش گردشگر که یکی از آنها تبعه خارجی بود به همراه راهنمای تور خود گرفتار جریان سیل شدند.یک منبع آگاه در پلیس کنیا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که ماموران پلیس این کشور بر این باور هستند که تمامی مفقودشدگان جان خود را از دست داده اند.تاکنون هویت و تابعیت گردشگر خارجی مفقود شده در این حادثه اعلام نشده است.بنا به گزارش‌ها گردشگران هنگام وقوع حادثه با پای پیاده در حال بازدید از تنگه «اول جورووا» (Ol Jorowa) در جنوب پارک ملی «دروازه جهنم» بودند. شش گردشگر نیز از این حادثه نجات یافتند. نجات یافتگان موفق شدند ضمن تماس با امدادگران آنها را در جریان حادثه و مفقود شدن دیگر گردشگران قرار دهند.عملیات جستجو برای یافتن مفقود شدگان در طول شب ادامه داشت و از یک فروند بالگرد نیز که از نایروبی برخاسته بود در این عملیات استفاده شد.وزارت گردشگری کنیا اعلام کرده است که در حال انجام هماهنگی های لازم برای ادامه عملیات امداد و جستجو است.به گزارش یورونیوز، جاری شدن سیل در «دروازه جهنم» و به ویژه تنگه «اول جورووا» پیش از این نیز حادثه ساز شده بود. در سال ۲۰۱۲ میلادی هفت گردشگر کنیایی در همین منطقه به دنبال جاری شدن سیل جان خود را از دست داده بودند.

موادمخدر کرمان را در رتبه دوم کشوری قرار داد

سردار عبدالرضا ناظری در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با حضور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: درمدت یاد شده  امسال بیش از ۸۶۰ کیلوگرم شیشه در استان کرمان کشف شده  است.وی تاکید کرد: در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد تمامی مسئولان دست اندرکار باید همکاری داشته باشند زیرا اگر رشد کشفیات مواد مخدر با رشد مصرف روبرو شود، شاهد آسیب های اجتماعی و امنیتی گسترده ای خواهیم بود.فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به این مطلب که در حوزه استان کرمان چهار ایستگاه بازرسی مصوب وجود دارد که در بین این پست ها، ایستگاه مرصاد فعالیت بیشتری داشته است، ادامه داد: راه اندازی ایستگاه های ایست و بازرسی انار و سیرچ از ضروریات استان کرمان به شمار می رود.سردار ناظری با اشاره به اینکه کشف سلاح و درگیری مسلحانه چند درصد در استان کرمان کم شده است، گفت: برخوردهای انجام شده در این حوزه مقداری بازدارندگی را ایجاد کرده است.وی با بیان اینکه استان کرمان رتبه دوم کشف مواد مخدر را به خود اختصاص داده است، افزود: امسال ۳۳ باند فعال از سوی نیروی انتظامی منهدم و دو نفر از اشرار حذف شده اند.سردار ناظری ادامه داد: تجدید نظر در قوانین مبارزه با مواد مخدر، تشکیل پایگاه اطلاعاتی و عملیاتی مشترک بین استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، تشکیل پایگاه اطلاعاتی و عملیاتی مشترک بین استان های کرمان، خراسان جنوبی و یزد، امکان بهره برداری از تیم آتش هوانیروز، راه اندازی و بهره برداری از سیاست پهپاد شناسایی و مهاجم، واگذاری تجهیزات فنی موردنیاز، راه اندازی دسته های رزمی بسیج در شهرستان های درگیر، تجهیز ایست و بازرسی های موجود استان، واگذاری جلیقه های ضد گلوله و لباس مخصوص کویر و اختصاص دوربین دید در شب عینکی از درخواست ها و نیازهای نیروی انتظامی در استان کرمان در راستای مبارزه با مواد مخدر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha