پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دولت و حکومت هیچگاه نباید نقش خود را در جهت دهی فرهنگی نادیده بگیرند؛ باید روشن کنند که موضع آنها در خصوص پوشش و حجاب چیست؟ نباید به این مساله دامن بزنند؛ یکی از مسئولان سابق فرهنگی می گفت که مساله فرهنگ به دولت ربطی ندارد؛ این آقا متوجه نیست که دولت اسلامی چه وظایفی دارد و اینکه اصلا فرهنگ چیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه  آیت‎الله محسن اراکی در مراسم عزاداری دهه اول محرم حسینیه شهدای قم، با ذکر این مطلب که راهبری و یاری، دو عنصر مهم برای ساختن امت است، گفت: حضور در مجالس عزاداری امام حسین(ع) فرهنگ اصیل اسلامی را برای ما نمایان می‏‌کند.

وی افزود: بانگ امیری حسین و نعم الامیر و ماجرای وصیت مسلم ابن عوسجه که بر حفظ جان امام به عنوان آخرین وصیت خود تاکید می‎کند، مسیر زندگی ما را مشخص می کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب که مجالس امام حسین(ع) شخصیت‎ساز هستند، بیان کرد: به قول قرآن کریم برخی از افراد خود یک امت هستند و ملت ساز؛ به سان امام راحل و شهید بهشتی که خود یک ملت بودند زیرا تمام شاخصه های انسان های بزرگ و الهی را داشتند.

وی گفت: منظومه فرهنگی اسلام در شهدای کربلا تجمیع شده بود و هر کدام از این شهدا مجموعه عظیم ارزش های اصیل اسلامی هستند؛ درست است که فرهنگ، انتخاب جامعه را جهت می‎دهد، وجهه هر ملت را فرهنگ و نظام خوب و بد آن جامعه مشخص می‎کند.

آیت الله اراکی با ذکر این مطلب که جامعه شناسی، علوم سیاسی، انسان شناسی و مجموعه کاملی از علوم در قرآن بیان شده است، بیان کرد: دانشی که ائمه اطهار(ع) برای ما به جای گذاشته‎اند یک گنجینه ارزشمند است ولی متاسفانه ما نتوانستیم از آنها به خوبی استفاده کنیم.

وی گفت: جابرابن حیان که پدر علم شیمی است، کتابی به نام رسائل را که اولین مجموعه مدون علم شیمی است با قال الصادق(ع) ها نوشت ولی متاسفانه در زمینه شناخت اهل بیت(ع) کوتاهی کرده‎ایم، گوش فلک از سلونی قبل عن تفقدونی علی(ع) پرشده بود ولی افسوس که نه مردم معرفت آن را داشتند که از ایشان بپرسند و نه اینکه جامعه آن زمان توان حمل این علم را داشت.

آیت الله اراکی یادآورشد: حضرت سلیمان بخشی از علم الهی را داشت و به سبب اطاعت امت اش به این مقامات رسید و چنین حکومتی را ساخت ولی متاسفانه قدر پیامبر و اهل بیت(ع) را ندانستند و حتی توان سوال پرسیدن از این حضرات را نیز نداشتند.

وی با ذکر این مطلب که اراده جامعه، رفتار مداوم جامعه را شکل می‎دهد، گفت:  اگر عادت خوبی پیدا کردیم نباید آن را از دست بدهیم و فراموش کنیم؛ نباید بگذاریم که غفلت‎ها این عادات خوب را از ما بگیرد؛ در موقع خواب باید از کارهای بدمان استغفار کنیم تا اهل ذکر باقی بمانیم.

عضو خبرگان رهبری اظهارکرد: باید به عادات خوب و نیک، به شکل کم و مستمر ادامه دهیم ،به عنوان مثال اگر به خواند قرآن داریم حتی به اندازه یک صفحه باید آن را ادامه دهیم؛ از دیگر کارهایی که حتما باید در زندگی خود به آن التزام داشته باشیم، سلام کردن به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) است؛همین امور است که ما را اهل ذکر خواهد کرد زیرا اهل بیت(ع) جواب سلام ما را خواهند داد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب که ارتباط با اهل بیت(ع) و امام حسین(ع)، جوهره وجودی ما را شکل می‎دهد، تصریح کرد: ارتباط با قرآن و اهل بیت(ع) جان و روان ما را شکل می‏دهد؛ قرآن کریم مجموعه ارزشهای الهی را به ما نشان می‎دهد. که یکی از این ارزش‎های الهی، اتصال به اولیای الهی است؛ قطعا اهل بیت(ع) نیز سلام ما را بی جواب نمی‎گذارند.

وی در ادامه به یک بحث تفسیری در خصوص مفهوم سبیل در قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن کریم مجموعه ارزش‎ها و فضایل را که با آن جامعه صالح را می‎سازد را به سبیل تعبیر می کند که یکی از معانی آن همان قرآن است.

وی اظهارکرد: معنی دیگر آن مودت اهل بیت(ع) است؛ همان چیزی که تنها مزد و اجرا سالها رسالت بی منت رسول الله(ص) بود؛ مودت ذوی القربی همان سبیل است؛ اگر می‎خواهیم جامعه اسلامی اصیل داشته باشیم باید این فرهنگ را از رسول اکرم بگیریم.

آیت الله اراکی یادآورشد: اگر به دنبال رسیدن به جامعه اصیل اسلامی هستیم باید از پیامبر الگو بگیریم و قرآن و اهل بیت(ع) را محور همه امور و ساخت فرهنگی جامعه خود قرار دهیم.

وی با اشاره به نقش دولت ها در ساخت فرهنگی جامعه گفت: دولت و حکومت هیچگاه نباید نقش خود را در جهت دهی فرهنگی نادیده بگیرند؛ باید روشن کنند که موضع آنها در خصوص پوشش و حجاب چیست؟ نباید به این مساله دامن بزنند؛ یکی از مسئولان سابق فرهنگی می گفت که مساله فرهنگ به دولت ربطی ندارد؛ این آقا متوجه نیست که دولت اسلامی چه وظایفی دارد و اینکه اصلا فرهنگ چیست.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهارکرد: این همان اشتباه بزرگی است که برخی هنوز بر آن اصرار دارند؛ تمام کسانی که مسئولیت و وظیفه فرهنگی دارند در خصوص نوع پوشش و اوضاع فرهنگی امروز مسئولیت دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha