جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب که روح معنوی و الهی از کسانی که میل به شیطان و طواغیت دارند از آنها گرفته می شود بر لزوم هوشیاری نسبت به امیال درونی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، آیت‎الله محسن  اراکی در شب هفتم دهه اول محرم در حسینیه شهدای قم، با ذکر این مطلب که نگاه به قرآن کریم هم عبادت است، حتی اگر معنی و مفهوم آن را هم ندانیم، گفت: تبیین خوب و بد در جامعه نیازمند الگوسازی است؛ الگوسازی در جامعه، عشق می‎سازد.

وی مراسم شیرخوارگان حسینی را یکی از بهترین الگوسازی‎های محبتی و معرفتی در ایران و سراسر جهان دانست و گفت: اگر کسی ذره‎ای محبت آمریکا و ترامپ و یزید را در دل داشته باشد قطعا روح الهی از او گرفته خواهد شد.

دبیرکل مجمع  جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد:  نباید اجازه دهیم که محبت، فرهنگ و تمدن غربی از طریق لباس و غذا و رسانه‎ها در وجود فرزندانمان سرایت کند؛ باید بدانیم که روی پیراهن فرزندانمان چه شعاری نوشته شده است.

آیت الله اراکی با اشاره به این نکته نام افراد روی شخصیت آنها تاثیر می گذارد، تصریح کرد: فرهنگ، عادی سازی و تمایل و عشق ایجاد می‎کند؛ در این زمینه نیازمند وزارت ارشاد و نهادهای مسئول هوشیار هستیم.

وی تصریح کرد: فرهنگ خارجی خوردن و خارجی خریدن به ما تحمیل شده است؛ غربی‎ها از طریق بد نمایی ایرانی و خوش نمایی خود، ما را از کالا و غذای ایرانی به سمت کالا و فرهنگ و غذای غربی سوق می‎دهند؛ غربی‌ها با اقتصاد ،فرهنگ و سیاست و حتی غذای ما هم رحم نکردند.

این استاد  حوزه های علمیه بیان کرد: بنده در کشورهای مختلف تجربیات فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارم و با اطلاع عرض می کنم که هنر و فرهنگ و غذای ایرانی، یکی از بهترین انواع آن در دنیا است؛ غذای ایرانی مطبوع تمام فرهنگ ها و ملت ها است؛ غذای ما خاصیت جهانی شدن را دارد ولی متاسفانه غربی ها با فشار فرهنگی خود باعث شدند که ما نیز به سمت خوردن غذاهای فرنگی میل پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: در نزدیکی مصلای قم، یک مغازه با اسم یک شرکت آمریکایی و با غذای آمریکایی افتتاح شده بود که بنده با مسئولان و نیروی انتظامی در قم تماس گرفتم و گفتم که چرا اجازه می دهید دشمن این چنین در شهر فرهنگ و دین در قم لانه گزینی کند و از راه غذا موارد دیگر فرهنگی خود را نیز منتقل کند؛ همه باید در این زمینه هوشیار باشیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به سوره هل اتی و اهمیت و جایگاه آن گفت: این سوره تنها سوره‎ای است که تمام آن به مدح اهل بیت(ع) پراخته است؛ یعنی خداوند در این سوره مداح اهل بیت(ع) است.

وی افزود: خداوند در این سوره به توصیف رفتار و حال اهل بیت(ع) در احسان و نیکی بزرگشان پرداخته است؛ در واقع خداوند به وصف رفتار وحالت آنها پرداخته است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: یکی از نکات بسیار جالبی که در این سوره بیان شده، الگوسازی است که خداوند از رفتار اهل بیت(ع) ارایه داده است زیرا وقتی مسکین پس از اولین افطاری به درب خانه امام آمد، امام علی(ع) ابتدا نان خود را به او داد و همه اهل بیت(ع) به تبع ایشان، به آن مسکین غذای خود را دادند.

وی با ذکر این مطلب که شاید این کار، این سوال را ایجاد کند که چرا اهل بیت(ع) چنین کردند، گفت: این کار در حقیقت تبعیت تام از امام معصوم(غ) است که این بزرگان این الگوسازی را به حد کمال ارایه کردند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به حجیت فعل معصوم(ع) گفت: در این قاعده بیان می‎شود که وقتی معصوم، فعل مباهی انجام داد، اگر یک مومن به تبع از امام آن کار را انجام داد، برای وی حکم مستحب را دارد.

آیت الله اراکی یادآورشد: برای اینکه فرهنگ و ارزشهای متعالی در جامعه مبدل به یک رفتار و الگوی اجتماعی شود، باید حدود این ارزش ها مشخص شود؛ اهل بیت(ع) این ثروت عظیم را برای ما تبیین کرده اند.

وی با ذکر این مطلب که نظر به گناه دیگران در معارف اهل بیت(ع) نهی شده است، گفت: گناه عذاب الهی است چون مشمول خشم خدا است؛ قطعا نگاه به گناه در وجود انسان تاثیرگذار است.

استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: در روایات بیان شده که کسی که پای تریبون کسی می‎نشید در واقع آن تریبون و رسانه را پرستش می‎کند؛ یعنی از او الگو می‎گیرد.

وی با ذکر این مطلب که هر رفتار انسان مانند خشتی، ساختمان وجودی انسان را می‎سازد، بیان کرد: نگاه به کعبه و عالم عبادت است؛ چون یاد خداوند را در دل انسان احیا می‎کند؛ جناب ابوذر در مسجد، دائما به امام علی(ع) می‎نگریست و به خاطر این کار محل سوال واقع شد و در پاسخ گفت که از پیامبر شنیدم که نگاه به علی(ع) هم عبادت است زیرا وجود ایشان خدایی است و با مشاهده ایشان به یاد خدا می افتیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha